Wanneer kom je als werknemer in de ´gevarenzone´ om ontslagen te kunnen worden tijdens ( of na beter melding ) de duur van jouw ziekte periode?

Het gaat hier om een al langere tijd ( bijna een half jaar ) van niet kunnen werken vanwege ziekte.
Stel dat er bepaald gaat worden dat je niet meer in jouw oude functie terug kunt keren.
Ook is het niet ondenkbaar dat er geen alternatieve functie zal zijn ( na of tijdens herstel ).
De werknemer zal om zijn baan niet kwijt te willen raken zich ( ook als hij eventueel nog niet is hersteld ) beter gaan melden op een ´bepaald moment´( ?).

Is ziek voor een langere tijd een groot risico dat er ontslag uit voort zal vloeien?
( ter info: de werkzaamheden zijn niet de hoofdreden van het ziek zijn. De prive ´omstandigheden´
zijn voor het meerendeel hier debet aan ).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Om wat voor contract gaat het?
Bij onbepaalde tijd zal dit niet zomaar kunnen. Werkgever moet dan wet poortwachter hanteren en alles aan moeten doen de werknemer te reïntegreren ook werknemer moet meewerken.
Als dit niet in eigen bedrijf kan moet er gezocht worden bij ander bedrijf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

iig kan je nooit ontslagen worden als je ziek bent.
Ook moet een werkgever ver gaan om een werknemer te ontslaan. Hij moet met een goede reden komen waarom jij niet functioneert, en ziek zijn is geen reden.

Verder als jouw oude functie niet haalbaar is voor jouw door je ziekte en de werkgevergeen alternatieven heeft te bieden moet hij samen met jouw naar een oplossing zoeken bv scholing of kijken naar een andere baan bij een ander bedrijf. In het laatste geval kan de werkgever jouw uitkopen dat wil zeggen dat je gedwongen ontslagen word en dat hij jouw voor elk jaar dat je er gewerkt heb een vergoeding moet geven.

Nu weet ik dit allemaak niet 100% zeker hiervoor zul je echt naar een vakbond moeten gaan of een rechtswinkel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet je pas beter melden als je ook echt beter bent,dat als eerste.Ik zat met hetzelfde probleem.Ik kwam ook in de ziektewet terecht ...met rugklachten.Omdat ik bang was dat ik mijn ontslag zou krijgen,heb ik me beter gemeld en ben weer gaan werken.Had ik niet moeten doen,want na een week zat ik weer in de ziektewet en kreeg toen te horen dat ontslag zou worden aangevraagd.Ben wel in beroep gegaan,maar zoiets win je niet zo snel.
Bij mij werd gekeken of er ergens anders binnen het bedrijf voor mij plaats was,maar was dus niet zo.Zit nu in de wao.
Maar je moet je niet beter melden voordat je ook daadwerkelijk weer fit genoeg bent om je werk naar behoren te kunnen uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedurende de eerste twee jaar van de ziekte heeft de werkgever een loondoorbetalingsverplichting. Werkgever en werknemer moeten samen werken aan de re-integratie van de werknemer. Dat kan bij de eigen werkgever zijn of elders. Er gelden voor beide de nodige verplichtingen. Voor de werknemer betekent dit bijvoorbeeld dat hij dat zal moeten doen wat redelijkerwijze verwacht mag worden om beter te worden. Als de bedrijfsarts bijvoorbeeld adviseert om in therapie te gaan, naar een psycholoog te gaan etc. dan moet de werknemer daar aan mee werken. Als de bedrijfsarts vindt dat de werknemer gedeeltelijk kan hervatten moet de werknemer ook daaraan meewerken. Komt de werknemer zijn verplichtingen niet na, dan ontstaat er voor de werkgever een mogelijkheid om de werknemer te ontslaan door middel van het laten ontbinden van de arbeidsovereenkomst door de kantonrechter.

Tijdens ziekte geldt in principe een opzegverbod. Dat betekent dat de werkgever de arbeidsovereenkomst niet mag opzeggen. Een ontbinding door de rechter is echter wel mogelijk.

Indien na twee jaar ziekte duidelijk is dat de werknemer niet zal kunnen terugkeren in het eigen werk en de werkgever heeft aan al zijn re-integratieverplichtingen voldaan, dan kan de werkgever UWV Werkbedrijf vragen om een ontslagvergunning. Als die wordt verleend kan de arbeidsovereenkomst worden opgezegd.