Waarom krijgt de oorlog in Arnhem altijd meer aandacht dan die in Nijmegen?

22 februari 800 doden door het bombardement in Nijmegen. In het najaar '44-'45 eenzelfde aantal toen
N. frontstad was (Arnhemmers waren geëvacueerd).
Zowat ieder huis in de buitenwijken van N.had militairen
ingekwartierd. Met alle veranderingen voor de burgers
die dit meemaakten. Elke Nijmegenaar vanaf een jaar of vijf in die tijd kan er verhalen over vertellen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik het met je eens ben, hoor!
Maar ik denk dat dat komt doordat de invasie van de geallieerden in Arnhem tot stilstand kwam (een brug te ver). Daardoor is Arnhem een 'belangrijke' stad geworden. Er is daar veel gevochten voor de bevrijding. Een 'heldendaad'. Daar staat men nou eenmaal graag bij stil..
Aan het bombardement op Nijmegen wil men liever niet herinnerd worden, vrees ik.
Dit heeft dus absoluut niets met het aantal doden te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een brug te ver is een harde strijd geweest tussen de duitser en de geallieerde. Nadat de geallieerde waren verslagen door de duitsers is arnhem door de duitser geheel ontruimd. Arnhem was daarna een spookstad. De Arnhemse bevolking heeft overal in het beste nederland een ander onderkomen moeten zoeken. Hierdoor is Arnhem meer genoemd dan Nijmegen. Arnhem met name de bevolking heeft enorm te verduren gehad in de oorlog.
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Door de aanval van de geallieerde is de Arnhemse bevolking uit hun huizen gejaagd na dat de geallieerden waren verslagen. Naast de honderde doden onder de Arnhemse bevolking werden ze ook nog eens door de duitsers als straf voor de aanval van de geallieerde hun huis uitgejaagd. Verder er zijn meer vergissingsbombardementen geweest. De arnhemmers waren dus niet geevacueerd. Maar na de strijd uit hun huis verjaagd en niet daarvoor.
De oorlog in nijmegen was dezelfde oorlog als in arnhem en de rest van het land!
Alleen het bombardement op nijmegen was een berekeningsfout van de geallieerden! Zij dachten namelijk dat ze al boven het ruhrgebied zaten! Deze grove fout schenkt men liever niet teveel aandacht aan!
Deze schade en dode en gewonden waren absoluut niet nodig, waardoor dit verhaal in de doofpot wordt gestopt.

In arnhem liep operation "market garden" compleet uit de hand!
Door deze invasie van de geallieerden zou de oorlog voor kerstmis gestopt zijn, maar de werkelijkheid was anders!

Het is verfilmd "Een brug te ver".(operation market garden)
Het was het uiteindelijke doel van deze operatie om arnhem te bereiken! En dat was gelukt, ware het niet dat het hier helemaal uit de hand liep!

De bruggen moesten behouden blijven, zodat de geallieerden vanuit belgie konden oprukken via eindhoven, son, grave, nijmegen, arnhem en zo naar het ruhrgebied.

Helaas was de weerstand te groot en moest de bevrijding nog even op zich wachten