waarom kopen mensen water in de supermarkt als het water gewoon uit de kraan komt bij ons?

nou zijn er landen waarbij het drinkwater niet al te zuiver is maar in nederland is het kraanwater goed te drinken, waarom zou je dan betalen voor een flesje water in de supermarkt?
ik sta weleens achter de bar en daar is o.a. spa blauw te koop.
dit kost 2 euro terwijl de kraan ook gewoon drinkwater geeft.

waarom is water bij ons een product als iedereen het eigenlijk gratis kan krijgen?
is de verkoop ook echt rendabel?

Toegevoegd na 2 minuten:
het water uit de kraan is niet geheel gratis natuurlijk maar wel minder duur dan water uit de supermarkt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou in de horeca niet om kraanwater durven vragen, de zaak moet wel draaien natuurlijk. Maar thuis drink ik gewoon kraanwater.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, AMG, waar ik woon is het leidingwater zo hard dat het pijn doet aan je hoofd! Ik moet zowat wekelijks mijn waterkoker ontkalken om er geen bakstenen in te krijgen. Mijn verwarmingsketel loopt een keer in de 2 maanden over omdat mijn afvoerpijpje volgekalkt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat ze jou niet lastig willen vallen ;-)

Het beste antwoord

Mensen kopen ook flessen met water om makkelijk mee te nemen in de auto e.d., met de kraan is dat iets moeilijker te realiseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar een flesje water kan je toch ook onder de kraan vullen? Hoef je maar 1 keer een flesje uit de supermarkt te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik inderdaad regelmatig van die 1/3 literflesjes uit de supermarkt om onderweg uit te kunnen drinken. Die vul ik wel telkens zelf bij, maar langer dan 5 dagen vind ik erg onhygienisch, aangezien je ze niet goed kan wassen. Dus dat betekent dan helaas (want erg milieu-onvriendelijk) regelmatig een nieuw flesje kopen.
Onder studenten en scholieren is het vrij gebruikelijk. Van die bekers met doppen vind ik niet fijn drinken.
Daarnaast worden die flesjes natuurlijk ook gekocht door mensen die onderweg/op hun school of werk zijn en vergeten zijn drinken mee te nemen.

Andere antwoorden (25)

