Zijn er meer mensen die (ongevraagd) sms-jes van de politie krijgen?

Mijn dochter kreeg vanavond twee keer een sms van het nummer 0900-8844 (landelijk politienummer) met de mededeling dat ze mogelijk getuige is geweest van een moord op 26 augustus in Den Haag en dat ze vooral vanavond moet kijken naar Opsporing Verzocht...
Ik snap wel dat ze kennelijk om tips verlegen zitten, maar dit is toch wel een erg ongepaste manier om daar aan te komen....ik neem aan dat er nog duizenden van deze sms-jes verstuurd zijn...

Toegevoegd na 27 minuten:
En wellicht worden deze berichtjes ook nog wel gestuurd aan "kinderen" van 10 of 11 jaar, kan me voorstellen dat die daar ook niet echt op zitten te wachten..en dit misschien wel als "eng" zullen ervaren...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is niet ongevraagd,je dochter heeft zich kennelijk aangemeld voor deze dienst,ze kan zich ook weer afmelden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet dus...zie mijn reactie bij Spuntje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Naatje: Je wordt aangeschreven als je telefoon in de buurt was van het misdrijf. Hiervoor kan je je ook niet afmelden. @Liesz1 Ik vind het niet ongepast....stel dat jouw dochter aangerand was en ze op die manier de dader proberen te vinden? Is het dan ook ongepast als kinderen (die vaak veel zien) opgeroepen worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan een telefoonnummer kun je niet zien hoe oud iemand is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft ze een alibi ? lol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja..ze stond met mij in een bushokje..niet gezien?? : )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach en daarnaast...ben je als ouder zelf verantwoordelijlk voor het feit dat je je kind een mobieltje geeft op een bepaalde leeftijd....ik bedoel WEES BLIJ dat het er is...als je eigen kind wordt vermist mag je in je handjes knijpen dat zoiets als amber alert bestaat..met zo'n groot bereik...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zit je nu zelf elk antwoord dat niet overeenkomt met jouw "ongepaste manier" te minnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@raam...tegen wie zeg je dit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar WAT is de vraag nou eigenlijk? "
Zijn er meer mensen die (ongevraagd) sms-jes van de politie krijgenl?...dus het antwoord is JA?......dan zijn we erover uit toch??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is precies de crux, Tanja: het algemeen belang hier zou toch overduidelijk moeten zijn. Wie vindt het nou een prettig idee dat er blijkbaar een moordenaar los rondloopt in de buurt waar zijn dochter blijkbaar (anders had ze dat sms'je niet gehad) ook komt? Wie zou er nou niet willen dat die moordenaar snel wordt opgesloten? Dus wie kan er dan bezwaar tegen hebben dat aan mensen die in de buurt waren de simpele vraag wordt gesteld om even naar Opsporing Verzocht te kijken? Dat tegenwoordig de technische middelen bestaan om die mensen te bereiken, is toch alleen maar mooi?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie zit hier zo onwijs veel minnetjes uit te delen bij alle antwoorden? Domme vraag: alsof diegene zich bekend zou maken! ;-)

Het beste antwoord

ik ben een uitzondering hier want ik zou het zeker niet waarderen om zulke sms jes ONGEVRAAGD te ontvangen ongeacht welk misdrijf er gepleegd is het gaat niemand iets aan waar ik wanneer was ook de politie niet ik vind dat het wel een mooi opsporings middel kan zijn en juich het van harte toe op de voorwaarde dat men zich als gebruiker ervoor aan/af kan melden het geeft mij een heel eng idee dat er instanties zijn die iedere beweging die ik maak kunnen controleren daar ben ik banger voor dan die anderhalve misdaad die zo af en toe eens gepleegd word door veel plegers die na een paar uur cel vrijgelaten worden en bij de politie wel bekend zijn
ik zal hier stevig minnen zonder opgaaf van reden voor ontvangen maar dit is hoe ik er over denk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt een mobieltje?
Dan weten ze toch wel waar je was en wanneer. Iedere beweging die jij maakt me jouw mobieltje kan gecontroleerd worden. Trouwens: ook wat je doet op je pc en wanneer. Privacy is een illusie. Of je dat nu prettig vind of niet. Big Brother is watching you!

