Daar staat gaan leeftijd voor. Dat is een proces van jaren dat nooit stopt.
Je kan jezelf na 30 jaar nog steeds verrassen met dingen die je niet van jezelf wist of had verwacht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat is juist zo mooi, want dat betekent ook dat je constant veranderd en dat je kunt veranderen! Ofwel, je echte zelf groeit en veranderd met de jaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk leer je jezelf nooit helemaal kennen.
soms denk je het wel maar je veranderd ook door de jaren heen steeds een beetje.
omdat je jezelf ook steeds verder ontwikkelt. je maakt steeds nieuwe dingen mee.
veel verdriet maar ook blijdschap kan een mens weer een heel ander inzicht geven.
het is een proces wat eigenlijk nooit stopt.
13 jaar geleden
Eigenlijk leer je jezelf helemaal nooit kennen.

Je kunt wel je gedrag waarnemen en beschouwen, maar jezelf kun je niet 'zien'.

Aan de hand van je gedrag kun je hypotheses opstellen over jezelf en elke keer als je jezelf verrast zal dat met gedrag zijn dat in strijd is met de hypotheses die je tot dan toe over jezelf als voorlopig beeld hanteerde.

Zo krijg je langzaamaan een beeld van jezelf dat steeds minder vaak strijdig zal zijn met het gedrag dat je bij jezelf observeert.

Dat wil niet zeggen dat het beeld, het model van jezelf dat je hanteert, overeenkomt met jezelf, maar dat je beeld niet strijdig is met de werkelijkheid.
13 jaar geleden
dat is heel individueel.
daar kun je geen leeftijd aan koppelen.