Mag de CIA informatie opzoeken of onderzoek doen naar Amerikaanse burgers?

Ik had ooit eens ergens gelezen dat de CIA geen informatie mocht opzoeken of onderzoek mocht doen naar Amerikanen, buitenlanders die in Amerika wonen of Amerikaanse ondernemingen in het buitenland. Nou had ik laats de film gezien en daarin werd verteld dat een CIA agent onderzoek deed naar een Amerikaan, die ooit werkzaam was geweest bij de FBI, en zich bezig hield met crimenelen activiteiten in het buitenland. En na de film wist ik maar niet of dit in werkelijk nou mogelijk zou of niet! Is dit nou het verkeerde beeld wat films vaak geven, of heb ik het nu fout???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hele goeie vraag... +1
Ik geloof ook dat de CIA dit niet mag doen, maar in Amerika nemen ze het niet zo nauw met dit soort zaken. De burocratie en vriendjespolitiek zorgt er echt wel voor dat jij, als CIA agent, inzage hebt/krijgt in hetgene jij wilt weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel voor je antwoord, daar kan ik al wat mee =)...

Antwoorden (1)

Bij deze vraag naar een vergelijking tussen CIA en FBI staat wat informatie.

Als ik het goed begrijp richt de CIA zich op het buitenland en de FBI op het binnenland. CIA houdt zich bezig met spionage activiteiten en FBI met "politie" zaken.

Ondanks dat CIA zich dus richt op het buitenland, komt dat voornamelijk natuurlijk vanwege het werk dat ze doen, als dat betekend dat ze Amerikanen moeten doorlichten, dan zullen ze dat vast en zeker ook doen en zeker ook mogen doen.

*De Central Intelligence Agency (CIA) (Nederlands: Centrale Inlichtingendienst) is de buitenlandse inlichtingendienst van de Verenigde Staten, verantwoordelijk voor het verkrijgen en analyseren van informatie over regeringen, bedrijven en personen, en de CIA levert deze informatie aan de verschillende onderdelen van de Amerikaanse overheid. *