Bij man bijt hond zag ik een man met een eend in huis. Mag dit?

Ik vond het namelijk nogal zielig voor dat beest want die werd zo'n beetje doodgeknuffeld. Vraag me af of eend Riet ook wel eens mag zwemmen en rondhuppelen enzo. Het arme beest zat in de badkamer opgesloten!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zielig, een eend in de badkamer, vind ik niet normaal. Hup lekker de vijver in met die eend.

Het beste antwoord

Je mag wel een eend houden, maar wanneer een wilde eend in gevangenschap wordt gehouden dient zo'n eend een voetring te dragen. Dit komt omdat de wilde eend beschermd is.
Verdeer moet de eend onder gepaste omstandigheden gehouden worden. Of dat het geval is bij opsluiten in de badkamer, daar kan je je vraagtekens bij zetten. Ik verwacht dat Man bijt Hond contact heeft gehad met de dierenbescherming, voordat ze dit uitzenden..?

Toegevoegd na 1 uur:
correctie: Ze worden wel meegenomen in de natuurplanning, maar hebben geen beschermde status: http://www.vogelbescherming.nl/nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/244/tab/Bescherming
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb even gegoogled, maar het blijkt dat er wel meer mensen zijn die een eend als huisdier houden. Aangezien een eend niet beschermd is mag dit en dus zal eend Riet in de badkamer moeten blijven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor, dat mag! Mensen houden bijv. ook eenden om mee te fokken naar kleindiershows te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn vele mensen die een eend als huisdier houden..
het ligt eraan wat zielig is.. als de eend van klein af aan zo opgegroeid is is hij dit gewoon gewent.
hij zal heus wel verder komen dan de badkamer zoals je zegt werd hij bijna doodgeknuffeld dus kreeg de eend heel veel liefde..
misschien zat het daar opgesloten vanwege dat de deur open moest voor man bijt hond en de cameramensen?
ik vind het juist weer zielig als eenden worden doodgeschoten door jagers dan dat ze als huisdier worden gehouden door iemand die er veel om geeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat een eend die z'n hele leven buiten kan leven en dan voortijdig dood gaat een stuk fijner leven heeft gehad dan een dier dat niet buitenkomt, geen soortgenoten om zich heen heeft, en in een volkomen onnatuurlijke manier moet leven.
Liefde voor een huisdier is heel belangrijk, maar een eend heeft meer behoefte aan zwemruimte en soortgenoten dan aan liefde van een voor hem/haar vreemde diersoort (de mens).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat kun je net zo goed zeggen over een hond of kat. of andere huisdieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, dat geldt voor de meeste huisdieren. Wel is het probleem bij honden en katten minder sterk dan bij andere dieren, omdat die vaak nog wel buiten vrij rond mogen lopen (in een grote tuin of tijdens het wandelen) en daar redelijk natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Met een eend is dat moeilijker, als je geen vijver of rivier in de tuin hebt.
De eend was zielig, maar de man was buitengewoon zielig.
Ik was er zeer door geraakt.

Ik hoop dat eend Riet af en toe in de badkuip mag zwemmen.