Is het gebruikelijk om iets persoonlijks op een rouwkaart te schrijven?

Voorop de kaart staat: Met oprechte deelneming.

De overledene is al bijna twee maanden geleden heengegaan.
Vanwege persoonlijke omstandigheden ben ik nu pas in de gelegenheid om de kaart te versturen.

Zou ik daarover een verontschuldiging op de kaart moeten schrijven?

Is dat aan te raden of juist niet?

En zou ik daarnaast iets positiefs over het door mij gewaardeerde, overleden familielid moeten schrijven?

Of moet je zo`n kaart heel zakelijk alleen ondertekenen met je naam?
Of daar ook nog gecondoleerd bij schrijven?

Hoe moet ik dit aanpakken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou in deze situatie (na 2 mnd) geen voorgedrukte kaart sturen. Ga nog eens naar de kaartenwinkel en kies een blanco kaart, gewoon iets met natuur ofzo erop en schrijf daar dan iets op (teksten staan in de eerder gegeven antwoorden) maar absoluut niet de kaart die je hebt gekocht.

Het beste antwoord

Als je de familie en de overledene wat beter kent zou ik er zeker iets persoonlijks inschrijven. Het is altijd een troost voor degene die hun dierbare missen.

Ga echter niet teveel over jezelf schrijven. Schrijf gewoon op je eigen manier dat je al veel eerder wilde schrijven maar dat je er helaas door privéomstandigheden niet toe in staat was. (Daar verder niet over uitweiden, het gaat nu om hen en niet om jou). Maar dat je wel met ze meeleeft en ze veel kracht toewenst. En dan vertel je wat je altijd zo fijn aan de overledene vond, of hem/haar bewonderde om... vul maar in. Of een herinnering waarbij je moet glimlachen als je daaraan terug denkt.
Het is altijd fijn zo'n persoonlijke boodschap van iemand te krijgen.
En twee maanden zijn in een rouwverwerking helemaal niets qua tijd. Een meelevende kennis of vriend is altijd een troost.

Als ze later in de tijd zover zijn heb je grote kans dat ze aan jou gaan vragen of het goed met je is omdat je liet blijken dat er iets was. Dan kan je altijd nog meer vertellen over je omstandigheden, zo je dat wenst.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw antwoord heeft me het meeste geraakt. Bedankt!!

Andere antwoorden (9)

als je er iets persoonlijks op schrijft, wordt dit waarschijnlijk wel meer gewaardeerd, dan wanneer je alleen een standaard kaart stuurt.

als de overleden persoon iemand is, die je altijd erg waardeerde, zet dit dan er op. kan steun zijn voor de nabestaanden.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus
Het is meestal een goed idee om zo'n kaart te sturen en er iets persoonlijks op te schrijven. De ontvanger heeft daar meer aan dan je zou denken. Ik zou zelf wel aarzelen bij zo'n voorbedrukte kaart met de wat moeizame tekst "Met oprechte deelneming"; dat komt juist niet zo oprecht over.
Maar: twee maanden na het overlijden is wel erg lang. De betrokkene is misschien al ver gekomen in het verwerken van het verdriet. Dan kan een kaart die als het ware terugtrekt naar het eerste stadium minder passend overkomen. Is het niet beter om eens te bellen? Dan kunt u beter peilen wat voor reactie op dit moment op prijs wordt gesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe vooral dat wat je hart je ingeeft en wat voor jou goed voelt. Dat wordt vaak het meeste gewaardeerd.
Bij het overlijden van mijn dochter 8 weken geleden, waren vooral de persoonlijke kaartjes, recht uit het hart, die die me het meest hebben geraakt en het meest zijn bijgebleven.
En als je wat later reageert dan gebruikelijk, zoals jij, dan is het zeker de moeite waard om iets te schrijven van uitleg.
Ik heb overigens zelfs hele brieven gekregen, zelfs van mensen die ik amper kende. Ik kan je zeggen dat het heel goed voelt als mensen oprecht meeleven.

Als ik nu van iemand nog een kaartje zou krijgen met enkel de naam erop, zou ik dat toch erg vreemd vinden...

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je de persoon in kwestie redelijk goed kent is het misschien beter om even te bellen en je verhaal uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord.+ En inderdaad gecondoleerd en sterkte!
Rieneke1
11 jaar geleden
wat erg dounja, heel veel sterkte!
zondag
11 jaar geleden
Mijn oprechte condoleances Dounja. Mijns inziens is een kind verliezen het grootste verdriet dat je in het leven kan overkomen, is mijn eigen ervaring. Sterkte!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Geen enkele ouder zou zijn of haar eigen kind mogen begraven. Ik vind het heel erg voor je Dounja. Ik wens je sterkte en moed voor de komende tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel veel sterkte Dounja !!
amc
11 jaar geleden
Dounja, wat verschrikkelijk! Het lijkt me de ergste nachtmerrie die je kan meemaken en het meest ultieme verdriet!!!Mijn oprechte deelneming en heel veel medeleven. Alle sterkte toegewenst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allen bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaan geen woorden om je te troosten.
Er bestaan alleen wensen dat je het een plaats kan geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Ed, voor alles!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel mooi antwoord, en sterkte! Plus.
Aller eerst is het wel gebruikelijk om iets om een rouwkaart te zetten. Je kan kort aangeven wat je tegen de nabestaande zou willen zeggen. Het hangt er allemaal een beetje van af hoe goed je de nabestaanden kent.
Een excuus aanbieden is misschien wat lastiger. Een excuus kan vragen oproepen. Via een kaart is het nogal lastig om antwoorden te krijgen.
Ik weet niet hoe goed je de nabestaanden kent en hoever ze van je vandaan wonen, maar misschien is het een idee om juist face-to-face je verontschuldiging aan te bieden en een korte toelichting te geven. Dit werkt misschien nog beter dan een kaartje dat twee maanden later pas in de bus komt vallen..
Blijft lastig... het is aan jou om een juiste afweging te maken. Vaak vinden mensen het al heel leuk om alleen een kaartje te krijgen. Alleen het feit dat je er aan denkt is voor veel mensen al genoeg.
Succes d'r mee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Er zijn mensen die zetten op zo n kaart, als ze hem kort na het bericht van overlijden versturen, heel weinig, alleen hun naam bv. En dat is ok. Anderen sturen heel kort een paar woorden mee: Sterkte, of ik denk aan je.
En dat is ook goed.
Zelf behoor ik tot diegenen die altijd een kort woordje over eigen ervaring met de overledene schrijft. Een korte, prettige herinnering aan die persoon, en dan iets over het gemis voor familie en omstanders van de overledenen.

