Mag ik in mijn eigen huis alcohol schenken aan mensen onder de 18 jaar?

Wij wonen in een studentenhuis waar mensen van verschillende leeftijden wonen. Nu is het geval dat er dus ook eerste jaars in wonen van 16 jaar. Nu met de nieuwe alcohol regeling mag je geen alcohol kopen in de supermarkt als je onder de 18 jaar bent. Wanneer deze personen s avonds langskomen mag ik hun dan een biertje geven? Of is dit tegen de wet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Natuurlijk ben je dan officieel strafbaar. De wet zegt 'niks onder de 18', en dat betekent dat je niemand onder de 18 alcohol mag voeren, geven, verkopen of schenken. Persoonlijk vind ik dat ook een beetje streng, maar toch zou ik de verantwoordelijkheid niet willen nemen. Je weet niet hoe dergelijke eerstejaars kunnen losgaan, en onder de nieuwe wet ben jij wel degelijk de lul als ze onder invloed dingen doen of ervaren die nadelig of schadelijk zijn. Natuurlijk zal dat van 1 biertje niet zo heel snel mis gaan, maar we weten natuurlijk allemaal wel dat het in een beetje studentenhuis niet bij 1 biertje blijft., En zij zijn minderjarig, dus hoe onschuldig het ook lijkt, het is spelen met vuur. Bezint eer ge begint. Toegevoegd na 11 uur: Mijn excuses ; ondanks alle promotiecampagnes hier omheen blijkt hier geen sprake te zijn van een edchte wet of zelfs maar een richtlijn , maar uitsluitend een verbod op het verkopen door met name slijterijen en supermarkten en horeca. Je mag in je eigen huis dus gewoon een jongere - waarom zou je wachtren tot ze zestien zijn ? Met 12 lusten ze ook best al wat - laveloos voeren, laten comazuipen, of - iets subtieler- gewoon leren hoe stoer en gezellig drank is, en als hij daarvan schade ondervind of veroorzaakt, ben jij volstrekt niet verantwoordelijk. Tenminste, juridisch niet. Moreel moet je met jezelf uitvechten. Pas op dat je daarbij NIET van hem eist dat hij meebetaald voor de drank, of in ruil voor de drank glazen ophaalt, de hapjes regelt, de kamer opruimt of enig andere vorm van tegenprestatie levert. Gratis drank verstrekken mag uitsluitend OM NIET ; dus echt helemaal voor niks, en zonder dat er ook maar iets tegenover staat. Daar is de wet dan wel weer duidelijk in. Artikel 20 1. Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt...'

Is tegen de wet en strafbaar.als het om u eigen kinderen gaat is het u verantwoording

Dat mag, zie de Drank- en Horecawet, artikel 20 lid 1 Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken als bedoeld in de eerste volzin wordt eveneens begrepen het verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, welke drank echter kennelijk bestemd is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. Maar zoals je kan lezen mag eigenlijk degene waar jullie de drank inkopen die niet aan jullie verkopen, (maar wel gratis weggeven) ;-)

Ja dat mag ,Het is echter niet verstandig. Er staat nergens in de wet dat je niet zou mogen drinken als je nog geen achttien bent. Bij wijze van spreken mag je zelfs drinken als je acht bent.'

Los gezien van zaken als: wat zegt de wet ervan, hoe groot is de straf die iemand krijgt, wat is de pakkans enzovoort wil ik het volgende er over kwijt. Alcohol bestaat nu eenmaal en in het westerse cultuurpatroon is het niet ongewoon wanneer iemand wat alcohol drinkt. Een glas wijn bij het eten bijvoorbeeld. En met ' s avonds af en toe een of twee biertjes lijk me ook weinig mis. In studentenhuizen (ben oud-bewoner van 2 studentenflats op de IBB-laan in Utrecht) wordt inderdaad meer gedronken dan in een gemiddeld gezin. Er was (toen en hopelijk nog steeds) een onderlinge sociale controle. Zo lang die aanwezig is, gaat het goed. Mis gaat het vooral wanneer degenen die er al langer wonen het stoere voorbeeld geven en flink zuipen. dan ontstaat er voor de eerstejaars zoveel druk om mee te doen dat het met de alcohol flink uit de hand loopt. Elke student(e) of oud-student(e) kan als zij of hij eerlijk is wel mensen noemen die door alcohol of drugs het spoor bijster zijn geraakt. Momenteel is de tendens naar een repressief beleid (ontmoediging van het drinken van alcohol, ditzelfde geldt trouwens voor roken). Vroeger was het gewoon dat kinderen (zeg vanaf een jaar of tien) met Kerstmis of Pasen als er wijn op tafel kwam, ook wat mochten proeven. Vanaf een jaar of vijftien gaf mijn vader mij wel eens een biertje, ook om te zien hoe ik daar op zou reageren. Ik heb onvoldoende kennis om een voorkeur voor een van beide opstellingen te kiezen en verwacht dat men er over 30 jaar weer totaal anders over denkt. Misschien is theedrinken dan wel streng verboden. Sociale controle is de sleutel tot verantwoord gebruik van vrijwel alle genotmiddelen. In elk geval maakt botweg verbieden iets alleen maar spannend en juist mensen rond de zestien vinden het zeer opwindend om uit te proberen wat absoluut niet mag -- juist omdat het niet mag. Dus hier een beetje soepel mee omgaan lijkt me niet slecht. Dan voorkom je in elk geval dat mensen zich op hun achttiende verjaardag volkomen klem zuipen 'omdat het nou eindelijk mag'. Precies datzelfde stoer doen uit zich in zuipcontainers en comazuipen-- juist omdat het eigenlijk niet mag/ stiekem gebeurt is het zo 'leuk'. Conclusie: zo lang iemand de verantwoordelijkheid neemt en een grens durft aan te geven en dit door de anderen aanvaard wordt, lijkt dit me wel kunnen.

Het mag wel volgensmij. Maar beter van niet, worden ze betrapt in het openbaar dan krijgen ze een boete.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100