Wat betekent terrorisme?

Als we het hebben over de definitie van terrorisme, hebben we het dan over bomaanslagen, mannen met doeken op hun hoofd die gefrustreerd rondlopen met vuurwapens?

Ik had ooit begrepen dat terrorisme een hele andere definitie had, in ieder geval het woord "tereur" de betekenis had dat je het oneens "was" iets en daarvoor onpartijdige beslissingen nam. wat opgevat word als "angst" wanneer je "angst" hebt voor iemands "doen" terwijl zijn "doen" niet mag. en hij gaat toch door gaat.

Dus een terrorist is iemand die dingen doet waar je bang voor bent?

Wat mij opviel is als je terrorisme op wikipedia zoekt je als eerst de brandende WTC ziet als plaatje. Willen ze dan dat we terrorisme associeren met dit soort dingen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Terreur komt van de franse revolutie, en betekend schrikbewind.
Het was het revolutioniar bewind dat alles gebruikte om zijn gezag te latten gelden.
Vooral illegale zaken werden dan gebruikt. Dus terrorisme is het gebruik van illegale middelen om zijn gezag te laten gelden, ten koste van wat ook.
Het heeft dan niets te maken of je bruin zwart geel, blank bent of wie ook je bent.
Het is dus verkeerd om te zeggen dat maar een bepaalde groep terroristen zijn.
Je zou dus kunnen stellen dat je vanaf je bv een ander land binnen dringt en er je wetten oplegd je een terrorist bent. Het is alleen maar uit wat standpunt je het bekijkt.
Bv De Nederlandse en Belgische militairen die naar Mali gaan zijn terroristen. Niet in onze ogen maar wel in de ogen van de groep waar de millitairen gaan tegen vechten.
Zo zijn de Amerikanen in de ogen van sommige islamitische groeperingen, terroristen en visa versa. Daarom is het zo moeilijk om deze problemen op te lossen.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Woordenboek:
Het terrorisme, zelfst.naamw.
Georganiseerde geweldpleging (individuele of collectieve aan slagen gijzeling, verwoesting) ter demoralisering van de bevolking om een politiek doel te bereiken.

Dus ja, het heeft te maken met angst, hoe ik het zelf zou omschrijven is meer het zaaien van angst met daar achter een politiek doel.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf niet veel verstand heb van wat de huidige doelen zijn van de terreurorganisaties.