Omdat een verre voorvader uit Orange (Frankrijk) kwam.
"Het Huis Oranje-Nassau begon in 1544, toen Willem I, graaf van Nassau-Dillenburg (1533-1584), beter bekend als Willem van Oranje of Willem de Zwijger, het Zuid-Franse vorstendom Orange erfde van zijn neef René van Chalon (officieel René graaf van Nassau en prins van Chalon-Oranje), de zoon van Willems oom Hendrik III."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat men "van Oranje Nassau" in de naam heeft.

Toegevoegd na 41 seconden:
Denk aan Willem van Oranje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oranje is een kleur dat zit tussen rood en geel.

Het woord oranje is afkomstig uit het Perzische narang en het Spaanse naranja.
Dit betekent beide sinaasappel.
In vele andere talen word ongeveer het hetzelfde woord gebruikt voor oranje en sinaasappel.

De Franse stad Orange dankt zijn naam hieraan omdat dat lang geleden het centrum was voor de sinaasappelhandel.
Het Nederlands koningshuis dankt zijn naam op haar beurt weer aan die stad, dat dus eigenlijk sinaasappel betekent.
Het is eigenlijk een mooie woordspelling dat het Nederlands koningshuis word verbonden met de kleur oranje.
Dit is tot op de dag van vandaag gebleven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naam Oranje (en daarmee de kleur) is gekoppeld aan het koningshuis omdat de stamvader Willem de Zwijger op elfjarige leeftijd het in Frankrijk gelegen prinsdom Orange erfde. Willem, zoon van een graaf, mocht zich toen Prins noemen, en Willem van Nassau werd toen Willem van Orange.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergelijk de naam van het koningshuis met de kleur en er gaat een wereld voor je open.
Gelukkig heten ze niet de dood of zo of Pielekens. Het zou met hetzelfde enthousiasme van de Nederlanders een raar gezicht worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van Oranje Nassau. De naam binnen ons Koninklijkhuis.