Mag je teksten uit mailwisseling zomaar gebruiken om te verwerken in een boek?

Zo nee, is het vervangen van een aantal woorden, zodat het feitelijk niet de originele tekst is die je gebruikt, voldoende om alle vrijheid te hebben het in druk te laten uitbrengen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet. Je moet eerst toestemming krijgen van degene die de berichten schreef. Als je het achter de rug van die persoon om doet dan overtreed jij de auteurswet.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Ook met aanpassen kom je er niet. Het enige wat mag is in jóuw woorden samenvatten wat die ander schreef.

Andere antwoorden (1)

Indien er geen woorden die de wet op de privacy van de betreffende persoon schenden gekopieerd worden, lijkt me het wettelijk geen belemmering. Denk daarbij aan Namen , zowel persoonlijk als bedrijf, telefoonnummers, straatnamen en nrs, enz. Om het dan auteursrechtelijk aan te vechten is niet reeel en dus kansloos.
11 jaar geleden
Frimu2
11 jaar geleden
Het houd dus wel in dat je je hele boek met fictieve namen moet schrijven, en niet alleen de mails.Indien niet auteursgerechtelijk vastgelegd heeft de betreffende persoon geen auteursrecht op woorden / zinnen. Uiteindelijk zijn de mails ook nog maar eens fragmenten. En dus niet het complete verhaal / Plagiaat technisch