ze denken dat het beter is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Barpersoneel geven zelf vaak geen kraanwater weg, enkel flesjes. Zaak moet natuurlijk dikke winst draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is vooral in Nederland zo. In het buitenland kun je overal gratis water bij krijgen. Nederlanders echter, zijn dan in staat alleen gratis water bij hun eten te drinken, dus hier hebben we dat gratis water maar afgeschaft.
De meeste vinden het lekkerder
dan denk ik van het smaakt toch hetzelfde... beetje vreemd:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het drinken van flessenwater is een mode verschijnsel wat overgewaaid is uit Amerika, zoals wel vaker gebeurd. En natuurlijk spelen de fabrikanten van flessenwater daar handig op in.
Zoals je zegt is het kraanwater in Nederland van uitstekende kwaliteit en doet niet onder voor flessenwater. Op sommige punten scoort het zelfs beter.
Maar ja, als iets tussen de oren zit, dan krijg je het er vaak moeilijk tussenuit.
En als je de verkopen van flessenwater ziet, dan is het zeker rendabel. Zeg maar dat de kostprijs hetzelfde is als dat van kraanwater, nou tel uit je winst.
Koffie verkopen is ook zeker lucratief. Waarschijnlijk is de kostprijs van een kop koffie < 10 cent en het wordt verkocht voor € 2. Met flessenwater heb je geen horecapersoneel nodig, dus daar wordt nog meer op verdiend.
Maxima zou zeggen: een beetje dommig en zo is het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan best waar zijn wat Rotterdam betreft, maar dat doet niets af aan mijn reactie. Op de meeste locaties is Nederland hebben wij het beste kraanwater van de wereld en ook daar kopen de mensen veel flessenwater. En waarom doen die mensen dat? Voor het antwoord, zie mijn reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is overigens een sociaal netwerk Jointhepipe.org (de eerste) die als droom hebben de langste waterpijpleiding ter wereld aan te leggen om zo iedereen van schoon drinkwater te kunnen voorzien Je kunt ook lid worden en geld wordt besteed aan drinkwaterprojecten in de derde wereld. Als ik mij niet vergis willen zij ook diverse gratis watertappunten in oa Nederland plaatsen en herbruikbare flesjes aanbieden die bovendien 'Hip" zouden zijn en zij willen dit hippe ook extra benadrukken om mensen die dit belangrijk vinden ook te betrekken en over te laten gaan op deze manier van water drinken.
Ik vind het een heel goed initiatief, vind het vreselijk dat er mensen zijn die geen schoon drinkwater hebben of uren moeten lopen naar een vieze waterput en wij maar zeiken over de smaak van spa, sourcy enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal wel een droom blijven en om zo'n leiding door NL te laten lopen met gratis tappunten is al helemaal crazy, die ligt er al.
Initiatieven om watervoorzieningen naar gebieden te brengen die nog geen schoon water hebben is natuurlijk een ander zaak. In het algemeen kan dit al gerealiseerd worden door waterputten te slaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb het nog even nader onderzocht en de waterpijpleiding is symbolisch. De opbrengst van de verkoop van de herbruikbare flesjes die in de vorm van een stukje waterpijpleiding zijn wordt dus wel gebruikt voor watervoorzieningen in derde wereld landen. En diverse tappunten hebben zij al gerealiseerd in bepaalde openbare ruimtes en parken.
Zie ook www.jointhepipe.org
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de moeite. Ik sta altijd wat sceptisch tegenover dit soort projecten en heb het vermoeden dat er weer een aantal mensen schatrijk worden van onze goede giften. De toekomst zal het leren.
Ik vind flessenwater lekkerder dan het water uit de kraan. En dan kunnen mensen dat vreemd vinden maar dat proef je toch echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, maar daar geloof ik niets van. Ik nodig je uit voor een test met 5 glazen Amsterdams drinkwater en 5 willekeurige glazen flessenwater. Als je deze voor 100% weet te selecteren heb je € 100 verdient.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ik die test ook doen? Ik zit wat krap bij kas! :-p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als ik het goed heb dan geef je mijn 200,- euro.
Sorry hor, maar als je een klein beetje je smaakpupillen hebt ontwikkeld dan proef je echt het verschil tussen kraan- en flessenwater. Ik in ieder geval wel, en als jij (wildelely) dat niet proeft is dat prima, maar wil natuurlijk niet zeggen dat de rest van de wereld dat ook niet proeft. Ik heb zelfs een vriendin die kraanwater lekkerder vindt dan flessenwater! Die vraagt altijd expliciet om kraanwater, en als ik haar dan toch flessenwater geef proeft zij dit direct. En ik ben wel met je eens dat het een modeverschijnsel is want er zullen ook veel mensen zijn dit net als jij het verschil niet proeven en gewoon "gezond" willen doen. En die weddenschap van je........ hou die 200,- maar in je zak en doe er maar iets leuks mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier in Belgie proef je wel degelijk het verschil tussen het water uit flessen en kraanwater!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smaakpupillen?
Haha, die is goed...zijn dat je leerlingen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet best wat ik bedoel bijdehand. Smaakpapillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahahaha wat een wijsneus die Leftoverture.
Het is een marketingtechnisch verhaal. Spa is bijvoorbeeld heel beroemd en mensen associëren zichzelf graag met een merk. Daarnaast komt het iets chiquer over, veel mensen geloven vaak, om allerlei non-redenen, dat iets wat duurder is ook wel beter zou zijn.
Wat ook mee kan spelen is veel mensen koud water lekkerder vinden van lauw water. Flesjes water worden vaak gekoeld en kraanwater niet, dat is natuurlijk eenvoudig op te lossen door een fles kraanwater in de koelkast te zetten maar dit gebeurd vaak niet en de smaak-associatie is blijvend.
Nederlands kraanwater is uitstekend en heel gezond, kiezen voor flesjes is slecht voor het milieu en slecht voor je portemonnee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is wel degelijk verschil van smaak tussen kraan en geflest water. Of water uit een fles gezonder is valt te betwijfelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verbaaste me dat niemand het goede antwoord weet o.0

