Kun je iemand aanklagen wegens het moedwillig verspreiden van een ziekte (bv. griep)?

http://www.spitsnieuws.nl/archives/media/2010/08/hivzangeres_staat_terecht_voor.html

In dit nieuwsbericht wordt zoals wel vaker aangegeven dat iemand wordt aangeklaagd voor het moedwillig onbeschermde sex hebben terwijl de persoon hiv positief is. Aids is tegenwoordig zelden meer dodelijk en de aanklacht luidt dan ook zware mishandeling.

Is naar je werk gaan terwijl je griep hebt of zwaar verkouden bent dan niet mogelijk ook mishandeling? Je kunt je collega's hier ziek mee maken, zo erg zelfs dat ze dagen zijn uitgeschakeld en bij een beetje griep duurt het makkelijk een maand voor je weer helemaal op je oude gezondheid en conditie zit.

Dus kun je aanklagen wegens het moedwillig verspreiden van een ziekte (bv. griep)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Je kan er iemand zeker voor aankalgen. Of je gelijk krijgt is aan de rechter om te bepalen. Voor HIV is het ernstig genoeg om straf te krijgen. Griep is dusdanig wijd verspreid & onschuldig (VOOR DE MEESTE MENSEN) dat de rechter waarschijnlijk zal bepalen dat de persoon niet bewust jouw schade heeft berokkend, maar gewoon zijn normale leven heeft gehad en jij op 30 manieren griep gekregen kan hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er is nogal een verschil tussen HIV overdragen of het griepvirus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand moedwillig iets aandoen is bij wet verboden.
Het probleem zal zijn 'hoe kan je het bewijzen'.

Of het nu gaat om een ernstige ziekte of een griepje staat niet omschreven in de wet.

De wet is nogal zwart/wit. Je doet iets moedwillig of niet.
Gelukkig is de uitspraak van de rechter (qua strafmaat) iets meer in het grijs gebiedt.

Iemand voor een moedwillig griepje laten zitten, zal minder lang duren. Dan iemand voor een moedwillige ernstige ziekte laten brommen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien iemand bewust een gevaar vormt voor de volksgezondheid
door bijvoorbeeld een gevaarlijke virus of bacterie te verspreiden dan kun je die persoon aanklagen maar dan moet het iets meer zijn dan een griepje!!