Hoe kan de regering blijven beweren dat het na de introductie van de Euro niet duurder is geworden?

Als ik in Amsterdam 2.40 euro voor een kopje koffie en 5.70 euro voor een whisky (black label) zonder ijs betaal. Dat is respectivelijk 5.20 gulden en 12.80 gulden? Ben ik nou gek? Waarom accepteren we dit?

cindy, maar op een gegeven moment is je geld echt op :o(

nog net in de gulden tijd kan ik me een reclame herinneren van MacDonalds waar ze steeds 5,55 zeiden. Nu, slechts 8 jaar later, is een menu 6,95 euro!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Dezelfde vraag als een paar dagen geleden, maar in een ader jasje. Dan oo kmaar hetzelfde antwoord..:

De kosten voor alles zijn indertijd wel wat omhoog gegaan. Maar met de inflatie is die waardestijging onvoelbaar geworden.

Op een gegeven moment moet je gewoon accepteren dat dingen een prijs hebben. De wisselkoers van 10 jaar geleden nu gebruiken is wel heel erg scheef rekenen. Zeker als je dan de prijs met de prijzen in de winkel van 10 jaar geleden vergelijkt. Een ijsje kostte in 1950 20 cent. Tja.. Is het leven nu duurder? Wellicht. Maar iedereen verdient nu ook meer dan de 100 gulden in de maand van toen

Ik heb op de site van het CBS even een prijsontwikkelings grafiekje gemaakt. Zie link om zelf te spelen.

Je ziet in de figuur dus geen hele grote sprong in prijzen in de jaren voor 2002 toen de euro voor handel werd ingevoerd, slechts een klein beetje snellere prijsstijging. Echter, ten opzichte van het patroon in de jaren ervoor en erna heeft de invoer van de euro weinig effect gehad
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ja, maar de gulden was na 10 jaar ook niet de gulden geweest zoals we hem kenden. Inflatie is nou eenmaal ook een beinvloeder. Maar tuurlijk worden we gebokt waar we bij staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het al lang en bred is uitgezocht, alleen horeca en parkeren hebben slaatje uit de omwisseling geslagen. Ik hoop dat die horeca er met de crisisi ook flink van langs krijgt. Uit eten is in nederland veel duurder dan in belgie en duitsland, heeft niks met de euro te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De euro is voor ons Nederlanders te duur, omdat de koers waarop die berekend is niet klopt...
Daar begint het al mee, de Euro had ons 2,20371 gulden gekost en dat klopt niet... Het zou net boven de 2,05 hebben moeten zijn, dan was het meer reëel geweest...

En dan zijn de bedrijven hun inhaalslag begonnen, met alle gevolgen van dien...

En nu kost ook alles weer 9,9; 6,49; of 24,95
dat is toch wel raar, weer precies dezelfde getallen als bij de gulden...

We accepteren dit omdat we het niet weten allemaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen zijn de effecten op het prijspeil van die instapkoers beperkt (zie bijvoorbeeld berekeningen van het CPB); het heeft er ook nog eens voor gezorgd dat we een hogere economische groei hebben gekend. Kortom: de prijzen zijn gestegen, maar het inkomen ook, zodat er netto niets is veranderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en jij weet het wel weer zeker?
We moeten wel. Uiteindelijk neem je toch dat (dure) kopje koffie wel als je het echt wil hebben. Dat geldt voor alle producten. De regering doet alsof alles meevalt en ontkent dat alles duurder is. In de hoop dat wij dat ook gaan geloven. Net zo lang we aan de huidige prijzen gewend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mischien omdat die jongens van de regering altijd al koffie dronken in tenten waar je het in gouden kopjes kreeg ; die hebben er vermoedelijk niks van gemerkt dat het in de plaatselijke snackbar en het buurthuis in een klap ver(drie)dubbeld is.
In Duitsland was de koffie ook altijd onbetaalbaar, maar sinds de Euro is die net zo dur als hier, blijkbaar was het hier gewoon te goedkoop. Jammer, het beviel me wel eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is inderdaad grote onzin het is wel degelijk duurder geworden. In veel gevallen betaal je nu de oude guldenprijs in euro's.
Waarom accepteren wij dit?
Vooral doordat veel mensen zelf het idee hebben machteloos te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat je loon hier inmiddels ook weer redelijk mee in de pas loopt. Zo niet, dan zou ik maar eens een gesprek met je werkgever aangaan om je looneisen kenbaar te maken.

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij zin de minumumlonen hier ook wel op aangepast. Waar je vroeger misschien 11 gulden bruto voor een gemiddels uitzendbaantje verdiende, zal dat nu vast iets van 11 euro zijn. En uitkeringen zijn volgens mij nu iets van rond de 800 euro (voor een alleenstaand persoon) en die waren aan het einde van het gulden tijdperk vermoed ik rond de 800 gulden.

