Volgens mij geen, het zijn synoniemen van elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij 'herdenken' denken we terug aan iets of iemand in het verleden, brengen we weer in herinnering. Zo herdenken we de slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog op 4 mei.

'Gedenken' is meer dan denken aan, zich herinneren; gedenken heeft te maken met verleden, heden en toekomst. Gedenken is het weer in het heden halen van wat vroeger gebeurd is, op zo'n manier dat het een plaats krijgt in ons leven nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedenken betekent:
- Iets/iemand (vrijwel voortdurend) in gedachten hebben, of iets/iemand niet (nooit)vergeten.

voorbeeld: Je gedenkt iemand in je testament

Herdenken betekent:
- Zich iets/iemand weer terug in gedachten brengen
- iets/iemand weer herinneren, of in herinnering brengen, of de herinnering aan iets vieren:

voorbeeld: Je herdenkt de wapenstilstand.