Waarom misgunnen mensen anderen hun geluk?

Dit vraag ik n.a.v. een aantal cynische stukjes in kranten over het huwelijk van Wesley en Yolanthe.
Ik heb zelf de gedachte: ze zijn verliefd en gelukkig, ik gun hun alle geluk van de wereld en ze mogen het vieren op hun eigen manier. Waarom misgunnen mensen hun dit? Zijn ze jaloers?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Voor mensen is het belangrijk om zichzelf succesvol en waardevol te voelen. Omdat daar niet een standaard voor bestaat, doen mensen dat voornamelijk door zich te vergelijken met andere mensen om zich heen. Ze hopen en zoeken dus een positieve uitkomst, en daardoor een tevreden gevoel over hun eigen leven. Bij de vergelijking van de gemiddelde mens en droomstelletjes zoals Wesley en Yolanthe gaat het snel mis: mensen kunnen zich er zelf een mislukkeling door voelen (niet zoveel aanzien, niet zoveel talent, niet zo'n mooie vrouw, niet zoveel geld).

(Noot: er kan ook een ander mechanisme optreden, namelijk dat mensen zo'n droomstelletje juist gebruiken om hoop uit te putten.. zo wil ik ook worden! Zoals je al kan raden heeft deze neiging een tegengesteld effect. Het effect is dan juist dat het droomstelletje nog meer opgehemeld wordt. Het hangt van je persoonlijkheid af welk van de twee mechanismen sterker is. Je ziet in Glossy's de twee neigingen door elkaar: sterren worden soms afgezeken en soms opgehemeld. Maargoed, terug naar het onderwerp.)

Omdat mensen zo'n slecht en teleurgesteld gevoel willen voorkomen, is het voor hen een hele opluchting om in de krant een aantal negatieve dingen over Wesley en Jolanthe te horen. Als ze zichzelf dan gaan vergelijken, kunnen ze denken: "Ik heb het niet makkelijk, maar zo'n huwelijk als tussen Wesley en Jolanthe is ook niet alles" en blijven zich dus goed voelen over zichzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dat zijn vaak mensen die zelf ongelukkig, ontevreden of cynisch zijn. Omdat ze het zelf niet hebben, gunnen ze het een ander ook niet.

Maar je ziet ook dat veel mensen geen eigen mening vormen, maar meelopen met de mening van de meute.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig zijn mensen puur egoïstisch. Of zal ik het jaloezie noemen?

Jammer hè.. Ik gun zo ook al het geluk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik misgun niemand haar/zijn geluk maar het privéleven van bekende of onbekende Nederlanders interesseert me voor geen meter. Ik heb dergelijke signalen dus ook niet opgepikt in de media.

Toegevoegd na 30 minuten:
Mij niet bekende Nederlanders, bedoel ik natuurlijk, want ik ken aardig wat mensen waar ik wel degelijk belangstelling voor heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meest cliché antwoord misschien maar: "Het gras is [lijkt] altijd groener aan de overkant"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het cynisme zit hem niet in het misgunnen van geluk, denk ik. Het is meer de ophef die gegeven wordt aan prive kwesties van bekende mensen.
En ik begrijp dat best. Want het is ook best raar dat er levensgrote trouwfoto's van Wesley en Yolanthe op voorpagina's van kranten is geplaatst. En dat terwijl de kredietcrisis nog volop heerst en de politiek zich een ongeluk zwoegt om ons land van een solide kabinet te voorzien.
Net als jij gun ik die mensen zoals iedereen geluk, maar het hoeft zich niet binnen mijn gezichtsveld af te spelen. Ik vind het geen nieuws en al helemaal geen nieuws voor een voorpagina. Voor dit soort nieuwtjes heb je Story en Weekend (wie weet wat nog meer allemaal) de krant en de publieke omroep (m.a.w. de serieuze media) zijn bedoeld voor ander nieuws.
Verder denk ik dat er ook mensen zijn, die dit soort liefdes wat sceptisch bekijken. In een van de vragen op deze site kwam gisteren bijvoorbeeld aan de orde dat goeie voetballers dikwijls zulke mooie vrouwen hebben.
De conclusie van velen bleek: zulke meisjes komen op luxe en roem af. En je kunt je afvragen in hoeverre er dan sprake zal zijn van liefde .
Erg romantisch is zo'n houding niet, maar ik zou het ook niet jaloers willen noemen. Want iemand die het zo ziet, kan daar moeilijk jaloers op zijn, stel ik me voor.
Ik heb zelf bij studio sport een aantal bobo's (waaronder Johan Derksen) over Wesley en Yolanthe gehoord. Het was behoorlijk genant om te horen hoe beiden belachelijk werden gemaakt. Toch had ik niet de indruk dat er aan die tafel sprake was van jaloezie. Eerder integendeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De media stort zich iedere keer met zo'n enorm geweld op ieder nieuwtje dat er is ,daardoor wordt alles zo enorm breed uitgemeten.ik vind dat echt walgelijk en met mij gelukkig vele anderen.
Gelukkig kwam dat heel goed naar voren toen met de telegraaf en dat vliegtuig jongetje.
ik vind dat de media erg vaak veel te ver gaat en daardoor de regels en normen ver overschrijden.

En mensen die iemand anders iets misgunnen zijn eigenlijk hele zielige en ongelukkige mensen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak is het gewoon die roddels die rondgaan omdat sommige mensen gewoon zo over die mensen denken....of ze zijn gewoon jaloers dat bijvoorbeeld Yolanthe met Wesley kan trouwen .. en hun eigen mannen bijvoorbeeld niet zo veel verdienen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze mogen zo gelukkig worden als ze willen en kunnen. Wat ik wel vind dat ze nogal wat van de publieke ruimte innemen voor mensen die in feite niets bijzonders in hun leven hebben verricht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja precies, goed gezegd.
Het zegt alles over onze volksaard.
IJdelheid is uit den boze, verbeeld je maar niets. Ons calvinistische pragmatisme laat geen ruimte voor groot denken.

"Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg" Staat in ons vaandel GEBRAND.

En op het T-shirt van de vaandeldraager kun je lezen:

we-houden-niet-van-koppen-boven-het-maaiveld-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die mensen het paar, en de uitverkoren gasten) staan te genieten van de publieke belangstelling. Er is wel iets belangrijkers dan een pak van Eur 10000 en een grootse trouwpartij in Italie.
Wie zijn ze? een meid en een voetballer, beiden van lage afkomst. Met een strak media management, voor optimale effecten. Een een hoerige omroep
Mijn belangstelling niet waard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mij mag iedereen heel gelukkig worden, graag zelfs, hoe meer gelukkige en blije mensen, hoe minder ellende in de wereld. (als je lacht, maak je geen ruzie, die gedacht) maar als je jezelf ambassadeur van kinderleed noemt (yolanthe) dan vind ik het lichtelijk ongepast om publiekelijk zo met geld te smijten. daarom gingen van dit huwelijk een beetje mijn nekharen rechtopstaan, en bij die van johnny heitinga en charlotte zenden niet.
zo heeft iedereen misschien een andere reden en hoeft het niet gelijk jaloezie te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
puur jaloezie over het geluk van anderen. en achter jaloezie zit vaak een behoefte. hier dus: de behoefte aan liefde, een goed huwelijk enzovoorts.