Ik kan er natuurlijk pijnlijk naast zitten met deze aannames; dan hoor ik het graag van jullie.

Toegevoegd op 25-06-2009 00:33:54
Voor degenen die het hier niet mee eens zijn: licht het even toe als je wilt. Want ik ben wel benieuwd waarom je het er niet mee eens bent.

Volgens mij klopt het uitzendbaantjesverhaal namelijk globaal wel. Van de uitkeringen weet ik het niet zeker. Maar ik meende dat een alleenstaanden uitkering in het guldentijdperk rond de 800 - 900 gulden was. Als je meent van niet: Hoeveel dan wel?

Toegevoegd op 25-06-2009 00:33:54
Voor degenen die het hier niet mee eens zijn: licht het even toe als je wilt. Want ik ben wel benieuwd waarom je het er niet mee eens bent.

Volgens mij klopt het uitzendbaantjesverhaal namelijk globaal wel. Van de uitkeringen weet ik het niet zeker. Maar ik meende dat een alleenstaanden uitkering in het guldentijdperk rond de 800 - 900 gulden was. Als je meent van niet: Hoeveel dan wel?

Toegevoegd op 25-06-2009 00:34:51
Eeehh, oops? Dubbel geposte toelichting. Ik was iets te ongeduldig. :-S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met even googlen kom ik toch andere getallen tegen:
http://www.watsonwyatt.com/europe/netherlands/research/statistische_data/gegevens_soc_wetgeving/minimumloon.asp Maar ja, het gaat natuurlijk niet alleen om het minimumloon, maar om het gemiddelde uurloon (omdat maar weinig mensen het minimumloon verdienen), en dat verdubbelt wel bijna in 10 jaar tijd (1995-2005, omdat tot 2009 nog niet beschikbaar is): http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37169ewl&D1=62&D2=0&D3=0&D4=1&D5=0&D6=a&HDR=G4,G3,T&STB=G2,G1,G5&VW=T
Het wordt niet duurder, je geld wordt minder waard. Na de invoering van de € werden de centen uit ons betaling systeem gehaald. Omgerekend was dat fl 0,05, oftewel een stuiver, en niemand taalde erom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien vergeten mensen dat dingen ook duurder werden voor de euro werd ingevoerd. Mensen zijn ondertussen vergeten dat een brood in de jaren '50 een dubbeltje kostte en een kopje koffie tussen 1990 en 2000 ook anderhalf keer zo duur werd. Oh en voor de goede orde: we zijn in de tussentijd ook allemaal meer gaan verdienen.

Als de euro de prijzen dus al heeft verhoogd, dan kun je de huidige prijzen daar niet meer voor als argument gebruiken, en terugrekenen naar de gulden slaat al helemaal meer nergens op. Inflatie is namelijk van alle tijden, euro of niet.

Ga voor de grap even met onderstaande calculator spelen om wat inzicht in de waarde van de gulden/euro in de loop der jaren te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eindelijk iemand met gezond verstand, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens... >+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn dus toch nog personen die reeel kunnen nadenken. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank u, Trz. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
welja joh, er is niks an de hand..... mijn opoe gaf me vader een kwartje toen ie haar 250km heen en 250km terug had vervoerd, had alleen nog maar besef van waarde zoals die vroeger was. IJsje kost nu €1.30, is bijna 3 gulden.... gulden is niet meer, laten we door gaan.
Ja, dat heet inflatie.Niemand dwingt je deze priducten te kopen dus ik zie het probleem niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me herinneren dat ze 30 jaar geleden ook 15 euro voor koffie met appelgebak vroegen op een terras in Valkenburg. Schandalig riepen we dan, en consumeerden er nix. Blijkbaar hadden ze in Valkenburg al eerder Euro's? Of ligt het toch aan iets anders?

De prijzen in de horeca zijn "wat kan ik er voor vragen, wat wordt er nog voor betaald". Op vakantie betaal je gerust 3 euro voor ene liter bronwater, thuis denk je er niet over.

Om op je vraag terug te komen:
ja het is duurder geworden NA de euro, maar niet DOOR de euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke regering weet dat met de euro alles duurder geworden is ; allen toegeven is zo moeilijk: gezichtsverlies. Ik geef je een ander voorbeeld : in Amsterdam, Brussel of Parijs vraagt men zonder schroom in elk restaurant 12 euro voor een glaasje champagne als aperitief en dan ben je nog niet zeker of het prosecco , cava of schuimwijn is .Elke goedkope fles wijn (tussen 3 en 7 euro) wordt zonder schroom vermenigvuldigd met coefficient 3, zelfs vier .