Waarom zijn deuren van een kerk en sommige andere openbare gebouwen vaak zo hoog?

Het lijkt wel of er een giraffe naar binnen moet kunnen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Ouderwets status symbool. In de late middeleeuwen hadden rijke edelen, zowel mannen maar toch voornamelijk vrouwen, grote wijde kleren aan in verschillende lagen. Deuren moesten in beginne hierdoor noodzakelijkerwijs breder worden gemaakt. Brede deuren betekende dus rijkdom, hoe breder hoe rijker... Kerken hebben van oudsher hoge deuren, om de grootsheid van huize god aan te tonen. Openbare gebouwen hebben bovenstaande punten vaak tot "kunst" verheven wat dus het huidige status symbool aangeeft: macht en wijsheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gewoon, door grootheidswaanzin.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze denken dat ze zó groot zijn dat ze niet naar binnen zouden kunnen als die deur niet zo hoog is.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die priesters gaan met bepaalde tochten naar buiten met zo'n lange hoge kruis ...in sesamstraatdialoog is dat staf van sinterklaas. Je kan ook de vraag stellen waarom kerken zo hoog zijn..soms wel 40 mtr?

kortom: Alles wat hoog en groot is gaat om status.