wat kun je allemaal tegen kinderarbeid doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb laatst een documentaire gezien waaruit bleek dat het bijzonder moeilijk is om er wat aan te doen, omdat het, achter gesloten deuren, in veel meer landen voorkomt dan je zou denken. En dat ook veel meer spullen die hier verkocht worden, door kinderhandjes zijn gemaakt. De conclusie van dat programma was dat de kans op kinderarbeid (of anders uitbuiting van arbeiders) nagenoeg altijd aanwezig is bij goedkope spullen. Alles wat te goedkoop lijkt om waar te zijn, daar zit uitbuiting achter. Er zijn grote bedrijven/winkelketens die trachten om hun kleding bijvoorbeeld op een verantwoorde manier te laten produceren, maar vaak geeft de fabriek in bijvoorbeeld India orders uit handen aan kleinere ateliers en daar werken dan weer mensen tegen een hongerloon en kindjes achter gesloten deuren. Dus het valt haast niet te controleren. Ik was helemaal gedesillusioneerd toen ik die docu zag, want ik dacht dat we met z'n allen ook iets konden 'doen'. Zal het nog wel plaatsen als ik erop kom hoe het heette.

Geen goedkope spullen meer kopen waarvan je kunt verwachten dat deze door kinderhanden zijn gemaakt. Maar het is makkelijk om dat soort spullen niet meer te kopen, die kinderen werken omdat hun inkomen noodzakelijk is. Het is dus wel zo fair om ook je knip te trekken en ze te compenseren voor inkomsten die ze verliezen als kinderarbeid (gelukkig) niet meer nodig zou zijn.

zorgen dat je geen producten koopt die middels kinderarbeid zijn gemaakt is denk ik de belangrijkste actie voeren: organisaties steunen (door geld te geven of vrijwilligerswerk te doen) die tegen kinderarbeid zijn.

koffie en thee en diverse andere artikelen kopen in de wereldwinkel. bij de hema kun je ook genoeg fair trade producten kopen en gelukkig gaan de supermarkten ook steeds meer fair trade producten verkopen, zoals koffie, thee en chocolade. Let op het merk van Max Havelaar. Verder kun je erop letten dat je niet zo heel goedkope kleding koopt dat is veelal gemaakt door kinderen, daar is nu ook een label voor waaraan je dat kunt zien

Hi, je hebt een aantal winkels die heel bewust producten verkopen gemaakt zonder kinderarbeid. Kijk maar op http://www.stopchildlabour.eu/clf/clf-winkelen. Dan weet je het zeker. Verder kun je altijd in een winkel vragen of er beleid is mbt kinderarbeid. Dat maakt iedereen bewust. Kinderen moeten gewoon naar school en niet werken omdat wij zonodig goedkope spullen willen hebben.

DNS?

Je bankzaken verplaatsten naar de ASN Bank.