Zou een melding van misdaad moeten leiden tot een beloning?

Stelling: Als justitie tegenover iedere terechte melding van criminaliteit een beloning in het vooruitzicht zou stellen, dan daalt de criminaliteit en zal de bereidheid om te melden toenemen.

Zijn er belangrijke redenen om het wel of niet te belonen bij het melden van een misdaad?

Stel je weet van het bestaan van een wietplantage af. Zou je dat eerder melden als er een beloning tegenover stond?

13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Nee, een melding moet zijn voor het beter maken van de maatschappij.
We moeten af van het geld en de invloed/macht van het geld.
Het moet dus niets kosten en niets opleveren in financiële zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
theoretisch klopt het antwoord, maar men is in de praktijk ook wel huiverig voor het 'gedoe' en eventueel uitlekken van de identiteit. Mag daar niets tegenover staan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ik je een tegenvraag stellen? Wat geeft dat geld van de beloning je nu extra's?
Hoe hoog had je in je gedachten dat een beloning moet zijn? 100 euro? Wat kan je daarmee nu extra's doen? In mijn optiek, is melden van misdaad om de maatschappij te dienen. Wat je verdient, is dat jouw leefomgeving er beter van wordt. Dat het gevoel van veiligheid er beter van wordt. Dat je beter kunt slapen en over straat durft te lopen. Dat je angsten worden verminderd. Dat je een 'goede' daad hebt gedaan. enz. enz. Kan je dat kopen voor 100euro, of is die 100 euro zakgeld om een paar pakjes sigaretten extra te kopen? Bedenk dat die hele disorde in de maatschappij ook mede door hebzucht, macht en geld is veroorzaakt. Die drie zijn nauw verweven in elkaar. Zo ook die wietplantage.
paulus811
13 jaar geleden
gdanonym, je hebt op zich wel een goed punt en ik zet alleen een neutrale stelling neer (althans, dat probeer ik). Toch is de aanleiding wel uit de praktijk. Iemand die ik ken zei 'die kerel uit die en die straat heeft een enorme wietplantage'. Waarop ik zei 'meteen aangeven', reactie was 'wat krijg ik ervoor' en nu volgt er dus geen melding, want het antwoord was natuurlijk 'helemaal niets, behalve misschien gedoe en al helemaal als je identiteit uitlekt'. Mijn gedachte is dat als die persoon 500 euro zou krijgen er een berg maatschappelijke schade mee wordt voorkomen. Dat de disorde mede gebaseerd is op hebzucht is waar, maar waar denk jij dat die plantjes voor staan? Vergeet ook niet dat de mensen die van dit soort zaken op de hoogte zijn, vaak ook zelf dicht bij (dus niet er in) dat circuit zitten en vaak iets minder maatschappelijk betrokken zijn. Zelf ben ik er nog niet uit....
paulus811
13 jaar geleden
dank voor je antwoord en reacties. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, die wietplantage komt ook door hebzucht. De reactie van je vriend ook. Beide hebben dus dezelfde 'oorsprong' en is het niet de wietplantage wat aangepakt moet worden. De bron is de hebzucht. Dat zou aangepakt moeten worden. (wietplantage is maar een symptoom).
Dus hebzucht en geld zijn oorzaken. Dat is de reden waarom ik NEE zeg op jouw vraag. Omdat de beloning een oorzaak/bron VOEDT. Verander de bron en de mentaliteit. --- Je ziet juist dat er veel criminaliteit is in 'arme' buurten. Binnen rijke buurten zie je meer gevecht om de macht, de status van de duurste auto. Maar ook dit zie je in de arme buurten, die status, het gevecht om de macht. Echter hebben de armen geen 'andere' middelen om aan geld te komen en gaan ze de criminaliteit in. Want dat is makkelijk verdienen en veel. Daarmee bereik je snel status en macht. Geld koopt dat. En de sterkste zijn ook. In de arme buurten zie je meer het fysieke sterk zijn. In de rijke buurten zie je meer de mentale sterk zijn. Allemaal door ego, status, macht, geld en hebzucht. Nauw in elkaar verweven.
paulus811
13 jaar geleden
Ondanks dat ik twijfel over het nut van beloning bij melden van een misdaad, vind ik jouw antwoord het best beargumenteerd. Dank!

Andere antwoorden (9)

Mogelijk is het de plicht van iedere burger om grove misstanden te melden. Maar...waar ligt uiteindelijk de grens en is bij eenieder de kennis aanwezig een onderscheid te maken tussen een overtreding en een misdrijf ?
Beloning van de melding van misdaden geeft 'premiejagers' de kans om zich te ontpoppen ten kosten van anderen.
Lijkt me een slecht idee om in een maatschappij te leven, waarbij we uiteindelijk afglijden naar een soort van politiestaat / klikstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
'ten koste van anderen...' die anderen zijn in dit geval dan wel de criminelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt wel wat je zegt, maar dit is slechts een klein deel van het antwoord dat je aanhaalt.
"Maar…waar ligt uiteindelijk de grens "
en
"een maatschappij te leven, waarbij we uiteindelijk afglijden naar een soort van politiestaat / klikstaat"
vind ik uiteindelijk belangrijker.
Een wietplantage zou ik niet zo snel melden, maar kindermishandeling weer wel.
Maar als je er al voor zou zijn, moet er dan een lijst komen met misdaden die wel en die niet aangegeven moeten worden ? Anders zal je eerst misdaad voor eenieder duidelijk moeten definiëren.
Begrijp je gedachte, maar ik vind het moeilijk en onuitvoerbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een goeie reaktie een +
De meeste mensen tippen nu al de politie, als ze weet hebben van een misdaad. Puur omdat ze dit zien als hun burgerplicht en omdat ze weten dat ze op die manier kunnen bijdragen aan een iets meer leefbare samenleving. Er is geen beloning nodig, om al deze mensen te stimuleren, om te gaan bellen.

