Wat is de ontstaansgeschiedenis van vakantiegeld en waarom is het 8%?

En waarom wordt er zoveel belasting geheven?
(maar wel lekker om een deel van je schulden af te betalen want ik hou toch niet van vakanties)!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Over de geschiedenis van het vakantiegeld heb ik een linkje gevonden (geluidsfragment; zie link).
De 8% is een wettelijk vastgesteld percentage (wat neer komt op ongeveer 1/12 van je jaarloon; je krijgt dus als ware een maandloon extra).

De reden waarom je hierover zoveel belasting betaalt is het volgende:
De te betalen belasting wordt ieder jaar over alle inkomsten van dat jaar berekend. Als je iedere maand een vast inkomen hebt betaal je dus iedere maand 1/12 van het totale bedrag dat je aan belasting moet betalen.
Omdat vakantiegeld een bedrag is dat ineens bovenop dit maandbedrag wordt uitbetaald wordt bij de berekening van de belasting hierover geen rekening gehouden met eventuele heffingskortingen, omdat die al uitgespreid zijn over het normale belastingbedrag. Daardoor is het complete bruto-bedrag van vakantiegeld onderhevig aan heffing van loonbelasting. Daarbij kan het ook nog zo zijn dat het bedrag aan vakantiegeld zo hoog is dat het net in een andere schijf valt van de loonbelasting. Daardoor betaal je misschien geen 37,55% belasting maar 42%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het uitkeren van vakantiegeld is wettelijke geregeld. Het percentage van 8 is het minimum. Belastingheffing is hoger omdat dit beschouwd wordt als een bedrag bovenop het jaarinkomen, net als eventuele 13e maand. Dit geschiedt tegen het 'marginale tarief'; voor modaal loon is dat 41,85%.
Het is een voorheffing; bij de belastingaangifte wordt het gelijk getrokken.
Misschien toch maar een weekje met vakantie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorsprong van het vakantiegeld ligt in het begin van de XX ste eeuw in sommige arbeidsconventies in Duitsland. De echte doorbraak komt met de wet van 20 juni 1936 in Frankrijk onder de benaming "congés payés" Deze wetgeving is het gevolg van de opkomst van het FRONT POPULAIRE onder leiding van Léon Blum.Dat is trouwens de aanzet geweest van het eerste arbeidstourisme, mensen die nooit de zee hadden gezien gingen met fiets of achter op een vrachtwagen honder km ver. In die jaren een belevenis. Dat is de werkelijke basis van het ontstaan van vakantiegeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vakantiegeld: de staat heeft bedacht dat je zelf niet slim genoeg bent om wat geld opzij te zetten voor vakantie. Zodra je je loon krijgt, breng je dat vast direct naar het café, moeder de vrouw moet blij zijn als ze voldoende huishoudgeld voor de week krijgt. Dus heeft de staat bepaalt dat jij en je gezin tegen jouw spilzucht beschermd moeten worden.

Gelukkig heeft de staat een mooie oplossing gevonden: je werkgever moet 8% van je loon inhouden zodat je dat niet direct besteedt aan zuipen en dobbelen. Dat geld ontvang je eind mei, zodat je ondanks je totale onvermogen om goed met geld om te gaan toch een potje hebt om vrouw en kinderen een weekje mee naar zee te nemen.

Je snapt het, het hele principe van vakantiegeld (ook al denken veel mensen onterecht dat het een 'cadeautje' is) vind ik een archaïsche extreem socialistische vorm van betutteling. Geef mij mijn geld maar in de maand dat ik het werk ervoor verricht heb, geld opzij zetten doe ik zelf wel.