Ben je in deze situatie verplicht richting aan te geven.

Als ik met de bocht mee naar punt y rijd, ben ik dan verplicht richting aan te geven? Ik heb vroeger geleerd van niet, dat het wel mag, maar hoor mensen zeggen dat het moet.

De bocht is dus de doorgaande weg en ik rijdt dus "rechtdoor" ookal draai ik naar rechts.

Toegevoegd na 4 minuten:
*ik rijd (wanneer mogen we nou eens vragen gaan editen?)

Toegevoegd na 7 minuten:
Graag met links naar een site, zeggen dat ik zoals ik het geleerd heb goed is helpt me niet verder. Er kan namelijk een wetswijziging zijn geweest.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.1K

Het beste antwoord

Ik heb geleerd dat je bij het veranderen van richting je richtingaanwijzer gebruikt, tenzij er slechts één richting mogelijk is. Dit staat dus los van het rijden op een voorrangsweg.
In de wet wordt hier volgens mij geen eenduidig antwoord op gegeven, maar de meeste rijinstructeurs zullen je het bovenstaande 'advies' geven, aldus mijn rijinstructeur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als de bocht doorgaande weg is hoeft het niet. Je moet juist richting aangeven als je rechtdoor rijdt, links de doorgaande weg verlaat.
Het is wel voor overige weggebruikers duidelijker als je richting naar rechts aangeeft, maar het hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen wetswijziging geweest, doorgaande weg is gewoon doorgaande weg, ook met een bocht. Als de doorgaande weg toevallig naar rechts buigt terwijl er een afslag linksaf (optisch rechtdoor) is, hoef je niet verplicht richting aan te geven om de weg (naar rechts) te volgen.

Maar ik weet denk ik wel waarom je vrienden denken van wel. Wat ik vertel, is de theorie en hoe het wettelijk zit. Maar veel rijscholen leren je - ook al is het niet verplicht - om wel richting aan te geven. Puur omdat dat het duidelijkst is voor iedereen, inclusief mensen die de regel niet goed kennen. Dat betekent dus dat het moet van de *instructeur*, niet dat het moet van de *wet*.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wet schrijft voor in wat voor soort situaties je richting aan moet geven. Ik vraag me af dat als je richting aangeeft wanneer dit niet voorgeschreven is, je niet in overtreding bent, b.v. In het geval als dit aanleiding zou geven tot een ongeluk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het aangeven van richting voor onduidelijkheid kan zorgen (bijvoorbeeld als er in de bocht naar rechts ook nog een áfslag naar rechts zou zijn) is het inderdaad verboden. Als je niets anders kan bedoelen dan 'ik volg deze weg die naar rechts buigt' dan mag het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het feit dat het als zodanig niet uitdrukkelijk als verplichting is genoemd betekent niet automatisch dat het in niet genoemde gevallen niet verplicht is. Dit, voor wat verkeer betreft, alleen al om het in gevaar brengen van verkeer te voorkomen.
Belangen andere weggebruikers (zie: http://www.keesonvlee.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=11&Itemid=11
GEEN gevaar of meer dan noodzakelijke hinder voor andere weggebruikers veroorzaken.
Dit geldt ten opzichte van ALLE verkeer, ongeacht waar zich dat bevindt of vanuit welke richting dat nadert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar daarbij mag je er wel redelijkerwijs van uitgaan dat andere verkeersdeelnemers de regels ook kennen en dus weten dat een doorgaande weg ook een doorgaande weg is als hij naar rechts afbuigt. Dat is net zoiets als dat je niet je waarschuwingslichten hoeft aan te zetten als je bij het inrijden van een 30-zone afremt tot 30 km/u, omdat andere verkeersdeelnemers ook geacht worden te weten dat je daar maar 30 mag rijden.
Ik citeer: 'In combinatie met een bepaalde wegmarkering wordt tevens het wegverloop ter plaatse geaccentueerd. Wordt bij een afbuigende voorrangssituatie het door het onderbord aangegeven wegverloop gevolgd, dan zal dit aangemerkt worden als rechtdoor rijden. Als echter van het doorgaande wegverloop afgeweken wordt, is afslaan aan de orde.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dhr. Kees Onvlee zegt: Belangen andere weggebruikers GEEN gevaar of meer dan noodzakelijke hinder voor andere weggebruikers veroorzaken. Dit geldt ten opzichte van ALLE verkeer, ongeacht waar zich dat bevindt of vanuit welke richting dat nadert.
Deze discussie is eerder op GV gevoerd. Naar aanleiding daarvan heb ik een vriendin van mij geraadpleegd die een hele goede rij-instructrice is.
Zij heeft destijds, toen ze de opleiding deed (ja, zij is er nog een MET een opleiding) deze problematiek als examenproject gehad.
Ik heb haar toen geraadpleegd omdat ik op GV de wind van voren kreeg van veel mensen met mijn stelling dat richting aangeven verplicht is.
Zij legde mij het volgende uit:
Bij elke bocht waar meerdere afslagen zijn, MOET je richting aangeven. Dit is weliswaar een meebuigende hoofdweg, maar omdat je ook de kleine weg rechtdoor kan nemen, kan er verwarring ontstaan. Om dat te voorkomen, moet men richting aangeven als je je weg naar rechts vervolgt, en naar links (vlak voor de bocht!) als je rechtdoorgaat.
Vrijblijvendheid is te verwarrend.

