Zijn dubbelzinnige opmerkingen bedoelt om te versieren?

Ik krijg regelmatig prive en ook op het werk wel dubbelzinnige opmerkingen. Hoe moet ik die interpreteren?
Ik weet niet altijd hoe ik moet reageren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
soms wel soms niet. Ligt natuurlijk aan de opmerking en de persoon.

Het beste antwoord

Het ligt er een beetje aan wat voor dubbelzinnige opmerkingen, maar meestal zijn ze gewoon grappig en een beetje plagerig bedoeld. Je kunt dan gewoon terugplagen, mits je tenminste de grens kunt herkennen.

Er is een heel fijne lijn tussen dubbelzinnig plagerig/grappig, dubbelzinnig bewuste ongewenste intimiteiten, dubbelzinnig versierderig en dubbelzinnig gewoon totaal ongepast voor de werkvloer. Kun je misschien voorbeelden (met context) geven?

Waar je bijvoorbeeld op kunt letten, is of er alleen dergelijke opmerkingen aan jou gericht worden, of dat het meer algemene grapjes op de werkvloer zijn.

Als bijvoorbeeld bij ons de airco aanstaat en er komt een collega binnen die 'zo zeg, krijgen jullie hier geen stijve tepels van?' tegen de ruimte in het algemeen roept, voel ik me niet aangesproken. Sterker nog, ik ben blij dat de mannen met wie ik werk zich niet inhouden met dit soort opmerkingen, dat is een teken dat ik helemaal geaccepteerd ben als 'one of the guys'.

Stel dat diezelfde collega, in verder dezelfde omstandigheden, zo'n opmerking niet tegen de ruimte zou roepen, maar naar mijn bureau zou komen, zich te dicht tegen me aan over mijn bureau zou buigen, naar mijn borsten zou staren en zou zeggen 'zo zeg, ik kan wel zien dat jij het koud hebt...' dan zou het een heel ander verhaal zijn.

Overigens ben ik niet snel te intimideren. Met de grapjes van mijn collega's doe ik net zo hard mee, en op het hypothetishe geval van 'over de grens' zou ik precies net zo ver de grens over gaan: naar zijn kruis staren en zeggen 'maar lang niet zo koud als jij, zo te zien'. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms zijn het opmerkingen in het algemeen zoals je ook benoemd. Maar ook al een keer alleen op mij gericht. Ik ben zeker niet preuts en ook niet op mijn mondje gevallen. Maar ben bang dat mijn opmerkingen dan niet geaccepteerd worden.
Er is een erg open cultuur en mensen nemen geen blad voor de mond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is natuurlijk even wennen, je kunt als je net bent begonnen nog niet goed inschatten welke reacties van jou wel of niet acceptabel zijn. Daar wordt je wel vanzelf beter in! Het is bemoedigend dat het algemeen een open cultuur is, dan zal het grotendeels een kwestie zijn van meegrappen. Wat betreft het wel wat erg up close and personal geval, you've got mail. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dank je ik had zeker wat aan je mail.

Andere antwoorden (4)

Zeker niet altijd. Je kan ze gewoon negeren, tenzij je de person wel leuk vind. Dan kan je dubbelzinnig terug reageren en kijken welke reactie je krijgt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal wil zo iemand gewoon even grappig doen.
gewoon lachen of iets bedenken wat je terug kan zeggen.
en anders gewoon niet echt reageren.
13 jaar geleden
Ze zijn niet altijd bedoeld om te versieren. Het kan ook gaan over iets wat alleen jullie weten. Dan hebben jullie het eigenlijk over een 'geheim' waar niemand anders vanaf weet, en dat schijnt jullie band te versterken.

Tevens durven veel mensen die die opmerkingen maken, niet rechtstreeks 'hun verborgen boodschap' tegen je te zeggen. Daarom verpakken ze het zo, en is het aan jou om erop te reageren.

Je kunt twee dingen met die opmerkingen doen:
1. negeren: de ander weet dat je niet geinteresseerd bent en zal het opgeven of op een andere manier proberen.
2. er op reageren: de ander denkt dat hij/zij een kans maakt en dit kan een leuk spel tussen jullie worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou deze opmerkingen herhalen zodat iedereen in de ruimte kan horen waar het over gaat en dan direct vragen hoe hij/zij dit bedoeld en hoe hij/zij zou willen hebben dat ik reageer. Op het moment dat je de opmerking herhaalt kijkt iedereen op en luistert mee en kijkt hoe hij/zij reageert en gaat antwoorden. Wie voelt zich dan opgelaten. Wie voelt zich dan onprettig. Wie moet zich een houding geven. Ze zullen het afdoen met het was maar een grapje, kan je nog verdergaan en vragen leg eens uit ik snap het niet. Dan kunnen we er samen om lachen.