Hoe belangrijk is kleding als communicatiemiddel?

zegt het iets over: religie?leeftijd?baan?inkomen?woning?geaardheid?welzijn?etc...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Toevallig was dit 1 van de onderwerpen uit psycholgie magazine november 2010, hieronder wat quotes:

Nancy Etcoff, amerikaanse psychologe zegt:

Kleding kan je lichaam mooier laten lijken, en daarnaast kun je er ook iets van je innerlijk mee laten zien aan anderen. In feite communiceer je ermee: "zo'n soort iemand ben ik".

Sophie Woodward, engelse sociologe:

Met je kleding uit je hoe je jezelf ziet en hoe je graag zou willen dat anderen je zien. (...) je kleren beinvloeden je zelfbeeld.

Bob Fennis, hoogleraar consumentengedrag:

Zoals we het karakter van mensen kunnen bechrijven aan de hand van hun score op de big five persoonlijkheden, zo bestaat er voor merkproducten als kledingmerken ook een big five. (...) namelijk: oprechtheid,opwinding,competentie,verfijnheid en ruigheid.

Einde quotes.

Kleding kan dus wel degelijk iets over het karakter vertellen, aan de hand van het karakter kan dat ook weer meer informatie geven over de betreffende persoon.

Lees het november nummer maar eens, erg interessant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een goed waarnemer zegt kleding veel over iemand.
Bijvoorbeeld: voorkeur voor bepaalde kleuren, gevoel voor (tijdloze) schoonheid , of juist voor trends. Het verklapt of iemand zich waarschijnlijk te dik vindt (verhullende modellen, donkere kleuren) of juist aantrekkelijk (nauwsluitend, weinig verhullend en opvallend). Verder in wat voor stemming zich iemand bevindt: somber (nonchalant, fantasieloos en kleurloos) of juist uitgelaten ( kleurrijk, versieringen ). Het kan verklappen welke gelegenheid men gaat bezoeken. Een wild feest( uitbundig, brutaal en sexy), een begrafenis (rustig, onopvallend) een sollicitatie (zakelijk of passend bij de funktie)enzovoort.
Ook kan het veel over welstand zeggen. Maar daar bedriegt de schijn wel vaak, is mijn ervaring. De duurste merken worden vaak door de armste mensen gekocht. (vaak 2ehands, opruiming, of ten koste van de warme maaltijd..)
En zeer rijke mensen lopen soms in lorren omdat ze totaal geen affiniteit met mode of kleding hebben.
Dan zijn er ook nog mensen die regelmatig zakken kleding krijgen. Daar is het helemaal moeilijk gissen.. Die gegeven paarden verhullen of onthullen vaak helemaal onbedoeld .. en ook de kleuren (oom Kees van 73 in een hardroze sweater met zilveren letters) stellen de waarnemer dikwijls voor raadsels..
Het zegt dus veel
maar bevestigt de stelling: gissen is missen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleding kan tonen wat je wilt uitstralen daarmee bedoel ik wil jij gezien worden als een casual jongen draag je casual kledij wil je laten zien dat je rijk bent dan draag je duurdere kledij... Iemand die zeer veel welvaart heeft zal zich beter kleden dan iemand die het iets minder heeft...

Maar kledij toont niks over je karakter dit kan je aflezen uit mensen hun lichaamstaal hun manier van kijken manier van spreken. Tevens heeft iedereen eigen andere waarden dat niet altijd overeenstemmen met je kledij een persoon die zich alternatief/rock kleed hoeft niet persee een bad boy te zijn...
Het toont wel wat zijn interesses zijn en waar hij voor staat.

En dat is wat kledij toont waar je voor staat wat je interesses zijn, en hoe de mensen jou zouden zien.