wat kun je allemaal tegen kinderarbeid doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nadenkertje: wat denk je dat er gebeurt met de kinderen die ontslagen worden als het lukt om kinderarbeid uit te bannen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, dat is mijn punt. 'Tegen kinderarbeid' klinkt natuurlijk leuk, maar als die kinderen geen baan hebben, gaan ze gewoon dood. Is dat de hulp die wij ze bieden door niets te kopen wat door kinderhandjes is gemaakt? Het verbeteren van arbeidsomstandigheden en het aanbieden van onderwijs zijn veel belangrijker dan het uitbannen van kinderarbeid. Ik kan me een reportage van Zembla of een dergelijk programma herinneren van jaren terug waarin H&M aan de kaak werd gesteld. Het bedrijf zei geen gebruik te maken van kinderarbeid, maar de documentairemakers hadden toch wat werkende kinderen weten te vinden. Schokkende beelden: een *goed gevoed* meisje in Bangladesh kwam thuis uit *school* en hielp daar, dus *thuis*, niet in één of andere sweatshop, haar moeder bij de arbeid door ook een bloem op een truitje te borduren. Schande! Kinderarbeid! Persoonlijk nam ik me toen direct voor om vaker naar H&M te gaan. Als dát nou het ergste voorbeeld van kinderarbeid is dat journalisten op een heksenjacht tegen 'het bedrijfsleven' konden vinden, leek mij dat het wel goed zat met de arbeidsvoorwaarden. (PS Zoals ik al zei, dit is járen terug, ik heb geen idee hoe de productie van H&M-spullen tegenwoordig is geregeld.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb eens gegraven: H&M geeft toe dat het niet kan voorkomen dat kinderarbeid voorkomt in de productieketen (om precies te zijn katoenproductie, H&M koopt katoen niet rechtstreeks in), maar werkt tegenwoordig wel samen met UNICEF om de situatie van kinderen in katoenproducerende landen te verbeteren. Aldus H&M zelf, maar ik neem aan dat UNICEF ook niet zomaar zijn naam hieraan verbindt. http://www.hm.com/allforchildren/?lang=nl

Het beste antwoord

Ik heb laatst een documentaire gezien waaruit bleek dat het bijzonder moeilijk is om er wat aan te doen, omdat het, achter gesloten deuren, in veel meer landen voorkomt dan je zou denken. En dat ook veel meer spullen die hier verkocht worden, door kinderhandjes zijn gemaakt.

De conclusie van dat programma was dat de kans op kinderarbeid (of anders uitbuiting van arbeiders) nagenoeg altijd aanwezig is bij goedkope spullen. Alles wat te goedkoop lijkt om waar te zijn, daar zit uitbuiting achter.
Er zijn grote bedrijven/winkelketens die trachten om hun kleding bijvoorbeeld op een verantwoorde manier te laten produceren, maar vaak geeft de fabriek in bijvoorbeeld India orders uit handen aan kleinere ateliers en daar werken dan weer mensen tegen een hongerloon en kindjes achter gesloten deuren. Dus het valt haast niet te controleren.
Ik was helemaal gedesillusioneerd toen ik die docu zag, want ik dacht dat we met z'n allen ook iets konden 'doen'.
Zal het nog wel plaatsen als ik erop kom hoe het heette.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Geen goedkope spullen meer kopen waarvan je kunt verwachten dat deze door kinderhanden zijn gemaakt.

Maar het is makkelijk om dat soort spullen niet meer te kopen, die kinderen werken omdat hun inkomen noodzakelijk is. Het is dus wel zo fair om ook je knip te trekken en ze te compenseren voor inkomsten die ze verliezen als kinderarbeid (gelukkig) niet meer nodig zou zijn.
13 jaar geleden
zorgen dat je geen producten koopt die middels kinderarbeid zijn gemaakt is denk ik de belangrijkste

actie voeren:
organisaties steunen (door geld te geven of vrijwilligerswerk te doen) die tegen kinderarbeid zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koffie en thee en diverse andere artikelen kopen in de wereldwinkel.
bij de hema kun je ook genoeg fair trade producten kopen en gelukkig gaan de supermarkten ook steeds meer fair trade producten verkopen, zoals koffie, thee en chocolade. Let op het merk van Max Havelaar.
Verder kun je erop letten dat je niet zo heel goedkope kleding koopt dat is veelal gemaakt door kinderen, daar is nu ook een label voor waaraan je dat kunt zien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hi, je hebt een aantal winkels die heel bewust producten verkopen gemaakt zonder kinderarbeid. Kijk maar op http://www.stopchildlabour.eu/clf/clf-winkelen. Dan weet je het zeker. Verder kun je altijd in een winkel vragen of er beleid is mbt kinderarbeid. Dat maakt iedereen bewust. Kinderen moeten gewoon naar school en niet werken omdat wij zonodig goedkope spullen willen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bankzaken verplaatsten naar de ASN Bank.