Er is een vormfout gemaakt op mijn boete.Als ik bezwaar maak is er dan een kans dat ik hem niet meer hoef te betalen?

Ik zou eigenlijk en boete moeten krijgen voor rijden in gesloten verklaring c2. Maar ik heb een boete gekregen voor rijden in gesloten verklaring c1. C1 is beide richtingen verboden in te rijden en c2 eenrichtingsverbod. Is dit voldoende reden om de boete te seponeren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
7.5K
Castle
9 jaar geleden
Gewoon betalen en dan bezwaar maken. Ik zou het proberen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Castle Als een beroep is ingesteld bij de officier van justitie en het beroepschrift is ook daadwerkelijk door de officier in behandeling genomen, dan hoeft men de boete (nog) niet te betalen.
Dat men eerst moet betalen is een niet uit te roeien misverstand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Gast 150732, verstandiger is om het er bij te laten.
Geslotenverklaring bord C1: € 90,--.
Bij borden C2 t/m C4 (Eenrichtingsweg) de weg vanaf de verkeerde kant inrijden € 140,--.

Antwoorden (4)

Nee dat veranderen ze gewoon ter plekke zelfde als fouten in je persoonsgegevens
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat ter plekke veranderen kan zeker niet onder alle omstandigheden. Bij door rood rijden (werkelijk) en snelheid (boete) zal aanpassing niet mogelijk zijn. In dit geval liggen beide overtredingen nogal dicht bij elkaar, zodat aanpassing waarschijnlijk wel mogelijk is. @Sprookje: je zou eens kunnen kijken op www.bekeurdwatnu.nl.
De advocaat hierachter is gespecialiseerd in dit soort aangelegenheden. En in de meeste gevallen kost het je niets, ook niet als de boete onterecht is opgelegd.
Antoni
9 jaar geleden
pieter1986, wie spreek je aan met @Sprookje?
Is er een reactie verwijderd waarop je reageert?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Pieter 1986 - boete van € 14,00? Dat kunnen hoogstens aanmaningskosten zijn. Een procestijger neemt alles aan, kans of geen kans.
In principe is een vormfout reden om de zaak niet-ontvankelijk te verklaren en het gevolg is dan dat je die boete niet hoeft te betalen. Je hebt immers die overtreding niet begaan, maar een andere overtreding.

Echter is de juridische wereld aan het hervormen en wordt een vormfout niet zo snel meer als voldoende gezien voor niet-ontvankelijkheid. De juridische wereld is alleen nog niet zo ver dat ze concreet kunnen aangeven welke vormfouten nou wel of niet toelaatbaar zijn, er moet nog jurisprudentie (rechterlijke uitspraken) over gevormd worden.

Ik zou zeker bezwaar aantekenen tegen de boete, want de overtreding die zijn noemen, heb jij niet begaan. Er is altijd een kans dat de boete geseponeerd wordt op grond van die vormfout en in bezwaar gaan kost bijna niets en verlies je dus niks met een bezwaarschrift (kost je een postzegeltje, envelopje en een a4'tje).

Er zijn al compleet opgestelde bezwaarschriften, waar je alleen maar jouw klacht hoeft aan te geven, gewoon te downloaden op het internet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Wavaria, de overtreding is wel begaan. Rijden waar, of in de richting waar, het niet is toegestaan.
Omdat het met c1 (ook) verboden is om te rijden waar dat in geen van beide richtingen mag, lijkt me dat politie en justitie het zo zullen interpreteren 'dat je reed waar dat niet mocht' waarbij ze het vast niet interessant zullen vinden wat er allemaal verder verboden is. zeker als je ter plaatse bent staande gehouden en in een eventuele zaak de agent (naar waarheid) aan de rechter verklaart dat jij reed waar dat niet mocht.
Wanneer de boete naar een verkeerd adres zou zijn gestuurd (terwijl jij wel de juiste gegevens hebt verstrekt) of het kenteken nummer is fout, of je had de auto verkocht voordat de overtreding werd gepleegd,heb je meer kans op een sepot. Maar uiteraard kun je bezwaar maken en wie weet heb je geluk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, C1 of C2? Geconstateerd is dat je in de verkeerde rijrichting reed. Klaar - over.
Een vormfout is pas reden voor seponering of vrijspraak als de betrokkene daarbij in zijn verdediging of belangen beschadigd is geraakt.

Een bekeuring voor een gesloten verklaring gaat echter niet via strafrecht maar via het bestuursrecht. Dat heeft een aantal consequenties. Zo zal de overtreder geen verdachte genoemd worden maar een betrokkene. Er wordt geen transactievoorstel voorgelegd maar een beschikking. Omdat een beschikking van een bestuursorgaan eenvoudig veranderd kan worden kan zelfs ter zitting deze fout nog gecorrigeerd worden.

Als u in bezwaar gaat zal de verbalisant hoogstwaarschijnlijk een verzoek vanuit Justitie krijgen om de situatie toe te lichten. Als deze dan aangeeft dat er bord C2 staat in plaats van C1 heeft Justitie al genoeg informatie om de bekeuring aan te passen. Aangezien het sanctiebedrag gelijk blijft zal er geen reden zijn om de scante te verlagen of nihil te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sinds wanner zijn de boetes voor C1 en C2 gelijk?
Heb ik iets gemist?
http://www.boetes.nl/boetesoverzicht/verkeer-op-de-weg/auto/verkeersborden/rijrichtinginrijdenkeren/inrijden-waar-verboden-bord-c1-c6c12
http://www.boetes.nl/boetesoverzicht/verkeer-op-de-weg/auto/verkeersborden/rijrichtinginrijdenkeren/tegen-rijrichting-inrijden-bord-c2-c3-en-c4 Zo'n fout wordt niet op een zitting gecorrigeerd, zo ver komt het niet. Als men er op staat dat C1 in C2 gewijzigd dient te worden, doet de OvJ dat wel. Dat is dan € 50,00 meer.