Kraan water zitten nog lichte vorm van bacterien in en vooral KALK

Flesjes water is dit meestal beter geregeld en dus een stukje beter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verbaast me dat jij dit echt gelooft. De eisen aan kraanwater zijn in Nederland strenger dan die aan flessenwater. En in flessenwater zit ook kalk. Of koop jij flessen gedemineraliseerd water om te drinken?
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat wilde ik ook net schrijven. Daarnaast wordt flesjeswater ook wel mineraalwater genoemd. Dat is niet voor niets: er zitten namelijk mineralen in. Hoeveel dat zijn, verschilt natuurlijk per merk. Maar in drinkwater moet dat weg worden gefilterd, daar worden die mineralen als vervuiling gezien. Er zijn zelfs mineraalwaters die zó veel mineralen bevatten, dat je dat water beter niet aan baby's kunt geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sowieso zou ik wel gek zijn om standaard flessenwater te kopen. Bij mij komt er in feite gewoon Sourcy uit de kraan. Maar dan beter gezuiverd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt zeker niet het goede antwoord.
Bang voor bacteriën? Op je vingers zitten meer.... Het nederlandse kraanwater is het beste of bijna het beste van wereld. Kalk is plaats-afhankelijk. En smaak, daar valt niet over te twisten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gedestilleerd water NOOIT drinken, kan je dood worden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Onzin. Je moet er geen liters van drinken maar gewoon een flink glas gedestilleerd water kan echt geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad Cryofiel, dat je dood ervan gaat is belachelijK!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kom uit het prachtige dorp waar jarenlang de Bar Le Duc onder de grond vandaan gepompt werd. Dat water kwam uit het zelfde watervoerende zandpakket waaruit mijn vader het beregeningswater voor de akkers uit pompte. Dat water (van die pomp) mochten wij niet drinken, terwijl het 500 meter verderop duur gebotteld werd en met vrachtwagens tegelijk naar de supermarkten vervoerd werd.
En inderdaad: het kraanwater dat onder de Veluwe vandaan gepompt wordt, is Sourcy. Bar Le Duc komt daar tegenwoordig ook vandaan.
Ik vind water uit de kraan gewoon niet lekker. De verschillende merken van water hebben ook echt wel een andere smaak, vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik ook, ik vind SPA water namelijk echt niet lekker..
Het mooiste antwoord op deze vraag hebben wij een keer in Duitsland gehoord. Daar was een bron, het water kwam zo uit de grond. Mensen uit de buurt kwamen daar water halen, want ze dachten dat ze van kraanwater kanker kregen. Een oude vrouw zei toen filosofisch:
Mann muss es glauben.

