Waarom geven mensen vaak hun naam en woonplaats wanneer zij bellen?

Lees eerst de toelichting!

Op mijn werk krijg ik regelmatig telefoontjes, wanneer degene die belt begint te spreken, geven zij vaak hun naam, gevolgd door hun woonplaats.

Wanneer zij hun woonplaats opgeven, weet ik nog steeds niet om wie het gaat, ik heb dan niet zoiets van "Oh, omdat je uit Vlaardingen komt, weet ik meteen wie je bent". Waarom geven mensen dan toch nog hun woonplaats door?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Ik vermoed dat het over het algemeen oudere mensen zijn die je dan aan de telefoon hebt, ik heb het wel vaker gemerkt dat dit 'gewoonte' is.
Echter kon het ook liggen aan waar je werkt, ik doe het ook wel eens als ik bv de woningbouw, telefoonmaatschapij of energiemaatschappij bel. B.v. 'met RoadRunner uit Hendrik Ido Ambacht, ik heb een storing', ik denk dan dat als ze 5x achter elkaar iemand uit HIA krijgen dat ze dan al meteen kunnen zeggen 'ja de storing is bekend' ofzo.

Andere mogelijkheid is dat die mensen gewoon heel trots op hun woonplaats zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouderen geven over het algemeen vaker hun woonplaats op.

Andere antwoorden (9)

Bij sommige gesprekken kan het relevant zijn waar je vandaan belt. Ivm. iets opsturen of langskomen ofzo.
Dan doe ik het ook. Maar als de plaats niet relevant is (in mijn ogen), laat ik het weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat bij vele callcenters ook gezocht kan worden op naam en woonplaats. Teminste bij een bekend bedrijf waar ik ooit voor gewerkt hebt. Dan denken ze dat je al hun gegevens kunt inzien(ook als dat niet zo is) of hun sneller kunt helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik werk op een helpdesk en daar zie ik het ook veel gebeuren. Nu zijn het natuurlijk onze klanten, en de firma waarvoor ze werken hebben vaak meerdere vestigingen.

Ook kan het een indicatie zijn voor een regio, waar je dus te maken hebt met een dialect. Dan kan je er alvast rekening mee houden.

Bij mij gaat het ook het ene oor in en het andere oor er weer uit. Maar ik erger me er helemaal niet aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ook niet vervelend, vind het op zich wel grappig, maar de reden erachter snap ik eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zat me net te denken: vaak wordt de firmanaam gezegd. Maar als je een particulier bent, heb je geen firma. Misschien is het nog een gewoonte om na je naam toch nog iets extra's te zeggen.
Ik vind de vraag best goed eigenlijk, en ik kom zelf tot de conclusie dat ik het ook altijd doe. Waarom? ik denk uit gewoonte. Een andere reden waarom ik dat doe kan ik (voor mijzelf in ieder geval) niet verzinnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat als je slechts zegt 'met De Vries', men dat vaak als 'te kort' zal aanvoelen. Om het iets gespecifeerder te maken, maar toch nog een klein beetje anoniem te blijven (afhankelijk van 't aantal inwoners van de plaats), doet men er maar uit gewoonte de plaatsnaam bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk omdat ze denken dat het er wel voor zorgt dat je eerder weet wie diegene is. Als je 3 mensen kent met dezelfde naam, een man die in je geboortedorp woont en bevriend is met je ouders, een studiemaatje, en iemand die nu bij je in de buurt woont.
Als diegene dan zijn woonplaats noemt, dan weet je dat het iemand is uit de plaats waar je als kind woont, dan kom je er eerder op dat het die vriend van je ouders is. Noemt diegene de stad waarin je ooit gestudeerd hebt, heb je eerder door dat het die studievriend is.
Ik neem aan dat dat de logica erachter is. En het is zakelijker en minder ongemakkelijk dan meteen te gaan uitleggen waar je elkaar precies van kent.

Maar ik doe dat zelf nooit, en kan me eigenlijk niet herinneren of mensen dat bij mij ooit doen, dus dit is maar een gok van een buitenstaander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat voor werk doe je? Wanneer men bijvoorbeeld belt naar een leverancier (bv energie, telefoon etc) is een woonplaats handig. Direct kunnen je gegevens erbij worden gehaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind je het niet beleefd dat iemand zich voorstelt dan? wat zeg jij als je thuis of op werk word gebeld...zeg je:hallo... of beleefd... je naam /naam bedrijf?Ik stel mij altijd voor als ik bel maar noem niet persee mn woonplaats,waarvoor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je werk achter de telefoon doet dan zit je vaak achter de pc.
sommige mensen denken dat als ze hun naam, postcode en huisnummer opgeven je met 1 klik al hun gegevens in een til voor je neus hebt.

vaak is het ook zo dat als je ergens heen belt en je wilt iets vragen dat de telefoniste je vraag stopt en eerst je gegevens vraagt zodat ze je dosier erbij kan pakken.