Hoe wordt bepaalt (of door wie) hoe de vlag van een land er uit ziet?

Een voorbeeld: de vlag van Nederland is rood - wit - blauw.
Wie, of hoe, is bepaald dat dit de kleuren van de vlag zijn?
En waarom heeft deze vlag strepen en geen stippen o.i.d.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Hoe een vlag er uit ziet wordt bepaald door een speciaal ingestelde commissie, maar soms ook door één persoon, een koning of president. Als het onafhankelijk worden zonder strijd gaat, heeft men alle tijd om een vlag en wapen te verzinnen. Ze schrijven dan soms ook een prijsvraag uit. Een commissie kiest dan het winnende ontwerp.

Sinds de riddertijd hadden alle vorsten een wapen. Het land, waar ze regeerden, nam dan vaak het wapen van de vorst aan als wapen van het land. In de meeste Europese landen werd dan een vlag verzonnen met de kleuren uit het wapen. Het wapen is vaak erg ingewikkeld, daarom koos men soms vlaggen met banen.

Sommige landen willen niets met het verleden te maken hebben. Zij kiezen gewoon een vlag met de kleuren die iets betekenen, zoals groen voor de vruchtbaarheid van het land, geel voor zijn rijkdom en rood voor de strijdlust om het land te verdedigen. Of zoals Finland: een blauw kruis (voor de vele meren) op een wit veld (voor de besneeuwde vlakten).

Elk land heeft zijn eigen verhaal, hoe het aan zijn vlag is gekomen. Al de verhalen kun je meestal wel terugvinden in vlaggenboeken, die te vinden zijn in openbare bibliotheken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt voor 3 4 euro bij de meeste boekenwinkels vlaggenboekjes komen met een utileg. De vlag van Nederland was oranje wit blauw. Oranje na Willem van Oranje(zet in het parlement was Oranje) en wit en blauw waren de kleueren in zijn familiewapen. Oranje is later vervangen door rood met een oranje wimpel maar ook deze is verdwenen in de loop der tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de oude vlag stond bekend onder de naam: oranje, blanje bleu. oranje blank (wit) bleu (blauw)