Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik aan werk komen?

Heb al diverse malen gesolliciteerd via advertenties van winkels of die in de krant staan, doordat ik het sollicitatiegesprek telkens weer verpest, kom ik steeds niet verder. Vakantiebaantjes kan ik wel aankomen, daarbij ben je al bijna aangenomen voordat je op gesprek geweest bent. Hoe kan ik nou aan werk komen? Ga nog wel naar school en wil een baantje voor op de zaterdag.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

Probeer eens met iemand uit je omgeving die sollicitatie ervaring heeft te oefenen voor de gesprekken. Verder kan het geen kwaad je te verdiepen op diverse sites om tips op te doen over wat je kunt verwachten tijdens een gesprek en wat handige antwoorden zijn.
Google maar eens op 'sollicitatiegesprek' en je komt genoeg sites tegen.

Succes en vooral ook stug doorgaan!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meestal bestaat een sollicitatieprocedure uit verschillende, opeenvolgende gesprekken. Je eerste gesprek dient vaak ter oriëntatie of kennismaking.
Gesprek voorbereiden

Of je nu een beginner of een veteraan bent op het gebied van solliciteren, om het beste van jezelf te kunnen laten zien, bereid je je voor op je sollicitatiegesprek. Je bepaalt wat je in het gesprek wilt bereiken. Je kunt ook het gesprek oefenen zodat je weet wat je kunt verwachten.
De eerste indruk

Bij de kennismaking wordt het eerste oordeel over je geveld. Het is daarom belangrijk dat je aandacht besteedt aan je uiterlijk en ontspannen bent, zodat je een goede eerste indruk maakt.
Gesprekstechnieken

Tijdens het gesprek worden allerlei vragen aan je gesteld om te kunnen beoordelen of jij de persoon bent die het bedrijf zoekt. Een handige techniek is de STAR-methode. Daarnaast krijg jij ook de mogelijkheid om vragen te stellen.
Houding en uitstraling

Niet alleen wat je vertelt is belangrijk, maar ook hoe je je boodschap overbrengt. Wees je tijdens dan ook bewust van je houding en uitstraling.
Gesprek afsluiten

Het gesprek is bijna ten einde. Wat moet je doen en wat moet je vooral niet doen om een goede laatste indruk achter te laten?
Evalueren

Het is voor jezelf erg leerzaam om op ieder gesprek te reflecteren, zodat je weet wat goed ging en wat je een volgende keer beter zou kunnen doen.

Toegevoegd na 51 minuten:
je kan ook online een sollicitatie cursus volgen misschien is dat ook iets voor jou

http://www.learnit.nl/gratiscursus/cursus_solliciteren
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kan een uitzendbureau proberen. Die hebben vaak van die productiemedewerker baantjes en andere simpele banen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vraag hulp bij het UWV, je kunt daar gratis deskundige hulp krijgen, sollicitatietraining volgen, bemiddeld worden etc. als het bij de gesprekken zelf niet goed gaat is het handig daar eens met een professional over te hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kimath
15 jaar geleden
Ik wist helemaal niet dat ze daar sollicitatietraining hebben!
Handige tip, ik ben ook erg slecht in sollicitatie gesprekken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik weet niet of ze bij alle UWV's training geven, je kunt in ieder geval overal een keer spreken met een consulent die je op weg kan helpen, je tips kan geven, een keer een gesprekje met je kan oefenen. vraag het gewoon, ga naar de balie en vraag om advies, een training, een gesprek. als je er niet uit komt hoor ik het wel, oke? daarnaast wil ik je even meegeven dat het misschien niet zo is dat je het gesprek verpest, hoor! dat is misschien wat jij denkt, maar je komt nog wel altijd aan vakantiebaantjes. het kan zijn dat er gewoon betere kandidaten zijn. wat ik wil zeggen: geef jezelf niet meteen de schuld dat het niet lukt. maar zeker goed dat je het wel even gaat bespreken, of het misschien aan de gesprekken ligt. het kan zijn dat het daaraan ligt, maar het hoeft niet zo te zijn! ik bedoel hiermee: niet meteen jezelf bekritiseren of denken voor een ander.
Kimath
15 jaar geleden
Bedankt voor het advies :)
Momenteel heb ik wel een baan, maar daar had ik geen sollicitatiegesprek, gewoon een test op de computer, of ik het juiste inzicht had voor de werkzaamheden. Ik heb inderdaad wel eens het gevoel dat ik een gesprek verpest. Ik heb Asperger, hierdoor ben ik wat minder met sociale vaardigheden. Dingen als lichaamstaal en grapjes zie ik niet goed, en daardoor ga ik vaak de fout in bij een gesprek. Maar ik denk dat ik met zo'n training wat betere tips kan krijgen. Ik zal eens een keertje kijken bij het UWV bij mij in de buurt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vervelend voor je, maar je weet iig waar het dan aan ligt! je zou ook een vereniging voor Asperger patienten kunnen raadplegen of zo? daarnaast trouwens niet in je gesprek melden dat je Asperger hebt. de werkgever kan dat als een probleem gaan zien.
niets mis met Asperger, maar als het niet nodig is te noemen, dan niet doen. Er zijn genoeg banen waar je met Asperger prima kunt functioneren.
Wel bij de consulent van het UWV zeggen, want die kunnen je dan beter helpen.
succes met alles!
als je nog vragen hebt hoor ik het van je.
Kimath
15 jaar geleden
Nee, lijkt me niet slim om te noemen, ik noem alleen de sterke punten van mijn Asperger: fotografisch geheugen, goed met cijfers, kaartlezen en goed met de computer. ^^
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
juist, jij hebt het begrepen! dat is ook wat solliciteren is, jezelf verkopen, de nadruk op je talenten leggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Precies wat ik wilde zeggen. +1!
Kijk of er bij jou in de buurt een briefje hangt dat ze een zaterdaghulp nodig hebben. Voor een zaterdaghulp wordt meestal geen officieel sollicitatiegesprek gehouden. Zeker niet in een kleine zaak. Albert Heijn houdt wel officiele gesprekken.
Probeer je goed voor te bereiden op een sollicitatiegesprek. Kijk op internet of het bedrijf een site heeft en bekijk die goed. Eventueel kan je tijdens het gesprek een opmerking over de site maken of een vraag stellen naar aanleiding van de site. Bedenk tijdens het voorbereiden ook vragen te bedenken anders dan hoe laat moet ik beginnen en wat ga ik verdienen. Vraag eens hoe een actie die ze kort geleden hebben gevoerd is verlopen en of het wat heeft opgeleverd. De persoon waarmee je het gesprek voert is soms net zo zenuwachtig als jij, hij/zij voert niet dagelijks een sollicitatiegesprek. Probeer ook een grapje te maken. Je leven hangt niet af van het gesprek. Natuurlijk zorg je dat je op tijd bent voor het gesprek. Je kleed je goed zonder dat je er uit hoeft te zien alsof je naar een begrafenis gaat. Let op een verzorgd uiterlijk. Je moet straks in zijn/haar winkel staan en zijn/haar klanten te woord staan. Ga voor je het sollicitatiegesprek hebt eens in de winkel kijken. Wanneer je iets opvalt kan je daar ook een vraag over stellen of een opmerking over maken.
Veel sterkte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing