hoever strekt je macht als miljardair icm goede doelen?

deze vraag eigenlijk naar aanleiding van het initiatief van warren buffet en bill gates.

http://welingelichtekringen.nl/miljardairs-gaan-nnog-meer-geld-weggeven.html

wat ik mij afvraag is of je echt grotere dingen kan bereiken met zoveel geld door een persoon uit te geven.

de gebaande wegen zijn vaak scholen bouwen aids preventie en medicatie ed. ontzettend nodig natuurlijk. maar zou je met zoveel geld ook een heel land op kunnen bouwen? ik zag laatst een documentaire over liberia, in een woord echt hopenloos. zo corrupt als de pest, erg gewelddadig en armoede alom. daarbij is het hele land zo'n beetje een no go zone waardoor buitenlandse hulp er eigenlijk weinig kan doen.

maar zou iemand als bill gates als hij al zijn tijd en al zijn geld inzet dit land en gezonde democratie kunnen maken, door zowel de rebellen als de burgers voor te houden dat het geld er is maar vooral dat iemand zich no mater what zich om die mensen bekommert.

het westen en vooral de VS heeft zijn handen een beetje van het land afgetrokken. daarmee blijven de problemen bijna per definitie in stand. wij roepen ze zijn soeverein dus we kunnen ze niet dwingen tot een gezonde democratie en economie en het geld wat je zou sturen gaat toch naar de rebellen. en het land voelt zich zo verstoken van buitenlandse hulp dat het moreel nooit uit zichzelf over de hele linie ten goede kan keren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat je het kunt vergelijken met een persoon die diep in de ellende zit.
Die zal eerst zelf moeten openstaan voor hulp voordat geboden hulp effectief zal zijn.
En in het geval van landen denk ik niet dat je van buitenaf echt veel kunt doen wat betreft de organisatie van een land, het rechtssysteem, de voorzieningen en dergelijke.
Kijk naar Irak... Kijk naar Afghanistan... (En vraag je af waarom die landen wel "hulp" krijgen en andere niet...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Die macht is er niet.

Er zijn landen die zichzelf eerst moeten helpen, voor hulp van buiten nut heeft. Het land moet open staan voor de hulp. Je kan 10 jaar lang een legermacht in Liberia stellen. Maar dan nog zijn er te veel mensen met geld / geweren / machtzucht die de boel omver trekken zodra de buitenlanders het land verlaten (En ook nog als de vredesmissie er is).