Maar nu je twee maanden later pas schrijft, zou ik dit uitleggen. Gewoon in eenvoudige bewoordingen zoals je spreekt. Bv.
Lieve...... Ik kwam ineens tot de ontdekking dat ik jou nog niet heb laten weten hoe erg is het overlijden van ... voor jullie vind. Ik was eerder niet in staat, en vind ik jammer.
-----Dan nog iets persoonlijks....

Vind je het goed dat ik je binnenkort kom bezoeken?
Ik heb ...... de gelegenheid.

Met hartelijke groet,

...

Als je het zo doet, in je eigen woorden, dan is het altijd goed,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
behalve dat ik ook dit niet zo zou overnemen, zou ik altijd vermijden te beginnen met "Ik" . In bovenstaande tekst kun je beginnen met : Ineens kwam ik tot de ontdekking dat...
Of: Doordat er dat en dat gebeurde was ik niet eerder in de gelegenheid om...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad hebben we geleerd dat we correspondentie nooit met Ik moeten beginnen. Dit principe wordt wel steeds meer verlaten, in privévooral,als je een werkelijk persoonlijke uitspraak wilt doen, wordt het tegenwoordig acceptabel
gevonden om wel met Ik te beginnen.
Ik weet zeker dat ik hierover iets heb gelezen, maar kan toch niets op internet vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
als je een rouwkaart stuurt wordt dat zeer gewaardeerd.
als je er meer dan je naam op schrijft wordt het nog meer gewaardeerd.
je kunt je natuurlijk verontschuldigen dat je nú pas kunt reageren, en iets positiefs over de overledene is prima, ook als het bijvoorbeeld je baas was.
heel zakelijk kan (dat is ook gemakkelijker, alleen je naam tenslotte), maar persoonlijk is beter/fijner voor degenen die de kaart ontvangen.
als aan de voorkant "gecondoleerd" staat, kun je aan de binnenkant bijvoorbeeld schrijven: "ik wens u heel veel sterkte met dit verlies."

antwoord

ja het is gebruikelijk en wordt zeer gewaardeerd als er iets persoonlijks op een rouwkaart geschreven staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Een persoonlijke brief aan de nabestaanden waarin je uitlegt waarom je niet eerder hebt gereageerd lijkt mij heel wat persoonlijker. Een kaart als iemand 2 maanden overleden is is not done.
Dus schrijf je dat je onlangs vernomen hebt dat Piet is overleden. Dat je er erg van bent geschrokken. Dat je graag naar de begrafenis/crematie was gekomen als je het geweten had. Je hebt goede herinneringen aan Piet en denkt nog vaak aan jullie gezamenlijke weetikveel.
Je wenst de achtergebleven familie heel veel sterkte met hun verlies en belooft binnenkort nog eens langs te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt niet wat jij zegt, de vraagsteller is nu pas in de gelegenheid een kaart te sturen maar heeft het juist wel al die tijd geweten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt inderdaad niet geheel.
Toch een plus.
De functie van een condoleancekaart is om op een nette manier aan de nabestaanden je deelneming mede te delen, zonder dat je gedwongen bent iets persoonlijks te formuleren.

Iets persoonlijks is altijd mogelijk en wordt doorgaans heus wel op prijs gesteld. Of je dat op een mooi kaartje of in een brief of via e-mail doet maakt m.i. niet zo gek veel verschil. Zoiets zou ik zeker wat langere tijd na het overlijden doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind niet dat je na zo'n lange tijd nog een condoleancekaart kunt sturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat denk ik dus ook. Een persoonlijke uiting lijkt me dan meer gepast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Persoonlijk zou ik een mooie brief schrijven.
Ik zou beginnen met een korte uitleg waarom ik niet eerder kon reageren en me daarvoor excuseren.

Ik zou in die brief mijn gevoel proberen te uiten en refereren aan de overledene met enkele anekdotes die ik me herinner en afsluiten met het verlies dat in de familie plaatsgevonden heeft. Afsluiten met sterkte, beste wensen enz. kortom; ik zou heel persoonlijk zijn in die brief. Ik zou een condoleance kaartje mee insluiten want er zijn mensen die de steunbetuigingen in een album inplakken om later de kaartjes te kunnen bekijken op momenten wanneer daar behoefte aan is.
Zo zou ik het doen, vooral omdat ik nooit kort kan blijven als ik schrijf. (^-^).
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus