De zoogdieren worden ingedeeld in ruim 5500 soorten, meer dan 1250 geslachten, ruim 150 families en bijna 30 ordes. Hoewel de zoogdieren zijn ontstaan uit kleine, op de grond levende dieren, hebben ze een grote vormenrijkdom voortgebracht, die uit zowel vliegende (vleermuizen) als zwemmende (walvissen) en zowel vlees- (roofdieren) als plantenetende (onder andere evenhoevigen) vormen bestaat. Het grootste dier ooit (de blauwe vinvis) en het grootste levende landdier (de savanneolifant) zijn beide zoogdieren. Zoogdieren komen alleen niet voor in de meest extreme habitats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het grootste levende dier ooit was een dinosaurus

Andere antwoorden (2)

Het is moeilijk om te zeggen hoeveel soorten zoogdieren er exact zijn. We kunnen er immers niet zeker van zijn dat we ze allemaal al ontdekt hebben. Een erg recent ontdekte soort (febrauri 2008) is de Rhynochocyon udzungwensis, een soort olifantspitsmuis die leeft in de bergen in Tanzania, en wel zo groot wordt als een kat. Spijtig genoeg sterven er (meestal door toedoen van de mens) steeds vaker diersoorten uit. Zo stierf vorig jaar (2007) de yangtze rivierdolfijn uit doordat de mensen zo veel vissen vangen uit de rivier, dat er geen voedsel overblijft voor de dolfijnen.

Momenteel staat de teller voor de zoogdieren op 5418.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
René Dekker, directeur van de collectie van het nationaal natuurhistorisch museum Naturalis in Leiden gaf in Vroege Vogels het antwoord. In het museum wordt veel onderzoek gedaan naar biodiversiteit. Ook heeft het instituut de grootste collectie dieren in Nederland.

Volgens Dekker zijn er wereldwijd 4600 zoogdieren (95 in Nederland).