Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In hoeverre is in het buitenland gesloten huwelijk ook in Nedrland rechtsgeldig?

M of V denkt in het buitenland de juiste partner gevonden te hebben. Hoe zit het dan met het getrouwd zijn jurisisch? In gemeenschap van goederen, huwelijkse voorwaarden etc??.

Nog even afgezien van verblijfsvergunningen enzo.

Toegevoegd na 29 minuten:
Uit eigen omgeving. persoon uit NL gaat huwelijk aan in Azie, er is enig vermogen vanuit NL kant. De familie (NL)heeft twijfels over het huwelijk

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Over je aanvulling: ik neem aan dat die persoon uit je omgeving een grote knul/meid is die zijn/haar eigen beslissingen kan nemen. Als *die persoon* (dus niet de familie, die zijn geen partij) wil, kan hij/zij huwelijkse voorwaarden aangaan. Dat raad ik overigens iedereen die gaat trouwen aan, niet vanuit het wantrouwen dat uit jouw vraag spreekt maar simpelweg omdat je ook tijdens het huwelijk zo je partner kunt beschermen tegen eventuele eigen financiële tegenslag. Overigens kunnen huwelijkse voorwaarden ook tijdens het huwelijk worden opgesteld, dus als de echtelieden twijfels hebben over de rechtsgeldigheid van in het buitenland opgestelde voorwaarden kunnen ze het ook na de bruiloft in het buitenland alsnog regelen bij de Nederlandse notaris. Zitten iets meer haken en ogen aan, maar het kan wel.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Vanuit Vluchtelingenwerk weet ik, dat als het paar de papieren die horen bij de huwelijkssluiting kunnen tonen, met een vertaling erbij door een geautoriseerde tolk, dat het dan rechtsgeldig is. Mits voor burgerlijke autoriteiten gesloten. Dus niet een huwelijk, alleen in de moskee of alleen voor de kerk.

Toegevoegd na 24 minuten:
ja, ik las het antwoord van Angel. Het huwelijk moet ook nog worden ingeschreven bij de burgerlijke stand.

Toegevoegd na 24 minuten:
ja, ik las het antwoord van Angel. Het huwelijk moet ook nog worden ingeschreven bij de burgerlijke stand.

Toegevoegd na 45 minuten:
De papieren worden buitengewoon kritisch onderzocht. En veel meer kan je er toch niet tegen doen. Dingen als huwelijkse voorwaarden kunnen, m.i. dan alleen in Nederland worden opgesteld.
De Nederlandse overheid gaat beslist niet over een nacht ijs bij dit soort huwelijken.
Je kan ook nog even op de site van de IND kijken

Toegevoegd na 49 minuten:
http://www.ind.nl/nl/images/indiac_wodc%20onderzoek%20gezinsmigratie_tcm5-183802.pdf
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oh dat verbaast me enigzins, heb je enig idee hoe het zit als een partner NL is en dan met name het juridische deel?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in het antwoord van 'Suzy vind je misschien meer handvatten.
Hierop is de Wet conflictenrecht huwelijk van toepassing, artikel 5 en 6:

"Artikel 5
1.Een buiten Nederland gesloten huwelijk dat ingevolge het recht van de Staat waar van de huwelijksvoltrekking plaatsvond rechtsgeldig is of nadien rechtsgeldig is geworden, wordt als zodanig erkend.
2.Een buiten Nederland ten overstaan van een diplomatieke of consulaire ambtenaar voltrokken huwelijk dat voldoet aan de vereisten van het recht van de Staat die die ambtenaar vertegenwoordigt, wordt als rechtsgeldig erkend tenzij die voltrekking in de Staat waar zij plaatsvond niet was toegestaan.
3.Voor de toepassing van het eerste en tweede lid wordt onder recht mede begrepen de regels van internationaal privaatrecht.
4.Een huwelijk wordt vermoed rechtsgeldig te zijn, indien een huwelijksverklaring is afgegeven door een bevoegde autoriteit.

Artikel 6
Ongeacht artikel 5 wordt aan een buiten Nederland gesloten huwelijk erkenning onthouden, indien deze erkenning onverenigbaar zou zijn met de openbare orde."

In het algemeen worden in het buitenland gesloten huwelijken dus juridisch erkend in Nederland. Wel is dat artikel 6 natuurlijk een mooi kapstokartikel om huwelijken die wel erg in strijd zijn met de Nederlandse mores niet te erkennen. Denk bijvoorbeeld aan polygamie.

Wat betreft eventuele huwelijkse voorwaarden heb ik geen antwoord, interessante kwestie. Ik vermoed dat voorwaarden die in Nederland ook gesloten hadden kunnen worden rechtsgeldig zijn, maar heb geen idee hoe de staat omgaat met ongebruikelijker voorwaarden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zal denk ik meerdere mensen overkomen die een familielid/kennis (M/V) Zien die ineens de ware zien in iemand in het buitenland??? In dit geval ook, M/V in het buirtenland ('ontwikkelingslanden') zegt te willen trouwen/trouwen en dan??
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan trouwen ze. Zelf heb ik een tante uit Vietnam, anders dan alle postorderverhalen inderdaad gewoon mijn oom die ineens de ware zag in het buitenland. We vroegen ons al af waarom oom de globetrotter die ieder jaar reizen naar andere landen maakte ineens alleen nog maar naar Vietnam ging. Hij was verliefd, zij ook, maar juist zij twijfelde over het hele trouwen-en-emigrerenverhaal. Hoe zou het dan moeten werken? Niet kunnen trouwen met iemand van een andere nationaliteit? Of trouwen, terwijl dat huwelijk alleen erkend wordt in het land van herkomst van één van beide partners?
Huwelijk gesloten in het buitenland: huwelijks akte laten vertalen en legaliseren in land van huwelijk. Bij aankomst in nederland huwelijk laten registreren in den haag.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vanaf dan gelden alle nederlandse wetten en regels mbt het huwelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing