Wat zijn geschikte spelletjes voor asielzoekers van 4 tot 12 jaar?

Zij verkeren in een cultuurschok, zijn getraumatiseerd en spreken weinig Nederlands. Daarnaast hebben ze veel behoefte om zich te hechten. Mijn streven is om ze deze vakantie even hun zorgen te laten vergeten. Belangrijk is dat ik een heel nette en formele afstand behoud zodat er geen sprake zal zijn van een pijnlijk afscheid. Iemand ideeën?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Leer ze onze oud-Hollandse spelletjes en vraag wat voor spelletjes zij hebben. Combineer dit en je hebt een leuke dag. Sjoelen is b.v. heel leuk en spijkerpoepen b.v. Ik weet dat ze in Aziatische en Afrikaanse landen veel spelletjes met steentjes spelen. Dat kun je weer van hun leren en samen doen.

ik denk dat buiten speel spelletjes leuk voor ze zijn. voetballen , hinkelen , verstoppertje , tikkertje ,knikkeren. even lekker onbezorgd buiten spelen. Bovendien hebben die spellen weinig te maken met beheersing van een taal. je kan het makkelijk voordoen of meedoen

Mens erger je niet, vinden ze ook leuk. Verder gewoon bewegingsspelletjes. Voetballen, basketbal. Leer ze fietsen. Als je aan de hechting werkt, moet je er wel rekening mee houden, dat je er dan altijd voor ze moet zijn. Kan eventueel op de achtergrond.

Tekenen is voor deze kinderen vreselijk belangrijk. Zij verwerken er emoties en de vele nieuwe indrukken mee . Verder balspelletjes (lekker bewegen en geen ingewikkelde toestanden) Pingpong (vanaf ca 6/7) legpuzzels ( zeer rustgevend ) Van pakweg 35 ( 4) tot 500 stukjes voor de 12-jarigen Kleefbal gooien (op rackets met kleefband blad) kegelspel ( ook een soort golfspel hout met slaghoutjes) ' Kom er maar eens achter' voor kinderen Kruisje nulletje / boter kaas en eieren (doet mijn man altijd ) ezeltje prikje verstoppertje 4 op een rij sjoelen (eventueel met kleine sjoelbak) zaklopen (jute zakken) Pandverbeuren: alle kinderen leggen een voorwerpje in. De leider houdt ongezien iets in de hand en vraagt wat het kind moet doen, van wie het voorwerp is. (ze maken het nooit te gek, want misschien moeten ze het zelf wel doen..) opdrachtjes zijn bijvoorbeeld: liedje zingen, iemand een kusje geven, een kunstje doen, een paar x om de tafel rennen, 10 x springen, iemand imiteren, enzovoort enzovoort.

alle kinderspelletjes die nederlandse kinderen ook doen, allemaal vrij universeel volgens mij. Het ene kind trapt tegen een leren voetbal, het andere tegen een van in elkaar gedraaide autobanden, maar spelen doen ze allemaal. Dus hou wat van die basisdingen bij de hand: ballen, tennisrackets, springtouwen En reken er maar op dat t afscheid altijd moeilijk of pijnlijk is, dat geldt voor het afscheid van vader en moeder, en dat geldt ook weer voor het gastgezin

Leer ze haken, dat is een zeer ontspannende manier om iets leuks te maken en tijdens de bezigheid kan je proberen een gesprek aan te gaan. Laat ze bijvoorbeeld eens een pannenlap op een klein tafelkleedje haken.

Ken je dat spel dat je in een kring zit en dan iedereen noemt zijn naam op. Dan ga je met zijn allen in 1 ritme: klap op je bovenbenen, klap in je handen, rechterduim over de schouder en dan linker duim over de schouder. En dan begint 1 iemand met het spel en de rest klapt mee in het ritme. Bij de rechterduim roep je je eigen naam en bij de linkerduim een naam van iemand die nog in het spel zit. Daarna is direct de naam die genoemd is etc. Als iemand te lang wacht of het fout doet ligt ie eruit. Eerst een paar rondes oefenen, maar geheid lachen en succes met kennismaken van anderen. Als je dit hele verhaal niet snapt wat heel begrijpelijk is stuur me dan effe een berichtje of wellicht weet iemand de naam van dit spel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100