Wat is het verschil tussen een nachtwaker- en verzorgingstaat?

Mijn neefje van 14 vraagt mij dit.
ik weet niet hoe ik dit duidelijk aan een kind van 14 kan uitleggen, wie biedt uitkomst.

Jan Bergkamp

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.5K
ronron1212
10 jaar geleden
Nachtwaker en verzorgingsstaat???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
die ja
ronron1212
10 jaar geleden
Wat dus je vergelijking slaat nergens op een nachtwaker heeft niets te maken met een verzorgingsstaat.
Antoni
10 jaar geleden
"Nachtwakersstaat" en "verzorgingsstaat" zijn bekende begrippen in de economie, de politicologie en de bestuurskunde. Het - achter nachtwaker betekent, dat je "nachtwakerstaat" moet lezen. Juist is overigens: "nachtwakersstaat", met twee s-en.

Antwoorden (1)

In een nachtwakersstaat verzorgt de overheid alleen zeer noodzakelijke zaken. Er wordt dan met name gezorgd voor de veiligheid van het volk, bijvoorbeeld door dijkbewaking, het handhaven van de openbare orde en defensie. In een verzorgingsstaat is het takenpakket van de overheid veel uitgebreider en worden de bewoners van het land verzorgd "van de wieg tot het graf" door middel van sociale zekerheid, onderwijs en nog veel meer.

Rechtse, conservatievere politieke partijen streven vaak naar een overheid met weinig taken, zodat de belastingen laag kunnen blijven. De partijen willen veel overlaten aan "de markt". Linkse politieke partijen willen vaak dat de overheid opkomt voor de zwakkeren in de samenleving en zorgt voor uitgebreide voorzieningen op allerlei terreinen. Hierdoor moeten vaak wel de belastingen hoog zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het is dus een politieke keuze voor welke sociaal systeem in een land wordt gekozen. En in de praktijk kunnen er (natuurlijk) ook mengvormen bestaan.
Antoni