Andere antwoorden (14)

Is dat nou echt zo ongepast? De politie probeert je toch geen koopsompolissen of ringtones aan te smeren of zo?
Het gaat hier om een moord! Als er iets dergelijks in je familie zou gebeuren, zou je het waarschijnlijk fantastisch vinden wat ze doen. Ik zou het prima vinden als ik zo'n SMS kreeg.

Iets anders wordt het, als je morgen weer 15 sms-jes krijgt van fietsendiefstallen en inbraken. Maar dat zal niet gebeuren; hier is gewoon goed over nagedacht.
Kijken dus naar Opsporing Verzocht, en wie weet kan je dochter met de allerkleinste tip meehelpen in het onderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, het is geen ongepaste manier..
vaak zijn mensen getuige van een misdrijf, en durven niet naar de politie, vaak uit angst om zelf het slachtoffer te worden van wraak van een dader..
juist door dit soort smsjes blijven mensen allert, en kunnen anoniem een melding doen , als ze iets weten, weet je niets,is er niemand lastig gevallen,
misdaad ..kan je ook samen oplossen..
verder worden telefoon gegevens van je dochter niet bewaart..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"juist door dit soort smsjes blijven mensen allert, en kunnen anoniem een melding doen"
Je kan toch sowieso een anonieme melding doen, voor zover dat mogelijk is? Dat hangt toch niet van een SMS'je af?
Het is maar hoe je het bekijkt. Ik vind het een super methode om snel een heleboel mensen te bereiken.
Overigens heb ik ook zulke sms-jes gekregen. Ook heb ik me aangemeld voor de alerts (als er bijvoorbeeld een kind is vermist) Dit werkt goed en ik krijg dan ook altijd naderhand een sms als iemand weer terecht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als u dit ongepast vind, dan kunt u het beste contact opnemen met de landelijke politie, of op internet zoeken hoe u het nummer afmeldt, want het nummer van uw dochter zal ongetwijfeld in het systeem van de politie staan. De politie heeft namelijk vaste nummers die zichzelf aangemeld hebben om deze sms'jes te krijgen, over alerts zijn er ook van zulke sms'jes. Ik weet niet hoe het nummer in hun systeem is gekomen, maar als u het ongepast vind, dan zult u ervoor moeten zorgen dat het nummer uit het systeem van de landelijke politie komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima idee van de politie dat sms alert,vergroot de pakkans van tuig!
Begrijp dan ook niet dat je je daar aan erger.
En er is altijd de mogelijkheid op je telefoon om sms'jes van nummers te blokkeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet ongepast, maar een hulpmiddel bij het oplossen van een ernstig misdrijf. Het kan zijn dat je ergens getuige van bent geweest zonder dat je het in de gaten had. Bijvoorbeeld dat de politie vraagt: heeft u op de bewuste dag rond 17.00 uur op die en die straathoek een wit busje geparkeerd zien staan waar een herdershond in zat opgesloten?
De argeloze voorbijganger is dat al lang en breed vergeten, totdat men die vraag krijgt en zich ineens weer van alles gaat herinneren. Al die piepkleine, schijnbaar onbenullige stukjes informatie kunnen samen een spoor richting de dader vormen.

Hoe weet de politie dat ze toen in Den Haag was. Aan de hand van mobiele telefoon- en zendmastgegevens?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap niet dat je zo moeilijk doet over een paar sms jes
de nabestaande van het slachtoffer willen graag weten wie dit op zijn geweten heeft. Het zou een familielid van jouw zijn die vermoord is. Dan zou je ook graag willen dat de dader gepakt wordt.
Dus stel je niet aan en als je ze niet wilt lezen wis je ze gewoon.

kom maar op met die minnen , maar dit is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja er zijn meer mensen die ze krijgen en daar is een reden voor. Ieder mobiel nr. wat toen in die buurt was kan zo'n smsje verwachten. En natuurlijk kan er ook wel eens een tussenzitten die daar niet was.

Maar wees eerlijk het is niet te doen om te kijken of die mobiel van iemand boven de 18 is, wel toerekeningsvatbaar is, niet toevallig emotionele problemen ermee zou kunnen hebben etc..
Een mobiel is iets waar je volwassen mee om moet gaan en als er opeens kinderen van 10/11 mee rondlopen (totaal onnodig vindt ikzelf) is dat een verantwoordelijkheid van de ouders. Net zoals tv kijken, internetgebruik e.d.

