Is het normaal, dat de "hoofdverzekerde" eigenlijk allerlei dingen te weten komt over de dingen van de "medeverzekerden"?

Bij sommige zorgverzekeraars kan je tot je 30e (mits inwonend) verzekerd blijven bij een van je ouders. Die ouder is dan "hoofdverzekerde" en jij dan "medeverzekerde".
Alle nota's en brieven e.d. komen dan aan op naam van de hoofdverzekerde, waardoor die dus eigenlijk vanalles te lezen krijgt.

Is dit niet een schending van privacy? Of wordt er gemakshalve vanuit gegaan dat een volwassen kind alles deelt met zijn ouders, omdat deze thuiswoont??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Ja het kan genant zijn als je pa ineens ziet dat je een bepaalde test hebt gedaan...

Antwoorden (3)

Lijkt me wel normaal. Het is toch een account? Anders moet je gewoon een aparte verzekering afsluiten op eigen naam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, als je het zo stelt zou je het schending van je privacy kunnen noemen. maar het lijkt me dat dit niet nodig is, als je regelt, dat de nota's naar jou(w adres) gestuurd worden, zodat je zelf de verrekening met de verzekeraar kan regelen.
overigens vraag ik me af wat jou zo krampachtig doet vasthouden aan de privacy. ben jij zo bang dat je ouders zien wat er met je aan de hand is. vreemd.
een ander aspect vind ik, het kennelijke gegeven dat je wel wil profiteren van de voordelen van deze zakelijke constructie (minder premie betalen) maar dat je de mogelijke nadelen niet voor lief wil nemen.
in het gezin waar ik ben opgegroeid noemde men zo iemand een profiteur of een eikel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rekeningen en overzichten gaan naar de hoofdverzekerde _omdat_ diegene de hoofdverzekerde IS.
Als je dit niet wilt, zul je een eigen verzekering moeten regelen en daarmee je eigen hoofdverzekerde worden, waarna alle correspondentie via jouw eigen naam zal lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat niet om mij. Ik vraag ook niet "waarom" de hoofdverzekerde dit allemaal krijgt.
Ik vraag, of het niet in strijd is met de (medische) privacy regels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt niet uit of het wel of niet om jouzelf gaat - dit is de manier waarop het werkt. En aangezien alle verzekeraars het zo doen, denk ik dat het niet in strijd is met de regels, maar zeker weten doe ik het niet.