Hoort de trouwring aan de rechter- of aan de linkerhand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Amadea
12 jaar geleden
Hangt ervan af of je katholiek of protestant bent. Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/dragen-nederland-katholieken-trouwring-linkerringvinger.23762
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het zal misschien als een schok komen maar er zijn miljarden mensen die noch katholiek noch protestant zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongelovige mensen dragen hem vrijwel ook altijd rechts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger gingen mensen zich verloven. Dan droegen de katholieken de ring om de rechterhand en na het huwelijk aan de linkerhand. Bij de overigen was dit precies andersom, dus eerst links en na het huwelijk rechts.

Het beste antwoord

De geschiedenis van de trouwring is razend interessant (voor alle details zie de link). Al bij de Neanderthalers (zij leefden van 180.000 tot 50.000 jaar voor het jaar nul). In het stenen tijdperk werden trouwringen niet om vingers, maar om andere lichaamsdelen gedragen.

Nu over de keuze van de hand: "Rechtstreeks naar het hart is waar de vierde vinger van de linkerhand naar toe leidt, zo meenden de oude Grieken in navolging van de Egyptenaren. Sindsdien is het gebruik van het dragen van trouwringen om de linker ringvinger gemeengoed geworden..."

In de moderne tijd is er veel verschil tussen landen en geloofsovertuigingen aan welke hand de trouwring wordt gedragen. "De linkerhand is de hand waaraan tegenwoordig trouwringen, wereldwijd beschouwd, vooral worden gedragen. In de Verenigde Staten worden trouwringen aan de linkerhand gedragen; dit geldt bijvoorbeeld ook voor Groot-Brittannië, Australië, Nieuw Zeeland, Ierland, Italië, Frankrijk, Zweden, Slovenië, Mexico en Brazilië. (...) In Nederland is het traditie bij katholieken hun trouwring aan de linkerhand te dragen terwijl het voor de meeste mensen ten noorden van de grote rivieren (over het algemeen protestanten) vanzelfsprekend is hiervoor de rechterhand te gebruiken; in Oostenrijk dragen de katholieken hun trouwring juist aan de rechterhand. In België hangt het van de streek af aan welke hand trouwringen worden gedragen."

En dan heb je nog mensen zoals ik. Ik paste mijn trouwring en rechts zat het niet lekker, dus toen ben ik hem links gaan dragen. Paste beter en voelde lekkerder. Voor mij 'hoort' hij dus daar, maar mijn vrouw draagt haar trouwring juist rechts omdat ze dat prettiger vindt. Overigens zie je tegenwoordig ook veel mensen die hun trouwring aan een ketting om hun nek hangen.

Je leest het al: keuze te over dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
mooi volledig antwoord +1

Andere antwoorden (3)

Bij de katholieke kerk dragen ze de trouwring aan de linkerhand om de ringvinger, en bij de meeste andere geloven dragen ze de trouwring aan de rechterhand om de ringvinger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katholiek gehuwden dragen hem gewoonlik links en alle andere gezindten inclusief de niet gelovigen rechts. De mijn e ligt al jaren in een kastje, omdat hij niet meer past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aangezien ik niet katholiek ben zou ik tot de andere gezindten en niet gelovigen moeten behoren, maar ik draag hem toch echt niet rechts.
De Katholieken droegen hem vroeger aan de linkerhand. Na de reformatie zworen de protestanten dit af. Later kregen ze weer het idee van symbolische waarde en deden de protestanten de ring dragen aan de rechterhand.
Tegenwoordig is de linkerhand meer gebruikelijk. Mijns inziens is het, wanneer je ongelovig bent of als je deze traditie niet volgt, je eigen keuze.