Moet je alle, maar dan ook alle, verandering doorgeven aan de UWV? (zie uitleg)

Mijn dochter krijgt een uitkering, omdat ze ziek is.
Nu wil ze af en toe, als het haar lukt, wat dingen gaan leren omdat ze de toekomst positief ziet en uiteindelijk wil gaan studeren. Maar ook omdat ze geen zin heeft om alles wat ze hoort en leest alleen maar met haar ziektes te maken heeft.

Nu had ze wel wat leuke cursussen op internet gezien, bijvoorbeeld bij de open universiteit (geen studie nog, maar een basiscursus) of wat cursussen bij de loi. Als ze dit zou doen, kan ze er zo lang over doen als zij wil en nodig heeft en heeft ze toch iets om handen. Maar misschien besteld ze het wel, en kan ze er de eerste maanden, halfjaar, niets mee doen. Dat is niet te voorspellen.
Je krijgt niets van dit soort cursussen vergoed, ook geen IB groep studiefinanciering ofzo.

Moet je, als je zoiets wilt bestellen, ook aangeven bij de UWV? En, kunnen ze als je dit gaat doen je uitkering kleiner maken(dat zou namelijk wel gebeuren als ze een "echte" opleiding zou doen, bijvoorbeeld bij een mbo of hoge school)?
Ze heeft al gister gebeld met het informatie nummer maar misschien zijn er mensen die er wat vanaf weten, omdat het blijkbaar nogal een lastige vraag is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (7)

Alles wat niet-standaard is, is voor het UWV lastig en kunnen ze maanden over doen. Ik zou gewoon nog even afwachten tot ze antwoord krijgt, want haar werkcoach/ UWV kijkt per geval alles na.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je kan het beter doorgeven, beter teveel doorgeven dan te weinig.
Voor hetzelfde geld gaat het volgens jou om niets, maar kan het UWV daar een flinke heisa mee maken en degene die dan aan het kortste is dan jou dochter.
Bedenk: het UWV is een ambtenarenapparaat en voor hun geldt gewoon regels zijn regels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet iedere verandering doorgeven. Heeft je dochter een vrijstelling voor sollicitatie? Want het probleem bij UWV is dat je moet zorgen dat je, als je iets gaat doen, dit het vinden van werk niet in de weg mag staan. MAW als je een studie gaat doen, mag je niet zomaar zeggen dat je geen tijd hebt om te werken.
anneliez
13 jaar geleden
Zolang het je niet beperkt in het zoeken (en vinden) van werk, hoef je het niet aan te geven. Als ze bijvoorbeeld lid zou worden van een sportschool wordt ze toch ook niet gekort op haar uitkering?

Als ze een MBO opleiding gaat volgen, kan ze op dat moment niet ergens anders gaan werken, een LOI cursus "beperkt"haar daar niet in en is dus toegestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je dochter heeft een ziektewet uitkering omdat ze ziek is of is ze gedeeltelijk afgekeurd en heeft ze een wao uitkering.
In het geval van ziekte heeft ze een baan of was ze werkloos?
Bij ziekte moet je rekeninghouden dat als je kan leren je ook misschien zou kan werken ligt aan je baan.
Dit als je een baan hebt dus.
Ben je in de ww en word je ziek of loop je in de wao dan moet je toestemming hebben om te leren. in sommige gevallen betaald de uitkeringsinstantie mee aan de opleiding.

Toegevoegd na 10 uur:
Misschien kun je hier eens op kijken
http://www.eigenboontjes.nl/index
of
http://www.vanwajongnaarwerk.nl/content.asp?ID=87
ronron1212
13 jaar geleden
bent u werknemer of ben u werkloos.....?..in het laatste geval moet alle veranderingen het uwv weten..dit in verband met uw reintergratie in het arbeidsproces. indien u activiteiten ontplooit en niet opgeeft aan bv het uwv kant uwv een sanctie op uw uitkering leggen.....

Toegevoegd na 30 minuten:
als je werkloos bent en je gaat in normale, werk, tijd een cursus volgen dan moet je dat opgeven..ga je in je vrij, savonds, een cursus, volgen dan meestal niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze was bij start van ziekte (en een tijdje later dus start wajong) nog op school en had ze bijbaantjes.
Maar ik weet niet waar ze onder valt dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"indien u activiteiten ontplooit en niet opgeeft aan bv het uwv kant uwv een sanctie op uw uitkering leggen….."
Grin, ik zie mezelf ineens om de haverklap belen... 'Hallo, met Hippo, ik ga nu stofuigen!' 'Hallo, het stofzuigen is klaar hoor, ik ga de keukenkastjes soppen!' :-)
Beste Pijnboompitje,

Ik begrijp dat je dochter naast haar Wajong uitkering een thuisstudie wil gaan volgen.
Het is inderdaad verstandig dit te melden bij UWV. Hiervoor kun je het wijzigingsformulier Wajong gebruiken.
Op deze pagina vind je aanvullende informatie over het doorgeven van wijzigingen: http://tinyurl.com/2w78y7d

Het gaan volgen van een door jou genoemde thuisstudie heeft geen gevolgen voor de hoogte van de Wajong uitkering.

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.n/webcare