In principe wordt een burgemeester altijd voor 6 jaar aangesteld. Het kan zijn dat hij of zij daarna blijft, want dezelfde burgemeester kan meerdere periodes van 6 jaar worden aangesteld.

Dit is de formele benoemingswijze:
"De Koningin benoemt de burgemeester, op voordracht van de minister van BZK en na aanbeveling van de gemeenteraad. De benoeming is voor 6 jaar, maar de burgemeester kan één of meer keer voor een zelfde periode worden herbenoemd."

De reden dat ze niet gewoon worden aangenomen, maar benoemd voor een aantal jaren is dat de gemeenteraad zo elke 6 jaar de kans heeft om te bekijken of de huidige burgemeester nog wel de meest geschikte burgemeester is. De gemeente is vaak veranderd in die periode, maar ook zijn er tussentijds verkiezingen gehouden voor de gemeenteraad dus zitten er nieuwe raadsleden. Omdat de burgemeester de voorzitter van de raad is, is het belangrijk dat er een moment is dat door de raad wordt beoordeeld of de burgemeester nog wel past bij de gemeente.