Wie/Wat is er aan de leiding in Iran?

Is er een overheid? Gezien de moeilijke huidige omstandigheden daar vertrouw ik niet op wikipedia.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb het Wikipedia-artikel nog even bekeken: voor zover valt na te gaan, is het best accuraat. Er bestaan in Iran een democratisch en theocratisch systeem naast elkaar, waarbij de religieuze leiding een veto heeft voor alles wat (naar het oordeel van die leiding) tegen de sharia ingaat.

De facto wordt de staat Iran dus door geestelijken geleid in plaats van door een democratisch gekozen volksvertegenwoordiging, ook al is er wel zo'n volksvertegenwoordiging. Het parlement heeft alleen niet de macht zoals wij van een parlement zouden verwachten.