Dat wordt aangestuurd door een computer.
Dit gaat elke 1ste maandag van de maand automatisch{test} en als het nodig is kunnen ze het alarm activeren.

Toegevoegd na 1 minuut:
En dat doen ze als er iets is gebuerd wat schadelijk / gevaarlijk is voor de mens/dier en daarom moet je ook ramen en deuren sluiten en de radio of tv aanzetten.
Dit kan zijn bij bijvoorbeeld een brand waar schadelijke stoffen vrijkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Test is geen echt luchtalarm en je moet toch echt het onderscheid weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarom doen ze dat ook elke 1ste maandag van de maand om 12.00 uur.Zodat je dan weet dat het een test is.
als je naar binnen moet met ramen en deuren dicht, dus dat kan vanalles zijn; giftige stof in de lucht, storm, meer weten? google.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij grote ongelukken waar wellicht gevaarlijke stoffen vrijkomen
Bij oorlogssituaties

In algemene zin: Bij gebeurtenissen waar levens op het spel kunnen staan en een groot deel van de locale bevolking kunnen treffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een bedreiging is zoals giftige gassen door een brand, een chemische aanval, een atoombom etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij grote rampen in je woonomgeving en bij luchtalarm,als we worden aangevallen door b.v. de Belgische luchtmacht.
En natuurlijk elke maand bij wijze van proef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een alarm wordt gegeven op het moment dat de bevolking wordt bedreigt.

Het alarm wordt afgegeven op advies van de commandant van de regionale brandweer, commandant regio politie, commandant rampenteam GGD, Burgemeester van het getroffen gebied, commissaris van de koningin van de desbetreffende provincie.

Het alarm wordt alleen afgegeven voor het gebied dat bedreigd wordt.

De bedreiging kan uit allerlei vormen bestaan, van natuurramp tot een fabrieks ramp (Enschede, Moerdijk), vliegtuigramp, oorlogsdreiging.

In geval van oorlogsdreiging wordt het alarm geactiveerd door defensie, specefiek door de luchtmacht en / of EOD.