Voel jij je veilig in Nederland

We worden vaak met statistieken platgegooid. Die dan een beeld zouden geven hoe de gemiddelde inwoner van NL zich voelt

Maar voel jij je veilg in het dagelijks leven in Nederland?
Of merk je wel dat er verharding optreed?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ja, ik voel mij veilig in Nederland. Dat is 'mijn' antwoord op de vraag.
Echter...., dit is mijn antwoord van vandaag, morgen kan dat anders zijn...
Ik begeef mij bv niet op plekken waar mensen 'samenscholen', en je vervolgens na-roepen, of uitschelden, of bespugen.
Ook kom ik niet in winkelcentra waar bepaalde groepen 'hangjongeren' mij de weg tot ingang versperren ,of sissen naar elk meisje wat voorbij komt.
Ook neig ik ernaar om de andere kant op te kijken als ik zie dat oudere mensen bij kassa opzij gedrukt worden door één of andere aso.
Zo maar enkele voorbeelden om aan te geven dat mijn veiligheid 'relatief' is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het is natuurlijk streekgebonden, maar ik voel me veilig in Nederland. Wel is automatisch een zekere waakzaamheid bij me ingetreden, maat dat lijkt me wel goed ter bestrijding van mijn naïviteit....
Verharding is een betrekkelijke zaak. Het is maar net waar je je begeeft en in welke kringen je doorgaans vertoeft.
Je hoort wel dat er verharding is opgetreden, maar persoonlijk merk ik dit niet zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon mijn leven lang al in Amsterdam en het valt me al een tijd op dat de sfeer op straat de afgelopen 10 jaar steeds agressiever wordt en de mensen steeds asocialer worden. Met name in Amsterdam West en in het bijzonder in nieuw West.

Ik voel me niet onveiliger door eventuele tereurdreigingen, maar agressieve gassies in groepjes die op ruzie en roof uit zijn verpest voor mij mijn mooie stad gevoel wel.

Nu ik een dochtertje heb begin ik steeds vaker te denken om hier weg te gaan. Nederland uit.

Het klinkt treurig, ik weet het, maar zo is het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel me op zich veilig in Nederland. Hoewel er natuurlijk altijd situaties zijn waarbij je je minder prettig voelt ('s-avonds op staat lang een groep jongeren lopen met de hond blijft altijd een minder prettig iets).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik zeker wel, al ben ik niet gek en begeef me niet op plekken op tijdstippen dat dat niet slim is.

Dat gevoel dat je hebt ligt ook aan de tijd-schaal die je hanteert.

In de middeleeuwen was geweld en roof zo normaal dat (bijna) niemand er van opkeek of er verontwaardigd over deed. Zelfs de slachtoffers niet. Die dingen gebeuren en je moet je daar tegen wapenen, zo is het leven nu eenmaal.

Ook laten we zeggen in 1880 ging er helemaal niemand vrijwillig in donkere straten lopen, zoiets deed je gewoon niet en niemand vond dat een 'inperking van vrijheid'.

In de jaren 50 was het misschien (even) een oase in Nederland. Omdat de wereld er na WOII toch wel eventjes genoeg van had. Maar ik zie soms foto's van de jaren 60-70 en dan denk je werkelijk dat het hier oorlog is.

Ons beeld van veiligheid 'die er zou moeten zijn' veranderd dus steeds weer.
We voelen ons onveilig (dat gevoel ontken ik heel zeker niet!!!) als we een grotere veiligheid verwachten dan er in werkelijkheid is.

Dat gevoel heeft dus net zoveel te maken met de werkelijke mate van geweld of roof als op ONZE perceptie ervan. Die verandert continu. En dat we dat steeds minder WILLEN (en dus ervaren, waardoor de werkelijkheid zal veranderen), DAT noem ik vooruitgang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik voel mij veilig.
Zelfs tov groepen hangjongeren, als je die normaal benaderd gaan ze ook op een normale manier met jouw om (is mijn ervaring)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geld misschien voor jou. En mij vallen ze ook niet lastig. Ik ben een grote sterke vent met Amsterdamse branie en daar kijken die groepjes ook wel voor uit.
Maar als mijn invalide broertje door zo'n groepje wordt beroofd met maskers op en met messen, of een vriend van mij voor de lol van zijn fiets wordt getrapt en letterlijk bijna dood wordt geschopt, dan ontneemt mij dat mijn gevoel van veiligheid! Veiligheid is er niet alleen voor mij, maar moet er voor iedereen zijn, anders kan ik mij ook niet veilig voelen.
Ja. In Nederland worden op een bevolking van 16 miljoen mensen zo'n 250 moorden per jaar gepleegd. Dat is al tientallen jaren ongeveer hetzelfde gebleven. Ongeveer de helft daarvan zijn criminele afrekeningen. Ga je een eeuw terug of nog meer, dan stijgt de kans om vermoord te worden exponentioneel wegens een minder efficient opererende rechtstaat.

Iedereen heeft dus een goede reden om zich nu veel veiliger te voelen dan vroeger. Als dat niet zo is, dan laat men zich waarschijnlijk veel te veel leiden door de overdreven belangstelling voor geweld in de media.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel/waan me veilig in Nederland...

Los hiervan zie ik wel om me heen dat de maatschappij verhard. En hier moet je op anticiperen om zelf niet verstrikt te raken in de samenleving...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevoel is een subjectieve beleving/ervaring...

Als ik kijk hoe veilig dat het is in Nederland, dan moet ik concluderen dat het nog nooit zo veilig geweest is in de loop der jaren...

Geen gevaarlijke dieren die je verscheuren, geen gevaarlijke wegen, waar je in wegzakt of verdwaalt, geen bendes die me zonder pardon overvallen en doodsteken. Het is overal licht in de nacht, daar waar ik me begeef, communiceren kan op elk moment dankzij de mobiele telefoon, reddingswerkers in alle soorten en maten en kunnen in actie gebracht worden door een simpel drukje op een knop... Ziekenhuizen alom voor noodgevallen... Ziektekostenverzekering voor iedereen... Voedsel is overal te koop en te betalen... Onderdak is gemeengoed en ook veilig, met stromend water en elektriciteit...

Het is nog nooit zo veilig geweest door de eeuwen heen als nu...

Maar nu het gevoel... Dat kan heel anders zijn dan de werkelijkheid aangeeft...

Dat de regering continu een terroristendreiging heeft lopen van AANZIENLIJK... Dat is angstmakend...

Dat de media elke dag volstaan met aanslagen en dreigingen en andere smeuïge zaken, dat is angstmakend...

Dat er een paar personen ziek worden van een griepje en dan meteen in de wereldpers van een aankomende pandemie spreekt, dat is angstwekkend...

En zo kan ik wel doorgaan met bangmakerij naar het volk geslingerd...

Dus ik moet én vaststellen dat we nog nooit zo veilig zijn én dat we nog nooit massaal zo bang gemaakt worden elke keer weer heden ten dage...

Dus wat doe jij?

Ga je naar de veiligheid die er is?
Of ga je naar de onveiligheid die ons continu aangepraat wordt?

De keuze is aan de lezer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel me net zo veilig in nederland als in een ander land
iedere grote stad heb ze voor en zijn tegen
wat in een grote stad kan gebeuren kan ook in een dorp
en wat na 24.00uur kan gebeuren gebeurd ook om 20.00uur b.v
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel me wel veilig in Nederland.
Natuurlijk weet ik wel dat er dieven en boeven zijn.
Maar volgens mij is de kans dat je beroofd wordt er klein.