Maar het belangrijks misschien nog wel! Hoe zou je erover denken als het jouw kind was dat vermoord verkracht ontvoerd was, zou je er dan bezwaar tegen maken om iedereen (al was het maar een kind) die ook maar enigszins mogelijk ook was het maar een kleine kans een aanwijzing zou kunnen geven naar de dader.......Ik hoop dat je nooit in die situatie terecht komt trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Bij het hebben van een mobieltje komen tegenwoordig ook zulke verantwoordelijkheden.

De ouders moeten de kinderen dus informeren over zulke smsjes. En het met de kinderen te overleggen of ze inderdaad iets hebben gezien. Zul je net zien dat zij de kroongetuige zijn.

En nee het is geen ongepaste manier dus, voor sommige doelen moet je elk middel gebruiken en dus ook een smsbom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo! Het gaat hier wel om een MOORD hoor. Fantastisch dat de politie tegenwoordig op deze manier mogelijke getuigen op kan sporen. Het blijkt toch vaak dat mensen (ook kinderen van 10) cruciale informatie kunnen geven, maar zich daarvan niet bewust zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog nooit zo'n sms-je gekregen. Ik ben blijkbaar nooit ten tijde van een moord of ontvoering in de buurt geweest.
Vroeger kon je 10 euro terug krijgen na aanschaf van je mobieltje, als je een formulier invulde om je mobieltje te registreren o.i.d. Ik heb dat nooit gedaan en ik denk dat dat spam scheelt, al is dit natuurlijk geen spam. De politie kan best besloten hebben alle mobieltjes die ten tijde van de moord vlakbij waren (daar zijn logs van), een sms-je te sturen. Als je oud genoeg bent om zo'n sms-je te snappen, dan zou je ook oud en wijs genoeg moeten zijn om het nut er van in te zien. En als je 't sms-je niet snapt, dan is er toch ook geen probleem verder?
Het is nu ook weer niet zo dat men dagelijks wordt overstelpt met dit soort sms-jes, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk heb ik ze nooit gekregen, maar ik ken het systeem wel. Het is gewoon de moderne versie van het buurtonderzoek,waarbij agenten huizen afgaan en op punten waar veel mensen dagelijks langkomen staan met flyers om getuigen op te roepen zich te melden.

Ik heb er geen enkel probleem mee. Stel je toch voor, dat je iets gezien hebt dat de politie zou kunnen helpen met het oplossen van een moord? Maar zelf niet beseft wat het belang is van wat je hebt gezien? En dat de politie niet vertelt, simpelweg omdat je niet weet dat je op de plaats van een misdrijf was?

Stel je toch voor, dat degene die vermoord is jouw geliefde was, en dat zijn moord nooit wordt opgelost omdat de politie het belangrijker vond om mogelijke getuigen niet te ergeren met een simpel sms'je dan om alles in het werk te stellen om de dader te vinden?

Ik heb een bloedhekel aan spam, maar in dit geval is het mij volkomen duidelijk wat het grotere belang is. En dat is niet die paar Kb ruimte op de geheugenkaart van mijn mobiel, of de paar seconden tijd die het mij kost om een sms'je te lezen.

En wat betreft die kinderen: die kunnen óók getuige zijn! Natuurlijk ervaren zij zo'n sms'je als eng. Het ís ook eng. En het is niet minder eng als je ze afschermt van de kennis van wat er om de hoek is gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn zeker meer mensen diee dergelijke sms`jes krijgen en er van uit gaande dat een sms van di lui per definitie ongewenst is zal het ook zeker ongevraagd zijn. Niet ondenkbaar dat ook kinderen dit onderogen krijgen temeer omdat niemand kan weten wie de berichten leest die ze verzende
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou een sms van 'die lui' per definitie ongewenst zijn?
Deze test gaat waarschijnlijk landelijk ingevoerd worden. Als je in de buurt van een (ernstig) misdrijf was kan je vaker dit soort sms-jes verwachten.

Ik vind het zeer gepast, gepaster dan dat kinderen van 10 al met een mobiel rondlopen :)