En zo simpel is het. Kraanwater kan dan honderd keer gecontroleerd worden, als mensen dénken dat het niet goed of gezond is betalen ze lachend veel voor gebotteld water, of zoals in dit geval, doen ze moeite om het te tappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je proeft het verschil wel, ik vindt het viezer. Maar het is vooral ook voor de buitenlanders die niet aan ons drinkwater gewend zijn. Als jij bijv naar Italië gaat drink je meestal ook niet dat water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook in Rome geweest? :-) Mooie stad he? 4 keer bezocht tot nu toe, verveelt nooit.
HAHAHAA . sorry ik moest even lachen achter ded computer. Ik heb het me ook afgevraagt want mijn ouders doen dat soms ook . enn ik vroeg het hun een keer. Hun zeiden toen dat het gezonder ofzo is. zuiverer. Ik dacht een betje van Whatever. Maarjah . Mijn ouders hebben ook een Kan met Stenen erin en water. Daar drinken we ook soms uit. Die stenen komen uit Oosterijk die kunje daar kopen ofzo. Dat maakt het ok zuiver. Ofzo. xD ik drink het ook vanuit de kraan. en soms uit de kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow. Ik vind water verkopen al knap, maar sténen verkopen ?? Daar moet je toch wel een HEEL overtuigend lulverhaal bij hebben - of een bijzonder goedgelovig publiek. Hulde !
Uit flesjes is gewoon gezuiverd, puurder, zonder inderdaad kalk en vooral bacteriën. In kraanwater zitten zoveel bacteriën die zich in hoog tempo vermenigvuldigen dat je kraanwater dat langer dan een dag in een zelfgevuld flesje zit beter weg kunt gooien. Gebotteld water zoals Spa heeft dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een stuk lekkerder fles water je proeft het verschil duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag... Ik ken mensen die, als ze water drinken, alleen maar Bar-le-Duc willen. Of Sourcy. Ze vinden het kraanwater hier in Utrecht vies.
Nou is het vreemde... Op het terrein van Vrumona in Bunnik is een bron, waar het water van die twee merken gewonnen wordt. Het water uit die bron komt uit een waterbel die gefilterd is door de Utrechtse Heuvelrug.
Het water dat in Utrecht uit de kraan komt, komt uit dezelfde bel, maar wordt een stukje verderop gewonnen.
Ik proef geen verschil tussen Bar-le-Duc en Utrechts kraanwater. Sourcy smaakt wel iets anders, misschien een iets andere mineraalsamenstelling.
Ik weet dat ik als kind (een jaar of 35 geleden) eens de fout maakte om in Rotterdam een glas water te vragen ik dronk graag water, maar dat... Dat was gewoon zwembadwater voor mijn gevoel, ik proefde chloor. Dat schijnt nu niet meer zo te zijn ;-)
Maar goed, sommige mensen kopen dus bron-/mineraalwater omdat ze menen dat het beter is. Of 'veiliger' (in Nederland geen argument). Maar het kan ook domweg zo zijn dat ze het lekkerder vinden. Of soms is het handig om mee te nemen (hoewel ik zelf altijd gewoon een fles vul met kraanwater, net zo handig mee te nemen en veel goedkoper).
Voor de producenten is het lucratief, daarom zijn er ook zoveel merken en varianten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kraanwater in Rotterdam is tegenwoordig (lees: al een jaar of 30) wél heel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig wel ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dutcheese: het zou kunnen dat het ijzergehalte wat hoger is en dat je dat proeft. Of de aanvoerleidingen zouden eens schoongemaakt moeten worden natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Klopt! Jullie drinken Sourcy!
Mensen willen zich nu eenmaal laten flessen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon in Brussel en het water in Belgie smaakt toch een stuk anders dan in Nederland.
Hier zit er erg veel kalk in en ruikt het een beetje chloorachtig. Je kunt het prima drinken en is zeker niet ongezond maar ik vind het minder lekker dan het water in Nederland.
Ik kies er dus zeker voor om flessenwater te kopen want in dit geval is het echt lekkerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelijk heb je Edje40, ik heb het ook al als antwoord gegeven, maar kreeg een hoop duimen naar beneden. :(
Ik woon in de omgeving van Antwerpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar dat heb je er niet bijgezet en er zitten hier toch meer Nederlanders dan Belgen op deze site. En die proeven het waarschijnlijk niet.
Overigens heb ik jou al een + daarvoor gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank Edje :) ik geef je ook een +
Wat zijn we lief voor elkaar, he ;-))))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahah thanx Siska
In Zuid Frankrijk zijn veel watervulpunten waar bronwater uitkomt . Het staat er dan altijd bij . in het Frans is het : Eau de Source . Een heel bekend merk van bronwater is EVIAN . Als je die naam omdraait , dan begrijp je waarom mensen bronwater drinken . NAIVE ?