Veel rij-instructeurs zijn daar niet duidelijk in en daarom weten veel automobilisten het ook niet.

Op mijn vraag waar je dit kunt vinden zei ze dat het in het instructieboek voor rij-instructeurs staat.
De regel is ws niet op internet te vinden.
Ik heb dit uit een professionele bron.

Toegevoegd na 1 dag:
JA!! Ik heb het gevonden!!
Kijk maar op onderstaande link!
Daar staat duidelijk dat je richting aan MOET geven in de bovenstaande situatie.

http://www.gratistheorie.nl/verkeersborden/theorie/voorrang/voorrangsweg.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+Bedankt voor de reactie. Als je vriendin hier een studie van gemaakt heeft moet zij ook zo kunnen zeggen welke wet/verkeersregel dit beschrijft. Dus die: "bij elke bocht waar meerdere afslagen zijn, MOET je richting aangeven" zou dan de overtuigende regel moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JA!! Ik heb het gevonden!!
Kijk maar op onderstaande link!
Daar staat duidelijk dat je richting aan MOET geven in de bovenstaande situatie. http://www.gratistheorie.nl/verkeersborden/theorie/voorrang/voorrangsweg.html
Zolang het niet wettelijk geregeld is (zoals uit bovenstaand antwoord blijkt) is richting aangeven een zaak van het eigen gezonde verstand en initiatief,maar het is NIET verplicht anders dan in Duitsland,maar daar is het dan ook bij wet geregeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In artikel 55 van het RVV staan vijf voorbeelden wanneer je richting aan moet geven. De situatie die jij beschrijft wordt niet genoemd, dus dien je op een doorgaande weg, wel of niet met bochten, of met een zijweg in de bocht van de doorgaande weg, geen richting aan te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"dus dien je op een doorgaande weg, wel of niet met bochten, of met een zijweg in de bocht van de doorgaande weg, geen richting aan te geven." Daarmee zeg je dat het niet mag!
Fout Wildelely. Het is in elk geval uit het oogpunt van veiligheid en het voorkomen van verwarring zeer wenselijk om het wel te doen. Het is zelfs verplicht.
Het is namelijk een gewone splitsing/kruising. Zij het met een doorgaande weg die ombuigt. Dit betekent slechts dat die weg voorrang heeft op de andere weg(en).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik erger me aan reacties die de tekst "dat is fout" hanteren.
À.d .h. van de wettelijke verkeersregels kun je niet aantonen dat je in het onderhavige geval richting aan moet geven. De boekjes van de instructeurs zijn goed bedoeld maar niet rechtsgeldig. Nogmaals, artikel 55 maakt daar geen gewag van. Een leuk voorbeeld. Stel dat je in een bocht naar links op een doorgaande weg een weg naar links hebt. Als je links af wilt moet de dit aangeven. Als je niet links af wilt, maar de weg wilt vervolgen moet ook de richting naar links aangeven (volgens jou), of heb je daar weer een andere regel voor?
Ik stel voor dat je met de wettelijk voorschriften voor de dag komt voor dit soort situaties. Zo niet, dan hanteren we art. 55.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ergernis is wel terecht. Ik bied je mijn excuses aan voor deze opmerking. Zal voortaan minder "direct" (proberen te)reageren.
Het is en blijft een lastig onderwerp merk ik. Laten we allen ons best doen om zo duidelijk mogelijk te zijn in het verkeer om de veiligheid te bevorderen.
Niet alle wettelijke voorschriften zijn (helaas) op internet te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geaccepteerd en aan je suggestie zal ik me houden! (-:
Het feit dat het als zodanig niet uitdrukkelijk als verplichting is genoemd betekent niet automatisch dat het in niet genoemde gevallen niet verplicht is.
Dit, voor wat verkeer betreft, alleen al om het in gevaar brengen van verkeer te voorkomen.
Je ziet ook vaak dat bestuurders die hebben voorgesorteerd de moeite niet nemen om richting aan te geven.
Verkeer is ook een sociaal gebeuren en je moet je dienovereenkomstig gedragen.
Het feit dat iemand zich verkeerd gedraagt, geeft een ander niet het recht als om als eigen rechter en betweter op te treden.
Bij voorbeeld door voorrang te nemen.
Het uitgangspunt dat iets alleen maar mag c.q. verboden is als het in de wet uitdrukkelijk met naam en toenaam als zodanig is genoemd, komt mij in het algemeen nogal kortzichtig, minimalistisch, wettisch en armzalig voor.
Doet mij herinneren aan een situatie van ongeveer dertig jaar geleden toen politici van een zekere religieus getinte partij fiscale slimmigheden uithaalden om er zelf beter van te worden ten koste van de gemeenschap.
Hun redenering was: "Wat niet verboden is, is toegestaan".
Ik vind dat een moreel laakbaar standpunt.