Wie binnen de EU kan ik het beste vragen om autostart van audio-ads op websites te verbieden (binnen de EU)?

Je volume-control staat soms (te) hard, terwijl je je muziekspeler zacht hebt staan. Dit kan allerlei oorzaken hebben; daar moet je verder niet naar kijken.

Je mag niet van iedereen verwachten dat ie zijn global volume zacht zet, zodat (onverwachte) audio-ads op websites je speakers of versterker niet op zullen blazen. Dat is de omgekeerde wereld.

Als ik zelf een youtube-filmpje start, wéét ik dat mijn browser geluid zal gaan maken - dus dan let je wel op de volume-controle. Audio-ads zijn (nog) schaars, dus daar denk je niet altijd aan als je een google-zoekresultaat aanklikt bijvoorbeeld.

Het moet gewoon verboden worden dat advertenties op je computer* automatisch geluid afspelen. Punt.

Je kunt redeneren dat een TV tegenwoordig ook een computer is, en dat je daar dan ook geen reclame met geluid meer zou moeten mogen. Maar bij een TV heb je slechts één volumecontrol, en niet per zender of bron. Daarom gaat de vergelijking niet op.

*: I.p.v. computer zou je dan ook kunnen zeggen: 'apparaat waarbij er verschillende bronnen mogelijk zijn die aparte volumecontrole hebben die overkoepeld kunnen worden door één globale volumecontrole'. Dus zoals op je PC, waarbij je verschillende bronnen hebt: winamp, browser A, browser B, system sounds, etc.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (1)

Bij de reclame code missie
een lid van de BVA (Bond van Adverteerders).
een lid van de Consumentenbond.
een lid van de aan de Stichting Reclame Code deelnemende media.
een lid van de VEA (vereniging van communicatie-adviesbureaus).
een voorzitter, aangewezen door de Stichting Reclame Code.

( dit is volgensmij wel alleen in nederland )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De meerderheid van de leden van de RCC komt uit het bedrijfsleven zelf. Daar klagen heeft zelden zin (zo is ook te zien uit eerdere uitspraken van het RCC. Het RCC legt zo goed als nooit sancties op, en verbied normaliter een _specifieke_ reclame-uiting pas als de betreffende reclame-campagne al weer voorbij is. En dus zonder sanctie op te leggen voor de reeds gedane reclame-uitingen die niet door de beugel konden). Bovendien heb je er niet zoveel aan als het online betreft; 99 op de 100 keer betreft het geen nederlandse webpagina.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus toch liever via de EU. Als die op dit gebied meer macht heeft dan een EU-lidstaat (ik denk het wel).