Waarom zeggen Spaansprekenden 'Buenos días, buenas tardes en buenas noches'? Waarom meervouden?

Als je letterlijk vertaalt, krijg je: Goede dagen, goede middagen, goede avonden/nachten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

Zou het niet zo kunnen zijn dat mensen heel vroeger in ongelukkige tijden (met bv ziektes zoals de pest) dit tegen elkaar zeiden omdat ze niet wisten of ze betreffende persoon een volgende dag/middag/avond of nacht 'ooit' weer zouden ontmoeten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de mensen elkaar niet zo vaak ontmoetten en daarom elkaar voor langere tijd voorspoed wensten en deze manier is gehandhaafd gebleven. Net zo als de chinezen elkaar vroeger toewensten: Moge u in interessante tijden leven. Alleen was deze wens niet positief bedoeld.