Waar kan ik een gratis exemplaar van de het wetboek krijgen?

Je word geacht vanaf je 18e de wet te kennen,
wellicht om te voorkomen: "dat wist ik niet; dat dat niet mocht".

Ik denk dat er een hoop dingen zijn die ik niet weet wat wel en niet mag, en wat diens rechten zijn...

Ik vind het wel een aparte verwachting aangezien; en, het nogal veel is, en ik geen wetboek voor mijn 18e verjaardag kreeg ;)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Amadea
10 jaar geleden
Welk wetboek? Er zijn er zoveel...
bamibal
10 jaar geleden
Je kunt het gewoon op internet lezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Amadea: Mijn eerste gedachte was om te vragen: Waar kan ik een gratis exemplaar van "de wet" krijgen?
Dit was een ietwat cynische referentie naar de uitleg, maar ik dacht het leuk te houden en het zo te zeggen =P @Bamibal: Bedankt voor de bron ;) *gniffel*
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Noem eens een voorbeeld waarvan jij niet weet of het mag en waarvan jij verwacht dat daar wel iets over in de wet staat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Mag je met een autorijbewijs nou wel of niet op de scooter?" Hahaha sorry Pelle. Het moest even.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stel DAT dat een vraag is.... ik raad je dan niet aan om het wetboek even te pakken en daar binnen 10 sec het antwoord in te vinden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet alleen wat ik wel en niet mag omdat het me geleerd is; in welke dingen ben ik ontwetend gebleven? Welke dingen zijn me niet geleerd die er wel toe doen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb geen specifieke vraag ik wil graag altijd het juiste doen en de zekerheid hebben dat als ik op een situatie terugkijk dat ik weet dat ik het juiste gedaan heb.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alles wat in het wetboek verboden is kun je echt wel zelf bedenken en bij twijfel: niet inhalen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben je een beetje verbitterd ?? =P
Wat iemand ook zegt; je lijkt enigszins onbevredigbaar >. <'' Ik vind het vreemd dat je geacht word om de volledige wet te kennen van je 18e zonder een wetboek te krijgen. En ik snap dat je alles al weet; met je level 100 hier ;P
Maar je kunt toch ook vriendelijk doen :D ? En iemand stimuleren om meer kennis op te nemen? Dat is toch waar het om draait op Goeie Vraag? Of vertel je mezelf liever alle ins en outs van alle wetboeken? Lekker literatuur bij het slapen gaan ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als we alle 18 jarigen een wetboek moeten gaan geven kost dat ontzettend veel geld, geld van ons, door belasting verkregen. Ieder normaal denkend mens moet kunnen weten of iets mag of niet en als je dat niet weet kun je dat overal vragen en dan nog: er is toch gewoon een link gegeven als antwoord. Verbitterd? Welnee... ik raak alleen mijn grenzeloze vertrouwen in de jeugd kwijt door jou onzekerheid ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geven of de mogelijkheid om deze ergens in te zien; hier word nooit over geïnformeerd. Als je ziet wat mensen soms doen zouden ze voor straf eens alle wetboeken moeten naschrijven ;) En is het echt zo'n slecht iets dat ik meer wil weten?
Hoe grenzeloos is je vertrouwen? en hoe onzeker ben ik? Ik had aangegeven dat ik niet iets tegen de wet wil doen en voorkomen onzeker te zijn.

Het beste antwoord

Ja, iedereen wordt geacht de wet te kennen. In de praktijk is dat natuurlijk onmogelijk omdat er dagelijks wetten veranderen. Niemand in Nederland kent alle wetten en alle wettelijke regels.

Je kan in principe alle wetten vinden op www.wetten.nl.

Als je werkelijk een gratis rechtenbundel zou willen hebben, dan kan je die misschien krijgen bij (universiteits)bibliotheken, rechtenstudenten of advocatenkantoren. Die doen vaak hun oudere exemplaren weg, omdat ze graag de nieuwste versies willen gebruiken. Veel uitgevers geven jaarlijks een nieuwe versie uit van de rechtenbundel. Voor leken is zo'n oudere versie nog best te gebruiken. Via verschillende sites en tweedehandswinkels zal je goedkoop ook een tweedehands versie kunnen kopen.

Toegevoegd na 8 minuten:
In plaats van rechtenbundel kan je ook wettenbundel of collegebundel lezen. Met die woorden is het naslagwerk makkelijker te vinden op internetsites.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoverre; dank u zeer :3
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw meest uitgebreide antwoord ^^

Andere antwoorden (2)

Er is een website die alle wetboeken bevat. Het is wel zware kost. Maar als je er erg in geïnteresseerd bent dan kun je deze vinden op http://www.wetboekonline.nl
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Via Google kan je al zoeken op wetten. Als je iets wilt weten wat jou interesseert of op jou van toepassing is, kun je het zo vinden.

Dat heb ik een jaar of tien geleden zelf ook opgezocht, en veel interessante dingen tegengekomen.