Toegevoegd na 2 minuten:
IK HEB BRONWATER IN M'N TUIN , EN M'N HOND MET SUPERNEUS GEEFT ER DE VOORKEUR AAN.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-)
Omdat ze te veel na andere kijken! Oja amerika heeft het ook dus dan moet nederland het ook hebben! Ik heb een programma gezien vraag me niet hoe het heette maar het was op discovery, en daar lieten ze zien dat als je kraanwater kookt dan dan goed af laten koelen in een flesje doen de koelkast in en je heb spa blauw en de smaak is gewoon het zelfde, en daarbij water is smaakloos spa blauw is ook smaakloos het stil enkel de dorst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen hebben thuis nog loden waterleidingen en dat smaakt minder lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hygiene
veel mensen vinden het vies omdat het gezuiverd is uit grondwater dat je niet kan drinken. verder vinden ze het stoer om anders te zijn dan anderen en doen ze bijna alles anders
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Handel in water is als handel in lucht, je verkoopt een gevoel of gedachte, en dat is BIG business. Vertel er een mooi lulverhaal bij (liefst iets met gezondheid of geest ofzo) en mensen laten zich gretig van hun euro's scheiden, en zijn er nog tevreden over ook.

Recentelijk was er een programma over water op teevee, waarin duidelijk bleek dat niets zo schoon (EN kalkvrij !! de kalk wordt flink uitgefilterd voor andere industrieën, waaronder glas) is als Nederlands kraanwater. Niet zelden is flessenwater EXACT hetzelfde water maar dan VOOR de zuivering en filtering, en heeft dus MINDER bewerkingen ondergaan. Het kost echter minimaal het 200-voudige. Bar le Duc is daar een goed voorbeeld van.

Er zijn wel bronwaters die een eigen karakteristieke (vaak zilte of zoete) smaak hebben, maar daar moet je eerlijk gezegd van houden. 99% van het in flessen verkochte water echter, is gewoon dezelfde grondstof als kraanwater, maar dan niet gefilterd en gezuiverd. Soms wordt er wat koolzuur aan toegevoegd, wat ook duidelijk invloed heeft op de smaak.

Ter vergelijking :L kraanwater kost in Nederland gemiddeld (verschilt per gemeente / bron) 0,0025 cent per liter, flessenwater vanaf 25 cent per liter tot wel vijf of zes euro de liter. (Hele dure merken daargelaten, maar daar betaal je voor de fles).

Water in flessen kopen is in Nederland dus niet alleen volstrekt overbodig, het is ook nog eens uitzonderlijk slecht voor het milieu, omdat met name op de kleine flesjes geen statiegeld zit, en je die rotflessen dus te pas en te onpas overal in de natuur tegenkomt. Net als blikjes, waar in uitgerekend Nederland ook geen statiegeld op zit. Tel uit je winst.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp ook niet waarom mensen een flesje water kopen in een cafe of restaurant. Flessen water koop ik zo af en toe wel bij Kaufland, gewoon als strategische voorraad. Het gewone kraanwater blijf ik het lekkerst vinden, maar die flessen zijn bedoeld in geval van calamiteiten. Ik vervang ze telkens voor het verlopen van de houdbaarheidsdatum. Zo heb ik standaard 6 flessen op voorraad. En dat is niet ingegeven door de angstzaaipolitiek door de (vorige) regering(en). We vergeten wel eens hoe vanzelfsprekend het voor ons is om altijd schoon stromend water te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat hormonen niet uit het wat kunnen worden verwijderd. Dus wanneer de vrouw de pil slikt en gaat piesen komen deze hormonen in het water en drink jij vervolgens op.

Bron bron bron

Toegevoegd na 6 minuten:
wat=water
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men neme: een fijn prachtig kristallen glas, vul het met kraantjeswater, serveer het op een zilveren dienblad met wit doekje ;)
Men neme: een gewoon glas en vul het met flessenwater
naar welk glas gaan de meeste hun hand uitreiken...juist ;)
subjectiviteit doet veel.
Smakelijk.