Ik wil een fietsverhuur beginnen, hoe ben ik er zeker van dat de fietsen teruggebracht worden?

Sowieso moet ik borg vragen.
Is het bijvoorbeeld toegestaan om er ook een BSN nummer bij te vragen?

En hoe weet ik dat mensen de fietsen terug komen brengen?
Als ze willen vervoeren ze die binnen dezelfde dag ver weg naar het buitenland.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
6.1K

Antwoorden (6)

Telefoon nummer adres gegevens en legitimatie vragen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan de legitimatie vragen en daar een kopie van maken. Dit is toegestaan als de mensen die de fiets komen huren daar toestemming voor geven. Zo weet je precies wie je voor je hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Formeel is een kopie maken van een legitimatiebewijs verboden. Overschrijven mag wel. Zie de wet WPG.
een Kopie van iemands legetimatie vragen mag wel, en afspraak maken als ze hem terugbrengen vernietig je het gewoon.

En maak je fietsen knalgeel met jouw bedrijfsnaam erop, er zijn niet veel die zoveel moeite doen om een fiets te jatten die hartstikke veel opvalt met een naam erop.

Of plak onder de fiets kleine gps trackers, als je er één fiets wilt vinden kan je gewoon op je computer kijken waar die is. Het kost wel +€30,- p.s. maar misschien kan je ook wel korting krijgen als je meerderen tegelijk koopt.

succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij welke aanbieder kan ik dat krijgen?
Er is in de verhuurbranche (om het even wat) maar een ding zeker en dat is dat je nooit zeker weet of je je spullen terug krijgt en in welke staat ze terugkomen.

Je kunt natuurlijk wel een aantal zekerheden proberen in te inbouwen maar die zijn nooit waterdicht, kunnen dat ook niet zijn omdat bijv. de wet op de privacy een aantal zaken dwingend verbiedt.

Zo mag je niet om het BSN nummer vragen, de klant mag dat niet geven omdat het een persoonsgebonden overheidscode is die veel verregaande consequenties heeft in verkeerde handen. BSN nummers kunnen worden gebruikt om illegalen van een identiteit te voorzien zodat die ogenschijnlijk legaal hier werken.
Het BSN nummer in combinatie met de persoonsgegevens is gebleken een perfect middel te zijn om allerlei fraudes op te zetten met overheids uitkeringen en subsidies.
BSN nummers en hun bijbehorende gegevens mogen alleen gegeven worden aan officiële (overheids-)instanties en werkgevers e.d. voor hun salarisadministratie.

Ook mag je officieel geen kopie maken van een persoonlijk document zoals paspoort of ID kaart tenzij de houder daar toestemming voor geeft. Maar zelfs dan moet je aan kunnen tonen dat deze confidentiële gegevens niet misbruikt kunnen en zullen worden door jou of een van je medewerkers en moet je daarvoor garant staan.
Je moet bij het College Bescherming Privacy toestemming vragen om dergelijke gegevens (tijdelijk) in je bezit te mogen hebben.

Wat wel mag is een bewijs vragen van juist opgegeven adresgegevens zoals het tonen van een aan de klant geadresseerd recent poststuk. Je kunt dit als een dwingende verhuurvoorwaarde in je algemene voorwaarden op nemen.
Natuurlijk moet je een borgstelling vragen, maar om die zo hoog te stellen dat dat de nieuwwaarde van het verhuurde vertegenwoordigt is niet erg zinvol. Meestal wordt zo'n 20- tot 40% van de nieuwwaarde als borgsom gevraagd met een minimum van ... euro. Voor de meesten is dat wel de stok achter de deur om het huurcontract netjes na te komen.

Maar een zeker risico blijft bestaan en dat hoort bij het bedrijfsrisico van een verhuurbedrijf. Verzekeren daarvoor kan wel maar dat wordt een dure grap omdat verhuurzaken door de verzekeraar veel sneller als afgeschreven worden beschouwd en daarmee al vrij snel een zeer lage vergoedbare restwaarde hebben terwijl de premies fors zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Correct en duidelijk antwoord, plus.
Gewoon een borgsom vragen die net zo hoog is als de prijs van de fiets. En dan bij het terug brengen kan je hier de huur (per dag) er vanaf trekken. Komt de fiets niet meer terug dan is deze gewoon betaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
anneliez
10 jaar geleden
dan zal je weinig verhuren. Er zijn maar weinig mensen die zo even een paar honderd euro op tafel kunnen/willen leggen
Ooit heb ik voor iemand fietsen verhuurd in de zomer maanden. Dat ging als volgt: klantvriendelijk zijn is allerbelangrijkst. Wij vroegen geen borg. Van tevoren betalen voor de antaal dagen dat de fiets verhuurd wordt. Wel de gegevens van een van de klanten(degene met wie je een deal afsluit) vragen, naam telefoon en adres. Dat is normaal bij het verhuren van een product, net zoals verhuren van een auto. Het is nooit voorgekomen dat een fiets niet terug werd gebracht. Succes
Bronnen: