is het legaal om met iemand te vechten waarmee je ruzie hebt?

ik vroeg me af of het legaal was om met iemand te vechten na een ruzie waarin het begint met schelden en duwen naar klappen geven. zitten hier juridische gevolgen aan vast of andere dingen? en is het verstandig om nooit de eerste klap te geven? ik word al heel lang gepest door iemand, en die gene lokt steeds uit om te knokken alleen ik weet niet of hier consequenties aan zitten dus aub help me :D

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
liveisgreat
7 jaar geleden
Geweld beantwoorden met geweld is nooit goed.
Zelf met geweld beginnen zeker niet.
Legaal mag het enkel in het kader van "wettelijke zelfverdediging". De regel is dat de verdediging nooit zwaarder mag zijn dan de aanval. dus op iemand schieten die niet bewapend is, is geen verdediging maar een aanval.
Ik snap dat die pester woede bij je uitlokt. Hij voelt dit ook, en speelt daarop in door je uit te dagen. Ga er gewoon niet op in en doe iets met je woede. Heb je in je leven nog te maken gehad met geweld? Hoe voelt dat nu voor je als je eraan terug denkt?
Als je die persoon uit de weg kan gaan, doe het dan. Kan je dat niet, negeer hem. Laat je niet opjutten. Ook al zegt hij de lelijkste dingen, laat hem. Het is iemand met een laag zelfwaardegevoel en met een agressieprobleem, dus je kan er beter medelijden mee hebben dan je erdoor te laten beïnvloeden.
Jij zelf kiest hoe woorden je raken "Domkop, looser, "ik wil neuken met je lief" enz... " zijn gewoon woorden. Als het iets met je doet, is je eigenwaardegevoel niet op peil. Vaak heeft dat te maken met gebeurtenissen uit het verleden die niet verwerkt zijn. Daardoor ook je woede.
Daar kan je aan werken, zodat die woorden je niet meer raken. Maar écht niet meer raken, niet oppotten tot je ontploft, dat is niet "negeren".
Negeren is gewoon de woorden van je laten afglijden. En als hij wil vechten, rustig blijven en zeggen "laat me met rust". En als hij blijft verder doen, opstaan en weggaan. OOk als hij je naroept dat je een mietje bent.. laat hem lullen.
Dus er is eerst werk van binnen nodig, kijken of je nog overwerkte dingen hebt van vroeger, waarbij iemand je uitschold of zo en je je woede onderdrukt hebt. Woede kan je op verschillende manieren kwijt worden. de eerst stap is vergeven wat er gebeurd is. Zeg gewoon "ik vergeef en ik laat los". Wat doet het er ook nog toe, gebeurd is gebeurd, het heeft geen zin om je hele leven er nog mee te blijven zeulen. Verder kan je fysieke dingen gaan doen, zoals hardlopen Daarmee kan je energie kwijt geraken en ze tegelijk laten stromen.
Maar werk het niet met die kerel uit. Wees hem dankbaar dat hij je jezelf meer leerde kennen. En laat hem soppen in zijn eigen problemen.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
En sommige portretten hebben gewoon eens een keer een klap op hun bek nodig voordat ze ophouden.
Dan zul je merken dat de meeste pesters in hun hart gewoon lafbekken zijn. En dan ook ineens ophouden en een ander slachtoffer gaan zoeken. Mocht je het gaan doen...deel niet de eerste klap of trap uit. Je mag jezelf met gepast geweld verdedigen maar nooit beginnen. ...en als je toch begint...zorg dat er geen getuigen van zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zelfverdediging mag, maar zolang je weg kunt lopen is dat een eerste vereiste. Ruzie maken doet men met z'n tweeën. Als iemand onaangenaam begint te doen, en je het niet met woorden kunt oplossen loop dan door. Als er geen getuigen zijn is het altijd beter om weg te lopen, je weet nog niet hoe sterk die ander is. Dat merk je naderhand pas, als het te laat is.
Voor de rest: zie reactie van liveisgreat.

Antwoorden (2)

Nee.
Dat valt al snel onder openlijke geweldpleging of (eenvoudige) mishandeling.
tinus1969
7 jaar geleden
Jezelf verdedigen mag echter wel. Er moet wel op gezorgd worden dat de zelfverdediging op de goede manier en in beperkte mate gebruikt wordt.
Niet iemand volledig in elkaar slaan als je hem al uitgeschakeld hebt bijvoorbeeld.