Waarom wordt de directe familie vaak gescheiden gehouden van de overige bezoekers na afloop van een crematie of begrafenis?

Ik heb laatst bij crematies meegemaakt, dat na afloop de directe familieleden van overledenen gescheiden worden gehouden van de overige bezoekers (die familieleden zaten dan in een apart hoekje van de koffiezaal). Er was dan een tijdje geen contact tussen die groepen, totdat pas aan het eind van de koffiebijeenkomst deze familieleden werden gecondoleerd. Bezoekers komen vaak van heinde en verre. Contact is er dan nauwelijks. Het condoleren gebeurt vaak in een lange rij. Dan kan men niet behoorlijk met elkaar praten. Een crematie en begrafenis zijn naast huwelijken bij uitstek gelegenheden om het contact tussen o.m. neven, nichten, en anderen te bevorderen. Anders ziet men elkaar niet vaak.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb de indruk, dat het soms een plichtpleging is. Als er een lange rij condolerenden is, blijven de gecondoleerden achter de tafel staan. Ze ontmoeten elkaar maar even. Je kunt je afvragen, of al dat gecondoleer wel nodig is. Allemaal weinig spontaan. Men kan het ook aan laten komen op spontane ontmoetingen, daarbij het risico lopen dat niet alle directe familieleden met alle overigen in contact komen. Als je niet condoleert, is je aanwezigheid al voldoende.

13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Als directe familie bepaal je zelf hoe je het hebben wilt, in de geest van de overledene. Ds dat zal van deze mensen een keus zijn geweest dat ze niet direct met de heftige emoties van anderen te maken willen hebben, voordat ze zichzelf weer een beetje op orde hebben.

Als het druk is op een begrafenis is het inderdaad lastig om iedereen aandacht te geven. Het gaat natuurlijk om afscheid van de overledene en respect tonen voor zijn of haar leven en niet om hele verhalen met elkaar te wisselen. Als je daar behoefte aan hebt en de familieleden staan je zeer na, dan reis je daar gewoon nog een keer voor af, lijkt mij.

Dat op een rijtje staan is overigens ook een keus van de familie zelf. Ik heb het zelf anders meegemaakt met het overlijden van mijn vader. Wij hebben gewoon een soort staande receptie gehouden waarbij wij zelf ook rondliepen en niet statisch op een rij stonden. We konden praten met wie we wilden en hoefden niet perse op een rijtje te staan om handjes te schudden. Dat kan dus ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

dat zal toch liggen hoe de familie dit wenst
ik heb maandag j.l de crematie van mijn vader mee gemaakt en er werd ook aan ons deze vraag gesteld of we het zo wilden
waarop ik zei..diegene die nu hier zijn delen met ons het grote verdriet en wij delen dit verlies ook met hun ..dus allemaal bij elkaar gezeten om er over te praten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naaste familie heeft over het algemeen wel iets anders aan hun hoofd dan te praten met de andere gasten, hoe vervelend dit voor hun ook is.
Op dat moment zijn zij zo bezig met het afscheid van een geliefde dat ze genoeg aan hun hoofd hebben.
Als persoon ben je zelf ook om afscheid te nemen van de overledene en dien je je bescheiden op te stellen. De familie geeft hier aan hoe ze het willen hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vorige antwoorden geven al aan dat mensen hier verschillend over denken. Dit zal dan ook aan de naaste familie van de overledene overgelaten worden om dit zo te doen of niet en zo hoort het ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van redenen is, dat het dan makkelijker is, de directe familie te condoleren,zodat je niet de hele zaal door moet om ze op te sporen. Als iedereen met zijn koffie/thee met een plaatje cake gezeten is,zie je vaak de familie de zaal doorlopen om een praatje aan te knopen. Ook kun je dan zelf naar hun hoekje gaan, om met ze te praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, de helft van de bezoekers ken je vaak niet eens: oud collega's, oude buren, en vooral mensen die zich verplicht voelen om te komen. Neuh, zelf heb ik er ook geen behoefte aan eerlijk gezegd.
Ik denk dat het gros komt voor de formaliteit. En dat vind ik dus ook niet persoonlijk. Dan zou ik ze ook weren in dat stukje privé in een afscheid.