Ja. Want je omzeilt dan het gebruikelijke betalen voor een commercieel product. Normaal ga je naar een bioscoop om een film te zien, of je koopt (later) er een dvd van. Er hebben veel mensen gewerkt om die film te maken, en zij verdienen het om daarvoor een vergoeding te krijgen.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je maakt een kopie van een auteursrechtelijk beschermd werk voor eigen gebruik, dus zou je ook kunnen aannemen (zoals ook tot voorkort gedaan werd) dat de thuiskopieheffing hierop zou gelden en de vergoeding dus daarvan zou komen. (Als je nu een MP3-speler of DVD-R koopt betaal je daar nog steeds heffing over). Als ik een gekochte film van mijn buurman kopieer (dus uit legale bron) betaal ik ook niet meer dan de thuiskopieheffing die ik al afgedragen heb. En dat is dan wel legaal. Het Europese hof heeft echter geoordeeld dat we de Nederlandse thuiskopie-exceptie niet meer zo mogen interpreteren. Of wel de betaling is niet zo gebruikelijk, in een vrij vergelijkbaar geval.
Ja, en dat is omdat we sinds april 2014 de thuiskopiewet volgens het Europese Hof anders dienen te interpreteren, we mogen nu geen kopie meer maken uit illegale bron. Voor die tijd mocht het wel. Je mag ook nog steeds een kopie maken van een legale bron (bijvoorbeeld een door de buurman gekochte film waar auteursrecht op rust). Anders was de thuiskopieheffing ook nergens meer op gebaseerd.

http://www.nu.nl/internet/3749503/alles-u-moet-weten-downloadverbod.html

Wat mag dan niet meer?

Simpel gezegd betekent 'illegale bron' een bron die zich niet aan de wet houdt. Oftewel: een bron die auteursrechtelijk beschermd materiaal verspreidt zonder de zegen van de houder van het auteursrecht.

Diensten als iTunes, Netflix en Spotify kopen materiaal in bij de producenten of betalen royalty's aan artiesten. Wie bij hen downloadt of streamt, doet dat dus uit legale bron.

Veel sites verspreiden films, muziek en boeken echter gratis, zonder toestemming van de makers. Zij betalen artiesten ook niet voor hun werk. Veelgebruikte manieren om illegaal te downloaden zijn torrentsites als The Pirate Bay, deelwebsites als Bitshare en nieuwsgroepen.

Gebruik van die sites is niet illegaal als het gaat om downloaden van materiaal waar geen auteursrecht op rust. Het gaat dan bijvoorbeeld om heel oude films en boeken die in het publieke domein zijn gekomen, of werken met een licentie die delen toestaan zonder expliciete toestemming van de auteur.
Hoe wordt illegaal downloaden bestraft?

Auteursrechtenschending valt onder civiel recht. Dat houdt in dat houders van auteursrecht mensen kunnen aanklagen die hier inbreuk op maken. De politie gaat echter niet actief op zoek naar mensen die illegaal downloaden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is eigelijk illegaal maar de kans is klein dat je gepakt wordt