De vraag is, of de mensen die nu niet bellen, wel over de streep te trekken zijn met geld in het vooruitzicht. Kennelijk hebben deze mensen niet zoveel besef van goed en kwaad en de enige motivatie voor hun zou dan een fiks bedrag zijn. Hoe hoog moet dat geld bedrag wel niet worden, om ze over de streep te trekken?

Gevolg is dan meteen, dat de mensen, die nu er niet eens aan denken, dat ze geld zouden willen vangen, ineens ook eurotekens in de ogen krijgen. Je zorgt hiermee voor een stukje afglijden van de maatschappij, waarbij kennelijk niets meer voor niets kan. Alles heeft een directe tegenprestatie nodig. dat is geen goede zaak. Niet doen dus!
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Ik heb het niet over fikse bedragen, stel 500 voor het aangeven van een wietplantage. Daar staat een enorme besparing tegenover mbt opsporing en kosten die het niet ontdekken met zich meebrengen, de maatschappelijke schade.
ik ben het eens met gdanonym dat we af moeten van een op geldbeluste maatschappij , maar ik vrees dat het toch wel zou werken. Er zullen mensen zijn die bijvoorbeeld de wietplantage van hun buren eerder zullen aangeven als ze er geld voor krijgen.
Ik word daar eigenlijk wel een beetje naar van.
Ik zou er dan ook niet voor zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Waarom word je er naar van? Vind je het dan redelijk dat de buren in een dure auto rijden van crimineel geld?
Je krijgt dan wat ze in het Engels 'perverse incentive' noemen.

In het Nederlands spreken we dan ook wel over 'pervers effect'

Dit verschijnsel is een voorbeeld van een onbedoeld gevolg.

Wat zou nu het onbedoelde gevolg kunnen zijn?

Een voorbeeld (vrij naar een daadwerkelijk gebeurd praktijkvoorbeeld). Een stadsbestuur besluit vanwege een rattenplaag dat ze 5 euro gaan betalen aan iedereen die een dode rat inlevert bij de gemeentereinigingsdienst. Een aantal slimmerikken gaan nu ratten fokken om ze vervolgens te doden en daar een leuk zakcentje mee te verdienen.

Er komen in het voorbeeld niet (aanzienlijk) minder ratten bij, maar er worden wel (veel) meer dode ratten aangeboden.

Dit verschijnsel is niet ondenkbeeldig ook mogelijk bij het inschakelen van de overheid voor tips over misdrijven etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mensen geen aangifte van een misdaad doen is misschien wel een gevolg van een heel materialistische maatschappij.
Met het toekennen van een beloning bereik je dan juist wat je niet wilt. Het lijkt me contraproductief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar mijn gevoel niet. Ik vind, dat het melden van een misdaad een burgerplicht is. veel mensen vinden het klikken, maar als er sprake is van een misdaad vind ik het woord klikken onterecht.
een gevaar aan het belonen van dit soort meldingen is, dat mensen onverantwoorde risico's gaan nemen, om de laatste ontbrekende info ook nog te vinden.
een ander gevaar is, dat mensen meldingen gaan doen om het geld, waardoor er vaker onterechte meldingen zullen plaatsvinden, met alle gevolgen van dien (onschuldigen die aan het kruis genageld worden).
tot slot is het weer een middel om fraude mee te plegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de algemene veiligheid voor iedereen een gedeeld gevoel moet zijn. Ik denk dat een beloning juist een gevoel van onveiligheid kan creëren. Mensen zullen zich bekeken voelen. Het is nog altijd een rechter die bepaalt of een handeling volgens de wet crimineel is. Dan zou je dus 16 miljoen rechters krijgen.
Ook zou het meldpunt worden overspoeld met mensen die zeker! weten dat er iets is gebeurd en dat de beloning op die en die rekening kan worden gestort. Als het om geld gaat, of een andere beloning kunnen mensen heel primair reageren.
Ik denk dat de situatie zoals die nu is, dat in een enkel geval een beloning wordt beloofd bij de tip die tot aanhouding van een dader zal lijden, een goed systeem is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een misdaad aangeeft, doe je dat omdat het zo hoort, niet om iets terug te krijgen buiten een pluim!
Een beloning is meegenomen, maar dit mag de reden niet zijn vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit ervaring weet ik dat het melden van een misdaad bijna altijd leidt tot het omgekeerde van een beloning...
Gegarandeerd confronteert de politie de misdadiger met jouw verklaring en mag je erop rekenen dat die misdadiger op een dag voor jouw deur staat. Althans, zo gaat de politie in België doorgaans te werk.
Bronnen: