Moet een doodskist aan bepaalde wensen voldoen?

Ik wil mijn eigen doodskist ontwerpen.Mag ik ook gewoon een paar plankjes aan elkaar timmeren of een grote kartonnen doos gebruiken?Of zijn er regeltjes waaraan ik me heb te houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha ik denk niet dat ze je gaan cremeren in een asbest kist:)

Het beste antwoord

Volgens de website groene-uitvaart.nl:
"Het Besluit op de lijkbezorging, dat bij de Wet op de lijkbezorging hoort, bevat regels over het materiaal die ervoor zorgen dat het milieu zo min mogelijk wordt belast. Van een totale ontlasting is geen sprake.
Enkele punten daaruit:

* Kist en binnenbekleding mogen niet gemaakt zijn van kunststoffen of metalen. Een crematiekist moet uit brandbaar materiaal bestaan.
* Een uitzondering wordt gemaakt voor de kleine delen zoals handvatten, schroeven en ornamenten, omdat deze bij crematie makkelijk van de kist verwijderd kunnen worden en bij begraven de ontbinding van het lijk niet in de weg staan.
* Bepaalde lijmen en lakken zijn toegestaan: ureumformaldehydelijm, ureumformaldehydelijm, PVAC-lijm (polyvinylacetaat), PVAC-lijm (polyvinylacetaat) en nitrocelluloselak."

Het lijkt overigens behoorlijk vrij te zijn, wat je mag doen. Begraven worden in een doek, lijkt ook te mogen. En er zijn ook doodskisten die tijdens je leven dienst doen als boekenkast. Zie bron.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ze hebben het er ook over doodskisten van karton en van wilgentenen, dus ik ga er vanuit dat dat ook mag.

Toegevoegd na 15 minuten:
Bij de tweede bron noemen ze nog veel meer soorten: wollen kist, sarcofaag, kisten uit stro, katoen en vilt.
Bij de derde bron zie je alle milieu-eisen, niet alleen aan de kist, ook aan de lijkhoezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zelfgemaakte kisten moeten aan een aantal eisen voldoen. Zo moet de kist tussen de 1.80 en de 2.00 meter lang zijn, tussen de 0.50 en 0.55 meter breed en een vlakke bodem hebben. De overheid stelt bovendien een aantal milieu-eisen aan zelfgemaakte kisten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat dan als je 2.15 lang bent?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan mag de kist langer. In de VS is ooit een uitvaartondernemer betrapt die de voeten van zijn klant had afgezaagd omdat die niet pasten, maar volgens mij is dat géén slimme actie...
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
de kist mag ook korter zijn als de overledene korter is. Zo zijn er bijv ook kinderkisten.
er zijn inderdaad een aantal eisen:
Je kist moet van een natuurlijk materiaal zijn. Bijvoorbeeld hout, soorten karton en sommige kunststoffen.

De lijm die je gebruikt moet toegestaan zijn, de lijmen die toegestaan zijn, staan in de link.

Ook de lak die gebruikt moet natuurvriendelijk zijn. Deze staan ook in de link.

Er zijn ook een aantal eisen aan de bekleding, dit zijn er paar:
- De bekleding moet van satijn, rayon of taft zijn.
De binnenbekleding mag niet bestaan uit één stuk, d.w.z. voor de wanden en de bodem moeten 2 losse stukken stof worden gebruikt. Het gebruik van één stuk stof in de kist geeft namelijk de kans op het ontstaan van een soort kuip die vocht kan vasthouden, hetgeen de vertering onnodig belemmert.

Alle eisen met een goede uitleg staan ook in de link.