Mag een (militair) agent in burger naast je gaan rijden ergens waar het niet verstandig is in te halen, om je tot stoppen te manen?

Dus na het manen moet de (militair) agent weer op de rem (i.p.v. door te gaan met het inhalen).

En dus geen (militair) politievoertuig en geen bijzondere verlichting/sirene aanwezig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4K
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik denk dat het er van afhangt. Stel dat je iets ernstigs aan je auto hebt, waar jij zelf niet bewust van bent. Maar je brengt daarmee ander verkeer in gevaar...dan kan ik me voorstellen dat ze dat doen.

Antwoorden (5)

Dat mag ie, maar als het jou niet duidelijk is dat hij bevoegd is om jou te laten stoppen, kan ik me niet voorstellen dat je VERPLICHT zou zijn om te stoppen. Dat is natuurlijk anders als het volstrekt duidelijk is dat het een agent is, maar dan moet hij toch minstens in een politiewagen zitten. Bij mijn weten is ook een militair buiten oorlogstijd niet bevoegd om jou tot stoppen te dwingen. Uitzondering daarin is het niet mogen doorbreken van een militaire colonne.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft waarschijnlijk ook alles te maken met de redenen die hij heeft om je te laten stoppen.
Als het een standaard rij- en kentekenbewijs controle is lijkt me niet dat hij potentieel gevaarlijke manoeuvres mag uithalen, als er een dringender reden is, mag 'alles', zolang het proportioneel is.
Dat mag Nietzsche, dan kan je wel voor letterlijk iedere gek stoppen. Als zo'n iemand aanhoud, probeer dan naar een politiebureau te rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nietzsche? Dit wordt wel heel erg maf...
Nee dit mag niet,want iedereen kan wel zeggen dat hij een agent is.
Agenten in burger,hebben wel verlichting in hun auto waarmee zij dan een stopteken in beeld kunnen brengen.Je hebt dan altijd het recht om te vragen om een bewijs dat zij ook echt bij politie of in dit geval leger werkzaam zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De militair van de Koninklijke marechaussee die krachtens artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering opsporingsbevoegdheid heeft, is, indien hij bij de uitoefening van zijn politietaken stuit op strafbare feiten, bevoegd tot optreden.
Als hij op dat moment in civiele kleding in een niet als politieauto herkenbaar voertuig reed, was hij schijnbaar niet bezig met uitoefening van een taak. En niet gemachtigd om je tot stoppen te dwingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen.

Ook een agent van politie mag je niet op deze wijze tot stilstand brengen.

Bij het staandehouding van een voertuig dient dit te geschiedde op een wijze dat het voor een bestuurder duidelijk is dat stoppen verplicht is.

Wordt er gebruik gemaakt van voertuigen dient er gebruik gemaakt te worden van het stopbord (stoppen politie / volgen politie).

Daarbij is het lid van de KMar in burger en dus niet als zodanig bezig met een politietaak en ingevolge van art 141 wetboek van strafvordering niet bevoegd om opsporingen in civiele sector te doen.

Klacht indienen bij het KMar lijkt me dan ook noodzakelijk.