Wat is beter? Een rechtse partij of een linkse partij?

Ik vind dat de partijen elkaar nogal zwart maken, en dat maakt het stemmen nogal lastiger.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Rechts richt zich maar op eigen verantwoordelijkheid en links meer op gelijkheid.

Er is geen duidelijkheid over wat 'beter' is.

Maar heel simpel gezegd, verdien je onder modaal dan ben je persoonlijk beter af als je links stemt, verdien je boven modaal kun je beter rechts stemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Politiek gaat altijd over persoonlijke voorkeur. Het is dus lastig om iemand objectief te adviseren over politieke kleur.

Iedereen die namelijk genoeg politiek 'verstand' heeft om jou raad te geven, is bevooroordeeld.

Vul anders eens de stemwijzer in. Daar komt automatisch uitgerold welke partij het beste past binnen jouw standpunten. En dan kun je ook meteen zien of je meer aan de rechste of linkse kant van het politieke spectrum zit.

ps. rechts ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een flauwekul zo'n stemwijzer. Lees de prgramma's en je weet waar je wel en niet op moet stemmen. Dat laat je je toch niet vertellen door een computer!!! Ga op je eigen gevoel af.
Natuurlijk maken ze elkaar zwart. De meeste zijn het behoorlijk hard niet met elkaar eens. Alleen zo jammer voor hun dat ze aan het eind van het verhaal zo zelden de coalitie kunnen vormen die ze zelf willen.
Momenteel bv mikken CDA en VVD op een rechtse coalitie (CDA en PvdA botert momenteel niet zo daar Cohen bij de linkse tak van PvdA hoort en Balkenende bij de rechtse tak van CDA) en de PVDA wil een linkse coalitie.
Momenteel echter is een rechtse coalitie zonder PVV niet mogelijk en hoewel Balkende zelf al een aantal keren heeft aangegeven best met de PVV in zee te willen geld dat voor de rest van het CDA veel minder dus een dergelijke beslissing zou ze stemmen gaan kosten (maar goed, Balkenende is gruwelijk eigenwijs dus dat is geen garantie dat hij iets niet doet).

Wat beter is zal je zelf moeten bepalen. De VVD is een typerende partij voor weinig overheidsbemoeienis, kapitalisme en ondernemerschap. De SP (aan de andere kan van het spectrum) is in de eerste plaats voor gelijkheid. Dus voor goede sociale voorzieningen, nivelleren van inkomens, goede zorg en goed onderwijs maar wel heeft daarbij geen problemen met zware belasting maatregelen bij met name hogere inkomens en een grote overheid die veel zelf regelt.
Momenteel gaat de discussie (dankzij Wilders eigenlijk) voor een heel belangrijk deel over immigratie. De linkse partijen zijn daar heel wat soepeler in dan de rechtse (vooral de PVV heeft hier uitgesproken ideeën over).

Naar mijn idee zijn de bezuinigingen die er aan zitten te komen een belangrijker onderwerp. Er moet (ongeacht of er nu een rechts of een links kabinet komt) een gat van zo'n 35 miljard in de begroting wordt gedicht (met dank aan de krediet crisis). Links wil dat geld voornamelijk halen bij bedrijven en de hogere inkomens (vooral dat eerste kan vervelende bijeffecten opleveren). Rechts wil dat vooral doen door te bezuiniging op het sociale stelsel.

Er is op internet een legio van stemwijzers te vinden die je kan gebruiken om je te *helpen* een keuze te maken.

http://www.kieskompas.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je zo toch niet beantwoorden: mijn mening: als 2x links of 2 x rechts gaat kom je toch op hetzelfde punt uit. Vul de kieswijzer in en kijk waar jij een goed gevoel bij hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het kort zou je kunnen zeggen dat het hoofdverschil zit in de rol die de staat zou moeten spelen in het beschermen van de zwakken in de samenleving. Rechtse partijen vinden in tegenstelling tot de linkse partijen dat er zoveel mogelijk moet worden overgelaten aan het particulier initiatief.
In principe gaan de verschillen tussen links en rechts niet over HOEVEEL geld je uitgeeft, maar HOE je het geld uitgeeft.
Voorbeeld:
Rechts:
1. Wel geld uitgeven aan een goede verdediging van het land.
2. Ontwikkelingshulp is belangrijk maar niet een hoofddoelstelling.
3. Geen nationalisatie, integendeel. De productiemiddelen moeten in handen zijn van particulieren. Doel is winst maken. Dat kunnen particuliere bedrijven beter dan staatsbedrijven. Door winst te maken, ontstaat er werkgelegenheid, koopkracht, welvaart en welzijn. Verschil in beloning verhoogt de motivatie en de inspanning. Men wil beloning naar prestatie. Nivellering moet je dus vermijden.
Links:
1. Niet al te veel geld uitgeven aan de verdediging, bijvoorbeeld een kleiner leger.
2. Meer geld uitgeven aan bijvoorbeeld ontwikkelingshulp.
3. Nationalisatie van de productiemiddelen, bijvoorbeeld grote bedrijven worden eigendom van de staat en de winsten worden verdeeld onder de arbeiders.
Voor het rendement van de bestedingen is er wel een verschil op welke manier je het besteed, dus waar het naar toe gaat. In feite is het net als met beleggingen, het ene fonds levert meer op dan het andere.
Onderzoeken hebben aangetoond dat een vrije markt (rechts) meer rendement heeft dan een verzorgingsstaat (links). De nadelen van een vrije markt is dat er meer mensen aan onderdoor gaan en dus de armen steeds armer worden en de rijken steeds rijker. Is dat eerlijk? Aan de ene kant wel natuurlijk als je kijkt naar de theorie van Darwin: “overleving van de sterkste”. Is dit het beste. Is het sociaal? Nee, het is niet sociaal om zelf al dan niet rijker of armer te worden terwijl je buurman het tegenovergestelde ondergaat, maar het is ook niet sociaal om dan maar geld af te pakken van de rijkere mensen die ervoor gestudeerd hebben en hun best gedaan hebben om zo’n inkomen te krijgen.
Je vraag:
Een goede balans tussen links en rechts lijkt me het beste voor ons land. Wel is het zo dat als je links zijn gang laat gaan, de rendementen van de besteding van het belastinggeld (zie b.v. punt 3 uit het voorbeeld) naar beneden gaan en we er op de duur op achteruit gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ons kiesstelsel is zo achterlijk, dat het eigenlijk helemaal niets uitmaakt wat je stemt. Je stemt op partij A, maar in coalitie met partij B is partij A geheel iets anders dan als partij A een coalitie aangaat met partij C.
We moeten ons kieststelsel aanpassen, dat je op coalitie kunt stemmen i.p.v. op een partij. iedere politieke partij verdient een plaatsje in het tv programma 'Opgelicht'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat beter is rechs-links is voor iedereen zeer persoonlijk.
Voor mijzelf geef ik de voorkeur aan links , omdat links de
bezuinigingen die eraan komen over medere jaren wil
uitsmeren, rechts wil dat veel sneller, maar wel uiteindelijk
met het zelfde doel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen van beide ,ze hebben allemaal punten waar je het(gedeeltelijk,dan wel volkomen) mee eens bent,maar aan de andere kant dat je denkt:"wat moet ik daar nou mee."
Het is altijd schipperen en proberen de minst slechte te kiezen!