Waarom willen mensen altijd bij het raampje zitten?

In de auto, bus en het vliegtuig. Mensen willen altijd bij het raampje zitten, ook wanneer ze allang weten hoe hun uitzicht eruit gaat zien en ook wanneer ze niet eens uit het raam kijken, willen ze bij het raampje zitten. Weet iemand hier de reden voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Mensen hebben een persoonlijke zone, waarbinnen vreemden niet getolereerd worden. Maar soms móét je wel, nl in de auto, bus, trein, vliegtuig.
Door in elk geval aan één kant geen mens te kunnen krijgen, wordt je persoonlijke zone ietsje minder bedreigd, en bovendien kan je een oogcontact-van-véél-te-dichtbij vermijden door uit het raam te kijken.
Want alleen iemand met wie je zo intiem bent, dat die wél in je persoonlijke zone mag (of zelfs verwelkomt wordt), mag je van zó dichtbij in je ogen kijken.

Bovendien is een hoekje zitten altijd het meest veilig : je hoeft niet meer in de gaten te houden wat van achteren zou kunnen komen, dus alleen wat van voren en van opzij komt.
Dit is een soort oer-instinct, dat nog duidelijk in ons zit.
Dus is een raamplaats 'beter' dan een gangpadstoel, omdat er dan welliswaar ook niemand naast je komt zitten aan die kant, maar ze lopen steeds door je persoonlijke zone heen, en dat geeft ook een onrustig gevoel, en je moet meer in de gaten houden dan dat je in een hoekje zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik vind dat wat prettiger. Sowieso is het wel fijn om naar buiten te staren, ik vind dat altijd een leuke bezigheid. Vooral als je alleen reist kan het anders wel erg saai zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vele mensen kunnen niet tegen om niks te zien .. ver weg te kijken en dingen te willen zien bewegen
als ik in het vliegtuig zit en aan het raam word ik 9 van de 10 keer gevraagd of ik met de persoon naast mij wil ruilen zodat ze aan het raam zitten..ik heb er geen moeite mee vermaak me toch wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het eens met de bovenstaande antwoorden, maar wil er nog wat aan toevoegen. Je hebt zeg maar meer 'ruimte' als je vlakbij een raam zit. Als de nood aan de man komt dan kun je nog een kant op. Je kunt je dan minder beklemd voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Puur uit verveling.

Op de reis zelf hebben ze geen invloed dus moeten ze iets anders doen om zich te vermaken dus gaan ze maar naar buiten kijken bij het raampje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet iedereen wil graag bij het raampje zitten. In een vliegtuig zit ik liever langs het gangpad. Dan kun je wat makkelijker van je plaats af. Zit je bij het raampje dan moet je eerst 2 of 3 mensen lastig vallen als je je plaats wilt verlaten en later weer om je plaats weer in te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lekker naar buiten kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat hierboven staat is waar. Lekker naar buiten kijken, afleiding. Maar persoonlijk vind ik ook dat als je een lange reis maakt je bij het raampje het lekkerst kan leunen. Als je bijvoorbeeld in het vliegtuig wilt slapen. Je ligt niet tegen iemand aan of je hangt niet in het gangpad. Lig je toch lekkerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit gaat niet voor iedereen op. Ik ga altijd voor het gangpad, vind ik veel fijner. Je kunt sneller weg.

In het vliegtuig is het ook fijn omdat je op die manier kunt opstaan om een stukkie te lopen wanneer jij er zin en hebt en je niet bezwaard hoeft te voelen iedereen naast je te laten opstaan om jou er uit te laten.

Wat andere mensen beweegt kan ik dus niet zeggen. Het enige grote voordeel van een raamplaats dat ik zo kan bedenken is dat je lekker je hoofd er tegenaan kunt leggen om zo nog even een dutje te doen, wat toch fijner ligt dan bij een gangplek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een auto,is het sowieso onmogelijk om niet bij een raampje te zitte, tenzij je genoegen neemt met de kofferbak.
Wat de andere raampjes betreft, de mensen willen overzicht houden,ook al hebben ze er geen enkele invloed op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drie man op de achterbank en de middelste zit niet bij het raampje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine auto,dikke mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dan wordt het moeilijk met drie achterin
naast bovenstaande antwoorden, kan het ook zijn tegen wagenziekte. als je namelijk de richting van het voertuig kunt volgen, word je minder snel wagenziek. de bewegingen die je evenwichtsorganen voelen, kloppen dan met wat je ziet. ga maar eens op een bochtige weg achterin de auto een boek zitten lezen en vraag of de chauffeur een stukje pittig wil sturen. een knappe man/vrouw als je na een halfuur niet misselijk bent!